Koudegolf: ja of nee?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2013 19:00

Nog niet zolang geleden had iedere winterliefhebber getekend voor de vorstperiode die winter 1976 afleverde.
Deze lijkt me vergelijkbaar of zelfs iets beter.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Vincent » 25-01-2013 19:04

Remko schreef:Nog niet zolang geleden had iedere winterliefhebber getekend voor de vorstperiode die winter 1976 afleverde.
Deze lijkt me vergelijkbaar of zelfs iets beter.


Tot begin 2009 wist ik niet eens wat ik mij bij het woord 'totaalwinter' nou werkelijk moest voorstelen. En toen verscheen daar ineens die éne week waarin het zowat de helft van de tijd streng vroor hier, met daarbij vaak de meest prachtig winterse taferelen...

Tsja, dan ben je sowieso in één klap al niet snel tevreden meer. December 2010 en de koudegolf van vorig jaar waren fantastisch; dit wintertje mag wat mij betreft door de WC gespoeld worden (precies wat de winterliefhebbende noorderlingen onder ons nog steeds met de winter van 2009 zouden willen doen). Afbeelding Afbeelding

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Edward » 25-01-2013 22:41

sebastiaan1973 schreef:
compassio schreef:Het is steeds 'net niet' met deze winter. Uithuilen en hopen op betere tijden over ongeveer een jaar.

Niet mee eens Afbeelding

1) De aarde warmt op, dus in principe steeds lastiger dat het vriest
2) Volop sneeuw gehad, ook in december een prachtige besneeuwde zaterdag, fantastisch om zaterdagochtend bij -8c te wandelen over de hei
3) Zondag, 30km gefietst door de sneeuw met hond, windkracht 5, dik pak sneeuw, gevoelstemp rond -12c; memorabel.
4) Langste periode met ijsdagen in decennia, zeer bijzonder
5) Denkende aan 2006 en 2007 is alles meegenomen
6) Ik ben sowieso snel tevreden, ik vergelijk niet met toppers als 63, 85, 96 enz.
7) Mooi contrast met de eerste 10 dagen van januari; van veels te zacht naar behoorlijk koud, leuk om mee te maken
acht) Deze winter geeft naar mijn idee 'bewijs' (indicatie) van het belang van SAI, werk van Francis en SSW. Daarin zetten 'we' als weerliefhebbers stappen. Dat bevalt me goed.
9) Weerbeleving vwkforum bevalt me over het algemeen erg goed.
10) Van de natuur moet niks, alles is een gift, voor hetzelfde geld hadden we nu 10c en zw5 en regen
11) -3.1c voor de 2e decade, top 10 notering!
12) Een recordverschil tussen 1e en 2e decade januari
13) Meer dan 10 dagen een prachtig sneeuwdek van ongeveer 5cm.
14) Volop schaatsplezier, o.a. NK natuurijs, 5e keer achter elkaar, ongekend, ´we´ hebben soms jaren moeten wachten op een volgende editie


Sommige van deze punten zijn wel samen te nemen, zoals nr. 7 en 12.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Dick » 25-01-2013 23:26

Toegegeven, met het Afbeelding op de kaken: een jaar of vijf geleden zou ik een 'moord' hebben gedaan voor een vorstperiode als deze. Toen leek nog of alles voorbij was, nu weten we beter. En contrastrijke winters zoal die momenteel en de vorige zijn op zich volstrekt uniek. Ja, ik ga lekker mijn zegeningen tellen Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door John » 26-01-2013 11:52

Verrassend vond ik toch weer het relatieve gemak waarmee de huidige vorsperiode tot stand kwam en aanhield. Geen kwakkelfase voorafgaand en vermoedelijk ook niet nadien.

De 6e achtereenvolgende winter die minstens een vorstperiode brengt. In winter 2009 en 2010 waren er meerdere vorstperioden. Gelet op de vorstperiode welke te Rijen zijn voorgekomen sinds 2008, dan is qua productie van kou uiteraard februari 2012 leidend.
De huidige periode komt op de tweede plaats met Hellmann boven 50 punten en een duur van 16 dagen. Qua duur is de huidige vorstperiode van weer leidend.

Terug naar winter 1996-1997, de vorstperiode toen, kreeg met gemak ook de status koudegolf en was overtuigend een maatje groter.

Wetende dat de afgelopen 16 dagen als vorstperiode ruim 50 Hellmann heeft gegeven, dan realiseer ik me ok hoe belachelijk weinig dat nog is vergeleken de 150 punten van 1986 en 1987. Toen driemaal kouder. Dan moeten we nog tweemaal een vorstperiode krijgen zoals de huidige.
En in 1985 gingen we richting 200 punten, dus vergelijkender wijs nog drie maal een vorstperiode zoals de huidige.
Laten we het maar niet hebben over winters met meer dan 250 Hellmann. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Gerard » 26-01-2013 12:53

Geen schaatstochten in West-Friesland en in voorgaande winter ook niet of 1 dag, de winters daarvoor nauwelijks ook. Armoe troef dus en geen winters inderdaad die kunnen tippen aan '85 '86 en '96 '97. Zelfs '76 zorgde hier voor meer schaatsijs.
Maar vooruit, over de ijsbaan schalt wederom muziek, toch nog wel iets bereikt.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Henk » 26-01-2013 13:35

Of we nou wel of geen officiele koudegolf meemaken, maakt me niet uit.
Hier in Zeeland hebben we een subliem winterse periode meegemaakt met maar liefst 13 aaneengesloten sneeuwdekdagen met minimaal 6 cm sneeuw en maximaal 13 cm. Tal van sneeuwwandelingen gemaakt door de duinen en de dijk tussen Middelburg en Veere; ook nog enkele dagen geschaatst. Weer eens een kramsvogel in de tuin en tal van lijsters. Kortom: echt een wintergevoel met veel ijsdagen en enkele nachten strenge vorst. Dat het niet altijd zonnig was, hoort er gewoon bij. Dat was b.v. in de winter 62-63 ook zo. Dat het uit een schijnbaar kansloze positie (zwak hoog in de Noorse Zee) zo maar volop winter werd, was verrassend. Even was ik namelijk bang voor een 1989 variant. Verder wordt er door sommigen naar mijn mening snel geklaagd: geen koudegolf, het ijs niet dik genoeg, alleen maar matige vorst gehad vannacht, de sneeuw niet wit genoeg,geen zonnetje gezien, geen E-tocht, enz.
Deze winter heeft echt potentie en heeft dat ook laten zien. Mss komt er nog wat, maar de winter an sich is imo al geslaagd. Verder onderschrijf ik volledig wat Sebastiaan schrijft!!
Zo meteen nog een laatste 10 km tocht en dan kunnen we ons weer gaan opmaken voor regen, wind en zweterige temps. Nog even genieten.
Als laatste: ik heb wel moeite om het karakter van deze winter te bepalen. Iedere winter heeft een bepaalde karakteristiek. Ik wacht vol goede moed op februari.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door John » 26-01-2013 15:21

In feite heb ik ook geen klagen als geheel. Winters weer is voor mij de combinatie van vorst en sneeuw en zoals Rietveld al aangeeft was die combinatie goed vertegenwoordigd.
In feite bracht de vorstperiode uit 1987 in mijn regio beduidend minder sneeuwdikte en in 1986 was het hele land zo goed als sneeuwvrij.

De vorstperioden uit 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013 werden in elk geval in mijn regio telkens gecombineerd met een sneeuwdek van betekenis: > 5cm. In die zin vijf jaar achtereen een of meer weken met een winters gezicht: sneeuw en vorst.
Er zijn sinds 1987 heel wat winters geweest waarin het nog niet eens tot een winterse dag kwam: ijsdag gecombineerd met sneeuwdek.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Hans » 26-01-2013 23:32

Geen koudegolf (althans niet op de meeste plekken): tsja. Op persoonlijk vlak geeft me dat een soort gevoel dat misschien nog het beste met het redelijk platvloerse 'lekker boeiend dan' te beschrijven is. Twee weken kou zonder angst dat het morgen alweer over is. Sneeuw all the way over het land, de treinen weer plat, schaatstochten die worden geannuleerd door een te grote toeloop van mensen, ja, zelfs de discussies over strooizout, de opwarming van de aarde, winterbanden en andere vaste nummers waren er.

Misschien niet overal een koudegolf, maar wel een golf van koude met alles dat erbij hoort. Alleen de mate van stralingsvorst was iets om over te mopperen (dat zat niet mee), maar het beeld buiten de deur kan er prima mee door.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Koudegolf: ja of nee?

Bericht door Oud-forumlid » 27-01-2013 00:32

en de meeste kou in het zuidwesten en Twente had niets te vertellen Afbeelding

Toch weer een leuke 2 weken met voor ieder wat, sneeuw en ijs.
Maar waar blijven die winterse buien met een noordwestelijke tot noordelijke stroming Afbeelding

Plaats reactie