Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Analyse metoffice koude maart

Bericht door Dick » 19-04-2013 20:39

Deze analyse komt, heel kort door de bocht samengevat neer op: "het kan vriezen en het kan dooien". Oké, een beetje flauw. Het valt niet te voorspellen wat ons klimaat voor ons in petto heeft en de klimaatverandering, c.q. AGW maakt de onzekerheid nog groter. Er staan ons vast nog meer verrassingen te wachten en gewoon 'opwarming' is te eenvoudig, maar dat is een open deur.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Daniël » 01-05-2013 08:56

De WestCirculatie was er wel in de afgelopen maartmaand, maar lag veel zuidelijker door de koude luchtmassa's boven onze breedtegraad. Meer info te lezen op http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/a9c5c5290b9addd30697972b3d559d78/article/weer_op_veel_meer_plaatsen_van_slag.html.

Door SSW kwam er warme lucht boven de Noordpool die ook dat enorme poolhoog heeft veroorzaakt, is dit lucht die rechtstreeks vanuit het gebied bij de evenaar vandaan kwam?

Gemiddelde hoogte 500 hPa-vlak in maart, merk op de enorme poolhoog boven Groenland:

Afbeelding

Afwijking gemiddelde luchtdruk t.o.v. normaal in maart:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniël op 01-05-2013 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Sebastiaan » 01-05-2013 09:07

http://www.knmi.nl/cms/content/113264/koud_voorjaar_2013
Ondertussen heeft het KNMI geen idee.

'Er zijn ook artikelen die stellen dat het smelten van het zeeijs in het Noordpoolgebied voor meer van dergelijke koud-weer situaties zal leiden. We vinden echter twee problemen met deze verklaring. We kunnen deze resultaten niet bevestigen in de waarnemingen of in klimaatmodellen. Verder was de hoeveelheid zeeijs in maart bijna normaal ten opzichte van 1981-2010, zie figuur 4, en kan dit het weer in het voorjaar dus niet beïnvloed hebben.'
-> Onderzoek van Oldenborgh grijpt terug naar 1979, terwijl de effecten pas de laatste jaren echt merkbaar zouden moeten zijn, dit ivm dunner worden ijsvolume.
-> Klimaatmodellen hoeven helemaal niet een waarheidsgetrouw beeld geven, bovendien lopen deze modellen ook uit elkaar qua resultaat
-> Effect van het ijs in maart staat helemaal los van het effect op de atmosfeer, dat effect is er namelijk al eerder, zie het onderzoek van Cohen. In dit laatste geval is dus duidelijk sprake dat Oldenborgh niet goed op de hoogte is.

Ik heb het al eerder gezegd, het vasthouden aan een bepaalde visie, terwijl er steeds meer signalen zijn dat deze bijgesteld dient te worden ;)

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 01-05-2013 10:01

Mooi, Sebastiaan. Volledig met je eens. Het viel mij ook al op (en wel via NOS-TT pp 717 :) ).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Karel » 01-05-2013 10:34

Daniël Mast schreef:
"Door SSW kwam er warme lucht boven de Noordpool die ook dat enorme poolhoog heeft veroorzaakt, is dit lucht die rechtstreeks vanuit het gebied bij de evenaar vandaan kwam?"

Over de SSW deze winter is uitgebreid in dit forum bericht.
De lokale opwarming in de stratosfeer boven het poolgebied is belangrijke faktor gweest, maar in welke mate?.
Het is nog een belangrijk onderzoekgebied in een aantal wetenschappelijke centra (Reading, Washington etc.)
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref190580
Laatst gewijzigd door Karel op 01-05-2013 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Gert » 01-05-2013 15:29

Sebastiaan schreef

'Er zijn ook artikelen die stellen dat het smelten van het zeeijs in het Noordpoolgebied voor meer van dergelijke koud-weer situaties zal leiden. We vinden echter twee problemen met deze verklaring. We kunnen deze resultaten niet bevestigen in de waarnemingen of in klimaatmodellen. Verder was de hoeveelheid zeeijs in maart bijna normaal ten opzichte van 1981-2010

Ik zal het niet gelijk op kouder willen houden maar op meer extremen. Afhankelijk van de blokkade kan dat warmte/koude of nat/droogte betekenen. Wat ik ook interessant vind is de vraag of een maart zoals dit jaar in het verleden dezelfde koude intensiteit heeft opgeleverd. Op de laatste landelijke bijeenkomst gaf A3 aan dat noordoosten winden in de toekomst minder kou gaan opleveren. Is dit al een trend die zichtbaar is?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 01-05-2013 15:57

"... aan dat noordoosten winden in de toekomst minder kou gaan opleveren. Is dit al een trend die zichtbaar is?"

Aantal jaren geleden heeft Ben Lankamp eens een staatje gemaakt van de opwarming per kompasstreek. Het bleek dat des winters de stromingen die geheel vanaf land komen (dus ook de Oostzee niet raken) in 't geheel niet zijn opgewarmd. Meeste opwarming bleek van zee te komen, ten allereerste de noordwesters, in mindere mate de zuidwesters (en pal west nog iets minder, gek genoeg).

Overigens maak ik bezwaar tegen de mededeling van KNMI-wege dat het ijs in Arctica 'bijna normaal tov 1981-2010' was. Dat is helemaal niet zo, er lag VEEL minder ijs. Niet in 't oppervlak, maar in volume/dikte. En zeeijs tot een meter dik geeft nog warmte van beneden door.
Niettemin kreeg het Arctische centrum een winter en nawinter die eens niet zo absurd zacht was als de voorgaande paar winters.
Ik ben geneigd de oorzakelijkheid van dat poolhoog deels in de klimaatverandering te zoeken, maar voor de dynamica ervan moet je wellicht juist niet naar Arctica, maar naar lagere breedten kijken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 01-05-2013 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Sebastiaan » 01-05-2013 16:31

Wat mij betreft nodigen we Oldenborgh een keer uit op de VWK bijeenkomst. Het lijkt me erg interessant wat hij te vertellen heeft. Remko je bent van harte welkom ;)

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Karel » 01-05-2013 16:37

Goed idee Sebastiaan.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 01-05-2013 17:05

Ik kom Oldenborgh weleens in een zeker internetkringetje of twee tegen. Maar we hebben het hier nooit over gehad (de praatjes daar gaan meer over het klimaatrevisionisme en wat daaraan gedaan kan worden).
Het is mss weleens tijd om een VWK-bijeenkomst te bezoeken, ja. Kan iedereen eens zien hoe aardig ik irl ben ;)

Plaats reactie