Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 170

Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 03-04-2013 00:18

Met open mond is door velen de ouderwetse verovering van Europa in maart door een markante winterse luchtdrukverdeling gadegeslagen. En ook al was het dan ver in blessuretijd van het specifieke winterseizoen, toch kon je de echo horen van hoe het moet zijn gegaan in grote winters in het verleden, toen een dergelijke ontwikkeling plaatsgreep in de werkelijke wintermaanden (zoals in 1947, 1963).

Nu deed de ontwikkeling mij sterk herinneren aan die vreemde maart maand van 1980, al waren de ontwikkelingen dit jaar nog een graadje geprononceerder. Tot hard of zelfs stormachtig aanzwellende oostenwinden gierden in de tweede decade van maart 1980. Het bleek een statement, want het ganse jaar 1980 bleef het circulatiepatroon neigen tot meridionaliteit.

Die lente begon zo mooi in april en in mei 1980. Het was 1959-achtig, met vooral in mei aanhoudend droog en zonnig weer bij diepblauwe luchten. Het zwaartepunt van hogedruk lag telkens in de Noorse Zee.Nog altijd koester ik mei 1980 als de mooiste meimaand tijdens mijn leven tot nu toe. En het interessante was, dat de door mij vaak genoemde Friese weerprofeet L.D. Pruiksma (1899-1983) op een ongewoon vroeg tijdstip, namelijk al op 10 maart 1980, het aandurfde een definitieve uitspraak over het aanstaande zomerseizoen (dat van 1980 dus) te doen. Het zou, zo sprak Pruiksma, een lange mooie zomer worden, waarin de ijscoman goede zaken zou doen. We weten allemaal hoe het is afgelopen. Na die sublieme meimaand versoberde het weer en vanaf medio juni volgde een grote inzinking met gedurende zes weken aaneen zware kille regens! Maar wat heb ik vaak gefantaseerd over hoe fantastisch die zomer had kunnen verlopen, als het oorspronkelijke concept dat Pruiksma voor ogen moet hebben gestaan, gerealiseerd zou zijn geweest. Ik verval dan altijd in 1959-achtige droombeelden, een extrapolatie van de mooie meimaand van 1980, een gouden zomer. En ik betreur tot op de dag van vandaag dat dat seizoen niet in die zin is afgemaakt.

En ergens vraag ik mij thans af: Zal 2013 gaan brengen wat in 1980 voortijdig afbrak?
Ik elk geval heeft bij mij al min of meer de verwachting post gevat dat ons een bijzonder zomerhalfjaar 2013 te wachten kan staan. Er kan iets groots in aantocht zijn. Maar voorlopig toom ik al te zomerse vooronderstellingen in, met de overweging dat het net zo goed een depressiezomer kan worden van het type 1954, 1965 of 1980. Maar meridionaal wordt 'ie dan wel...

Dit is een testbericht voor het nieuwe forum. Als de test is geslaagd zal het bericht in de loop der tijd nog verder worden uitgewerkt. En een foto van mij durf ik pas te plaatsen als ik een nieuw kunstgebit (basisverzekering) heb.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-04-2013 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Ook april 2013 begint grensverleggend

Bericht door Karel » 03-04-2013 10:40

Vanmorgen geven de Oper ECMWF/UKMO/GEFS 120u en de ECMWF EPS de zuidelijk gelegen straalstroom een verder vervolg. Deze zuidelijke ligging van de straalstroom boven Europa is de oorzaak van al dat bijzondere weer in deze lente. De veranderingen in de ligging van de straalstroom veroorzaken de grote natuurlijke fluctuaties.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door John » 03-04-2013 18:51

Ik vind het prima om weer eens een reeks van dagen aan de zuidkant van het polaire front te vertoeven.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Gert » 03-04-2013 21:37

Vul hier je reactie in...
Karel schreef:Vanmorgen geven de Oper ECMWF/UKMO/GEFS 120u en de ECMWF EPS de zuidelijk gelegen straalstroom een verder vervolg. Deze zuidelijke ligging van de straalstroom boven Europa is de oorzaak van al dat bijzondere weer in deze lente. De veranderingen in de ligging van de straalstroom veroorzaken de grote natuurlijke fluctuaties.


De vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van de zuidelijke ligging van de straalstroom of nog anders gezegd is de huidige situatie toeval of liggen er weer diepere redenen onder.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 04-04-2013 22:36

Mijn vader, 82 jaar en gepensioneerd landbouwer, heeft soortgelijk voorjaar nog nooit meegemaakt. Al het (onverwarmd) gezaaide plantgoed is verloren of heeft grote achterstand. Dit gaat gevolgen hebben voor de groenteprijzen later dit jaar. Ook in de sierteelt is dit ongezien.

Er wordt nogal gespeculeerd dat de hogere temperaturen rond de noordpool en het verkleinde ijsoppervlak de oorzaak zijn van de meer zuidelijke ligging van de straalstroom.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Karel » 05-04-2013 20:59

Gert Voerman schreef:
"De vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van de zuidelijke ligging van de straalstroom of nog anders gezegd is de huidige situatie toeval of liggen er weer diepere redenen onder."

De ligging van de straalstroom is in zeer belangrijke mate bepaald door "climatic noise" en de voorgeschiedenis.
Gebleken is dat de atlantische straalstroom in de afgelopen tientallen jaren in de winter gemiddeld op een noordelijker positie is gekomen.(ECMWF ERA-40)

Met modelonderzoek is de invloed van de vermindering van het arctisch zeeijs onderzocht.
De straalstroom verzwakt vooral in de winter. Een verandering van de ligging is niet significant.
Hierbij de bron:http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fepic.awi.de%2F30245%2F1%2Ffulltext.pdf&ei=GxtfUeONIO7M0AW6zYHICA&usg=AFQjCNF9Yn51I4S0nyHMmtq4_iqnSITKJQ&bvm=bv.44770516,d.d2k
Laatst gewijzigd door Karel op 05-04-2013 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Gert » 06-04-2013 07:43

Vul hier je reactie in...
Karel schreef:Gert Voerman schreef:
"De vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van de zuidelijke ligging van de straalstroom of nog anders gezegd is de huidige situatie toeval of liggen er weer diepere redenen onder."

De ligging van de straalstroom is in zeer belangrijke mate bepaald door "climatic noise" en de voorgeschiedenis.
Gebleken is dat de atlantische straalstroom in de afgelopen tientallen jaren in de winter gemiddeld op een noordelijker positie is gekomen.(ECMWF ERA-40)

Met modelonderzoek is de invloed van de vermindering van het arctisch zeeijs onderzocht.
De straalstroom verzwakt vooral in de winter. Een verandering van de ligging is niet significant.
Hierbij de bron:http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fepic.awi.de%2F30245%2F1%2Ffulltext.pdf&ei=GxtfUeONIO7M0AW6zYHICA&usg=AFQjCNF9Yn51I4S0nyHMmtq4_iqnSITKJQ&bvm=bv.44770516,d.d2k


Een verzwakte straalstroom leent zich voor meer uitbraken van koude lucht en aan de andere kant van warme lucht naar het noorden. Heel interessant allemaal

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door John » 06-04-2013 10:27

Op zich inderdaad erg interessant allemaal. En de gemiddeld noordelijker positie van de Atlantische straalstroom heeft zich ook weerspiegeld in grensverleggend winterweer in de categorie boterzacht.
Sinds de huidige eeuw zien we dat een sturend Groenlandhoog meer praatjes heeft gekregen. Er zijn eerdere decennia geweest waarin dat gebeurde. Ik krijg het idee dat we toch wel te snel conclusies willen trekken uit actuele stromingspatronen.
In de tijdvak 1915-1925 waren er opvallend veel koude perioden in oktober en/of november. Daar zouden we toentertijd flink over kunnen speculeren. Het had ons niet veel opgeleverd, weten we nu. Het herfstbeeld heeft ook geheel andere kanten laten zien.
Variaties in de kracht van de Atlantische straalstroom zijn niet van nu. In het tijdvak 1938-1971 relatief veel perioden met verzwakte Atlantische straalstroom in winterhalfjaar, dan de decennia voorafgaan en nadien.
Het kan zomaar zijn dat we thans in een periode zitten met stromingspatronen meer lijkend op die uit het tijdvak 1938-1971.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Gert » 06-04-2013 12:23

Vul hier je reactie in...
John schreef:Op zich inderdaad erg interessant allemaal. En de gemiddeld noordelijker positie van de Atlantische straalstroom heeft zich ook weerspiegeld in grensverleggend winterweer in de categorie boterzacht.
Sinds de huidige eeuw zien we dat een sturend Groenlandhoog meer praatjes heeft gekregen. Er zijn eerdere decennia geweest waarin dat gebeurde. Ik krijg het idee dat we toch wel te snel conclusies willen trekken uit actuele stromingspatronen.
In de tijdvak 1915-1925 waren er opvallend veel koude perioden in oktober en/of november. Daar zouden we toentertijd flink over kunnen speculeren. Het had ons niet veel opgeleverd, weten we nu. Het herfstbeeld heeft ook geheel andere kanten laten zien.
Variaties in de kracht van de Atlantische straalstroom zijn niet van nu. In het tijdvak 1938-1971 relatief veel perioden met verzwakte Atlantische straalstroom in winterhalfjaar, dan de decennia voorafgaan en nadien.
Het kan zomaar zijn dat we thans in een periode zitten met stromingspatronen meer lijkend op die uit het tijdvak 1938-1971.


Mee eens John. Wat het lezen van al die artikelen over klimaatsveranderingen mij leert is bovenal dat ons klimaatsysteem zeer complex is en dat lang niet alles bekend is. Dat moet ons voorzichtig maken over uitspraken op de lange termijn. Het zijn in ieder geval interessante tijden

Johan
Berichten: 11
Lid geworden op: 30-06-1975
Contacteer:

Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Johan » 06-04-2013 14:03

Wat worden er op dit forum toch prachtige berichten geplaatst, om van te smullen.
Mei1980 een prachtige maand.

http://www.weerstationlosser.nl/index.php?pid=4&datum=1980-5

In Juli stond de heel de bouwplaats onder water en heb ik een kind uit een kuil die vol met water stond met water moeten redden.

.http://www.weerstationlosser.nl/index.php?pid=4&datum=1980-07-01
Laatst gewijzigd door Johan op 07-04-2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie