poll: gaat 't straks weer vriezen?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Oud-forumlid » 22-01-2013 09:49

Afgezien van wat losse vorstdagen (mogelijk een enkele ijsdag) in februari hebben we het denk ik wel gehad deze winter.
Bron? Natuurlijk weer mijn rechterduim.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Oud-forumlid » 22-01-2013 13:18

Ja hoor! Als je ziet hoe iedereen dacht dat we een zachte januari zouden krijgen en niemand had gerekend op deze kou periode zeg ik er komt heus nog wel wat in februari. Zeker ook gezien de tweede januari decade zeer koud was, dat in het verleden vaker wel een vervolg gaf van kou in februari dan niet. Vandaar: ja.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Gerard » 22-01-2013 13:22

Voor 99.999% kans dat er weer vorstnachten komen in februari. mijn Hellmannpunten zijn nl. nog niet binnen Afbeelding

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Johan » 22-01-2013 19:47

Onwaarschijnlijke kans dat het niet gaat vriezen

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Henk » 22-01-2013 21:48

Ja, ik denk dat er nog een vervolg komt.
De huidige winter begon in december met een vorstperiode, daarna 3 weken super zacht, nu weer een koudeperiode (koudegolf zelfs?), dan de dooi en weer zacht en dan denk ik in de periode tussen 7 en 14 februari opnieuw een overgang naar kouder weer. Eind februari weer zachter en nog een nawintertje in maart. Alles bij elkaar zeker geen slechte winter.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Vincent » 22-01-2013 22:19

@Rietveld: die 'vorstperiode' van afgelopen december bracht te De Bilt welgeteld 2,8 Hellmannen op; dit bovendien in een niet-onafgebroken reeks van 2 dagen. Afbeelding

Het is duidelijk dat een dergelijke periode geen 'vorstperiode' mag heten. Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstperiode

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Oud-forumlid » 22-01-2013 22:34

Ik heb al gestemd en dacht dat ik ook een berichtje geplaatst had maar denk dat ik vergeten ben om op 'Bevestig' te drukken Afbeelding

Maar goed, ik heb op fifty-fifty gestemd. Reden: zoals ik al in het stratosfeer draadje geschreven heb is dat de winter (en dan bedoel ik een week ijsdagen) alleen terugkeert als er een nieuwe split op 100hPa komt. Een soort van aanloop daarnaartoe is al waar te nemen maar zolang het nog niet duidelijker is... Afbeelding Vandaar dus fifty-fifty.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Henk » 23-01-2013 10:33

Sneeuwbal, je hebt gelijk: het mag idd officieel geen vorstperiode heten.
Echter, toch strenge vorst en een (nat) sneeuwdek zijn toch indicatief geweest voor een vrij koude eerste december helft.
Ik ben het wel met je eens dat de huidige koudeperiode veel robuuster is dan het sinterklaaswintertje dat we gehad hebben.
Maar goed, mijn idee is dat we nu toch aan de tweede koudeperiode van deze winter bezig zijn en dat ik denk dat er in februari nog een vervolg op komt. De SSW zou daar de aanleiding voor kunnen zijn. (voor wat het waard is natuurlijk).

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door Adrie » 23-01-2013 11:49

Ik denk het niet. Mogelijk nog wel een periode met kwakkelweer zoals de eerste helft van december, misschien net even wat kouder met zeg 5 Hellmannpunten. Geen bestendige vorstperiode zoals deze.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: poll: gaat 't straks weer vriezen?

Bericht door John » 23-01-2013 11:56

Adrie schreef:Ik denk het niet. Mogelijk nog wel een periode met kwakkelweer zoals de eerste helft van december, misschien net even wat kouder met zeg 5 Hellmannpunten. Geen bestendige vorstperiode zoals deze.


Ik vind het tegenwoordig ingewikkelder geworden. Omslagen in het weer- en stromingsbeeld lijken markanter te worden.
Zo'n beetje of het of het ander. Zeer zacht en continentaal koud komen meer naast elkaar staan als blokken in het weerbeeld, zo lijkt het.
Past natuurlijk wel in het beeld van een toegenomen gemiddelde duur van 1,5 dagen per stromingstype in de laatste decennia.

Plaats reactie