Invloed invoering Zomertijd.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 87

Invloed invoering Zomertijd.

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2013 15:16

Ik heb al enige jaren het idee dat de temperaturen na het laatste weekend van maart, als de zomertijd ingevoerd wordt, een sprongetje omhoog maken. Weet iemand of daar statistisch gesproken een kern van waarheid in zit?
Mijn verwachting -en hoop- voor de komende week/weken is dan ook temperaturen tot 22 graden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Invloed invoering Zomertijd.

Bericht door Gerard » 02-04-2013 17:42

Dat klopt, als je nu 's avonds om 18:00 uur thuis komt zal het warmer aanvoelen dan in de week voordat de tijd verzet wordt. Om twee redenen. (1) 18:00 was eerst 19:00 uur en (2) rond de zonnewende neemt de hoeveelheid daglicht erg snel toe en dus kan de T om die reden hoger pieken. Eigenlijk heel logisch, nietwaar?
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-04-2013 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 87

re:

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2013 18:21

Dus niet wat ik bedoel. Niet de tijd van de dag, maar de tijd van het jaar. En dan dus vergeleken met de tijd dat we geen zomertijd hadden. Het gaat er dus om of er een verandering is opgetreden in het temperatuurverloop gedurende het jaar, sinds de invoering van de zomertijd, en dan in de periode na eind maart.[en wellicht ook in de periode na eind oktober, als de wintertijd weer geldt.]

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Invloed invoering Zomertijd.

Bericht door Dick » 02-04-2013 19:15

Statistici kunnen dit ongetwijfeld uitpluizen. Er kan hooguit sprake zijn van toeval, net als bij de beruchte Kerstdooi.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Toeval?

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2013 21:15

De invloed van de mens op de natuur en op het weer kunnen we heel goed een zaak van puur toeval noemen, net zoals velen het ontstaan van het heelal en het ontstaan van het leven als een zaak van 'puur toeval' willen zien. Immers, als het heelal door puur toeval is ontstaan, is ook de zonsopkomst morgenvroeg puur toeval. Zó redenerend betekent 'puur toeval' helemaal niks. Ik ben alleen nieuwsgierig naar eventuele verbanden tussen menselijk gedrag en het weer. Als de boeren na de winter massaal de aarde gaan ploegen, en/of mest uitrijden, heeft dat zonder twijfel invloed op het leven in de grond en vervolgens op de rest van de natuur, en ook op het weer.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Reactie op 'toeval'

Bericht door Dick » 02-04-2013 21:25

Wil volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Dat de mens invloed heeft op weer en natuur staat buiten kijf. Alleen is het verzetten van de klok gewoon een administratieve handeling, dat geldt in feite voor de tijdsindeling op zich. Dit alles is kunstmatig, kan geen invloed hebben op het weer. Onze kalenderindeling is ook kunstmatig, dus dat het tijdens de kerstdagen in Nederland en omringende landen gemiddeld zachter is dan ervoor en erna is toeval, meer niet. Het invoeren van de zomertijd kan het weer niet beïnvloeden, omdat het een kunstmatige aanpassing is van iets dat al kunstmatig is.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Aanvulling

Bericht door Dick » 02-04-2013 21:47

Of massaal ploegen en zaaien invloed heeft op het weer weet ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat albedo, verdamping en in- plus uitstraling veranderen door het bewerken van het land.
Even terzijde: in mijn geboortedorp in de Alblasserwaard werd gezegd dat de boeren regen verwachten als het naar mest ging ruiken. Gier kan best uitgereden worden voor de bui losbarst, het land is dan nog begaanbaar en door de regen kan de mest beter intrekken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Invloed invoering Zomertijd.

Bericht door Gerard » 02-04-2013 22:14

Ploegen gebeurt geheel of minstens grotendeels voor de winter, na de winter is het hooguit verder rul maken van de grond, wordt hier frezen genoemd. De grond kan weer even donkerder worden en dan is er albedoverandering waardoor de temperatuur makkelijker kan stijgen. Het gaat om nog braak liggende akkers die ingezaaid of beplant moeten worden. Of dat voldoende oppervlakte is om de albedo van Nederland te veranderen betwijfel ik.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Dank voor de reacties!!

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2013 23:08

Voorlopig mijn laatste reactie, want ik heb de komende tijd even wat anders te doen. De zomertijd heeft mijns inziens wellicht een invloed op het gedrág van de mens, net zoals bv. het eind van de winter invloed heeft op het gedrag van de mens. Alhoewel de zomertijd een totaal kunstmatig iets is, heeft de invoering ervan misschien tóch invloed op het gedrág van de mens. Het kan zodoende dus een psychologisch gevolg zijn van die invoering.
Ook gaat het dus niet alleen om het albedo van de grond. Het frezen en/of eggen van de grond brengt voedsel tevoorschijn voor veel vogels, die je vaak achter de tractors aan ziet vliegen. De vogels bemesten de grond; microscopisch grondleven krijgt meer zuurstof en voedsel, enz enz.
Maar nogmaals, mijn vraag was dus of er iets over bekend was. Kennelijk niet dus. Wie heeft er dan zin en mogelijkheden om iets dergelijks eens wat nader onder de loep te nemen?? Een student misschien?
Groetjes en tot later.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

mondiale opwarming

Bericht door Karel » 03-04-2013 12:00

De mondiale opwarming is sinds de jaren 70 van de vorige eeuw goed op gang gekomen.
Sinds de invoering van de zomertijd is dat natuurlijk ook te merken aan de gemiddelde apriltemperatuur.
Het KNMI zegt daarover o.a. "April heeft normaal (landelijk gemiddeld over 1981-2010) een temperatuur van 9,0 graden. Vooral in de eerste dertig jaar van de twintigste eeuw was april vaak koud. De koudste april staat geboekt in 1917 met 4,6 graden. In De Bilt viel toen op tien dagen sneeuw en kwam de temperatuur op veertien dagen onder nul, beide records. Ook in 1929 (5,5) en in 1903 (5,6) was april zeer koud.

De laatste decennia telden veel warme aprilmaanden. Vijf aprilmaanden uit de 21e eeuw staan in de top tien van warmste maanden sinds 1901. De warmste waren april 2007 en april 2011 met gemiddeld 13,1 graden. Op de derde plaats staat april 2009 met 12,2 graden, plaats vier wordt bezet door april 1993 met gemiddeld 11,1 graden. Koninginnedag 1993 was zomers met 28 graden in Eindhoven en de derde zomerse dag op rij. April 2007 was met amper regen ook de droogste (0,3 mm in De Bilt) en zonnigste (284 uur) van de meetreeks. "

http://www.knmi.nl/cms/content/31912/april_door_de_jaren_heen

Wanneer werd de zomertijd ook al weer ingevoerd op de laatste zondag in maart?

Plaats reactie