Een aantal vragen over het nieuwe forum

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 15:35

Sorry dat ik hierover een nieuw onderwerp open, maar het bestaande onderwerp is reeds gesloten en ik heb nog vragen over de deelname aan het nieuwe forum. Mijn vragen zijn niet bedoeld om kritiek te spuien, al wil ik best reageren als er mijn mening over wordt gevraagd.

Zoals ik heb gelezen is het nog steeds mogelijk om voor dit jaar zonder contributie deel te nemen aan het forum als er een formulier wordt ingevuld. Ik heb hier een aantal vragen over:

* Zit je er dan aan 'vast'? Moet je je actief afmelden als lid/deelnemer voor het jaar 2014, als je dan niet wilt betalen?
* Moet je nu al persoonlijke gegevens invullen, zoals Naam, adres en rekeningnummer, ook al hoef je nog niet te betalen dit jaar?
* Wordt het op het nieuwe forum onmogelijk om 'nicknames' te gebruiken?
Het bezwaar hiertegen is dat het zichtbaar zijn van het forum en de volledige echte namen van personen dit geweldig voer is voor de Google's van deze wereld. Ik hoef niet uit te leggen dat zij complete profielen van personen aanmaken en bijhouden. Deze verzameling en misbruik/gebruik van informatie is eigenlijk nooit meer ongedaan te maken.

Als laatste en hier verbaas ik me toch wel over:
* Waarom is er geen FAQ-topic over de veranderingen die komen gaan en die al in gang zijn gezet? Veel mensen zullen nog vragen hebben, zodat iedereen voor zichzelf kan overwegen wat te doen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Adrie » 08-02-2013 16:16

Het is een bewuste keuze geweest om bij de overgang naar de nieuwe webomgeving geen nicknames en aliassen meer toe te staan.

Google etc kunnen geen informatie uit het nieuwe forum halen, aangezien het een besloten forum is, alleen toegankelijk voor leden van de VWK en forumleden. Het is dus ook niet zichtbaar voor niet-leden of niet forumleden.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 16:23

Ik had juist begrepen dat het nieuwe forum wel zichtbaar/leesbaar zal zijn voor iedereen... dit is ook door de beheerder gezegd in het andere topic:

schreef:Voor VWK-leden zal forumtoegang altijd inclusief zijn.
Overigens blijft het forum ongeacht de betaalconstructie gewoon zichtbaar. Onderwerpen, zien, volgen en meelezen zal gewoon gratis en voor niets blijven kunnen voor iedereen, dus dat is geen reden om weg te blijven. Een gesloten sekte is niet wat er voor ogen is.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Richard » 08-02-2013 16:27

Coyote schreef:Ik had juist begrepen dat het nieuwe forum wel zichtbaar/leesbaar zal zijn voor iedereen... dit is ook door de beheerder gezegd in het andere topic.

Ik neem aan dat net als in de roepdoos de achternamen alleen zichtbaar zijn pas nadat men ingelogd is, toch ?
Meelezen kan iedereen heb ik begrepen, maar dan zonder zichtbare achternamen ga ik voorzichtig vanuit.

Adrie schreef:Het is een bewuste keuze geweest om bij de overgang naar de nieuwe webomgeving geen nicknames en aliassen meer toe te staan.

Mijn enige bezwaar hiertegen is dat dat niet van tevoren gecommuniceerd is.
Was wel even wennen om voor en achternaam (i.p.v. voornaam en woonplaats in mijn geval) in beeld te zien op de voorpagina (achternaam uiteraard ook alleen na ingelogd te zijn).
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Roelf-Jan
Berichten: 222
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Roelf-Jan » 08-02-2013 16:46

Coyote schreef:Als laatste en hier verbaas ik me toch wel over:
* Waarom is er geen FAQ-topic over de veranderingen die komen gaan en die al in gang zijn gezet? Veel mensen zullen nog vragen hebben, zodat iedereen voor zichzelf kan overwegen wat te doen.


Volgens mij is een FAQ niet nodig als je het artikel op de hoofdpagina volledig leest. Daar staat veel informatie in. Als je dan nóg vragen hebt, kan je de mensen van het bestuur mailen.

Nicknames zijn straks inderdaad niet meer mogelijk. Iedereen is zichtbaar met zijn voor- en achternaam. Onze vereniging bestaat immers uit personen en niet uit virtuele types. NAW-gegevens en banknummers zijn dus noodzakelijk en komen in de ledenadministratie. Zo blijft het forum en het besloten deel van de website goed te modereren. Alles wat in het besloten deel zit, is niet zichtbaar voor Google.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 18:06

Richard schreef:
Coyote schreef:Ik had juist begrepen dat het nieuwe forum wel zichtbaar/leesbaar zal zijn voor iedereen... dit is ook door de beheerder gezegd in het andere topic.

Ik neem aan dat net als in de roepdoos de achternamen alleen zichtbaar zijn pas nadat men ingelogd is, toch ?
Meelezen kan iedereen heb ik begrepen, maar dan zonder zichtbare achternamen ga ik voorzichtig vanuit.

Adrie schreef:Het is een bewuste keuze geweest om bij de overgang naar de nieuwe webomgeving geen nicknames en aliassen meer toe te staan.

Mijn enige bezwaar hiertegen is dat dat niet van tevoren gecommuniceerd is.
Was wel even wennen om voor en achternaam (i.p.v. voornaam en woonplaats in mijn geval) in beeld te zien op de voorpagina (achternaam uiteraard ook alleen na ingelogd te zijn).


Wel mee kunnen lezen: zoeken we uit. Of de (andere) beheerder heeft het wellicht verkeerd begrepen of Adrie heeft het verkeerd begrepen hoe e.e.a. gaat werken.

De achternamen worden inderdaad alleen zichtbaar als je ingelogd bent.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 18:10

Ik heb het volledig gelezen en eigenlijk wordt geen 1 vraag die ik nog had duidelijk en eenduidig beantwoord, ook over de Google-zoekmachine en co niet. Wel is me duidelijk geworden als ik me nu alsnog wil aanmelden dat dit inmiddels niet meer gratis kan, daarvoor ben ik dus 'te laat'.

De bovenstaande reactie van 'Beheer' is al heel wat duidelijker, dus de namen worden niet zomaar weergegeven (in het niet-besloten gedeelte) en dan zal het dus ook niet kunnen worden opgenomen in de Google-administratie.

Een FAQ is dus niet overbodig bij dit soort grote veranderingen. Ok, ik geef toe voor VWK-leden die met naam en toenaam al op dit forum worden weergegeven zal er niet zo gek veel veranderen. Voor niet-leden, cq belangstellenden verandert er dus wel een hoop.

Ik concludeer dat als je van het Forum actief gebruik wilt blijven maken dat je dan 'gewoon' lid dient te worden van de vereniging en kom je dus met NAW-gegevens en bankrekeningnummer (met recht op machtiging) in de ledenadministratie terecht. Het is een soort 'light-lidmaatschap' zonder blad en zonder uitgenodigd te worden op ledenvergaderingen, etc. En daar hoort dus een contributie bij, die indien je tijdig hebt gereageerd in 2013 nog niet wordt geïnd. Aangezien het een lidmaatschap van een vereniging betreft zal dit dus ook tijdig moeten worden opgezegd voordat het nieuwe jaar begint (2014). Als je het niet tijdig opzegt zal er dus via de automatische incasso een bedrag worden afgeschreven van je rekening voor de contributie van 2014.

Het is eigenlijk nergens zo duidelijk gezegd, maar ik hou van duidelijkheid. Als mijn conclusie onjuist is, dan hoor ik dat graag.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Gerard » 08-02-2013 18:31

Klopt, er had wat meer voor-informatie gegeven kunnen worden, daarvoor kunnen we als beheer en bestuur etc. elkaar allemaal aankijken. Met name over de inlogproblemen hadden we mogelijk van tevoren wat meer kunnen/moeten vertellen.

Het forumlidmaatschap is 5 euro per jaar. Voor het einde van het jaar opzeggen indien je niet een jaar verder wil is logisch.
Je bent dan inderdaad geen lid van de vereniging maar van het forum.
Hetgeen je omschrijft is correct.

We zullen zien of er nog meer duidelijkheid in de tekst kan komen. Dank voor je reactie.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 19:53

Jij ook bedankt voor jouw reactie Gerard.

Ik heb besloten om geen lid te worden van het Forum. Ik post daarvoor te weinig berichten. De Privacy omtrent Google is dan wel goed geregeld, maar het opzeggen van het lidmaatschap vind ik dan weer veel gedoe.

Het verplicht laten meebetalen is jammer en heb ik nergens op internet gezien tot nu toe op deze manier. Wel zie ik andere sites/forums adverteren om donaties te krijgen van 'fans' en van bezoekers die de site/het forum een warm hart toedragen. Je ziet dan ook vaak zinnen als: 'help to meet our goal' of zoiets als: 'help to keep our site alive in 2014', etc. Daar win je veel meer sympathie mee en dan zou ik een donatie/sponsoring zeker hebben overwogen. Zo laat je ook zien dat bezoekers sowieso welkom zijn en zet je ze niet voor het blok. Dit is een veel modernere manier van fondsverwerving, tenminste, naar mijn mening dan. Obama deed dat ook bijv. in 2008.

Maar goed misschien is de omvang van het publiek in dit geval te klein. Al met al begrijp ik dat de discussie allang is gevoerd en niet meer wordt teruggedraaid, helaas pindakaas.

Ik neem afscheid, ik kom nog wel een keer terug om te lezen wat er leeft al zal dat wel minder worden, want ik neem aan dat ik niet meer kan inloggen als komende dagen de site volledig is omgezet.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Adrie » 08-02-2013 23:07

Betalen voor een forum op het Internet is inderdaad niet gebruikelijk. Het verschaffen van een internetforum is niet kostenloos. Het gebeurt vrijwel altijd via een hostingprovider en de diensten van zo'n bedrijf kosten gewoon geld. Een commercieel bedrijf ziet een forum vaak als een manier om traffic naar de website van het bedrijf te lokken en biedt daarom vaak gratis fora aan. Bij veel websites wordt (een deel van) de kosten terugverdiend door advertenties op de website te plaatsen (Google Ads etc).
Bij veel verenigingen is het forum besloten en alleen toegankelijk voor leden. Andere verenigingen stellen het forum wel open voor niet-leden, vaak met het doel om potentiele leden voor de vereniging te interesseren.

De keuze die de VWK gemaakt heeft om een (geringe) bijdrage te vragen voor gebruik van het forum is dan ook weloverwogen.
Zo is er voor gekozen om geen Google Ads op de site te plaatsen.
Een andere motivatie voor het vragen van een bijdrage is om aanvullend op de leden van de vereniging een kern van betrokken forumleden te creeëren.
Bij mijn weten is het forumlidmaatschap van het VWK-forum het eerste jaar gratis, pas na een jaar wordt een bijdrage gevraagd.

Plaats reactie