Dooi of vorst na het weekend? Update !

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Vincent » 15-01-2013 23:23

Richard schreef:Ik blijf nog even consequent, de vorst verscherpt na (maar niet direct na) het weekend.
Zo vanaf donderdag na 3 dagen gekwakkel, Dus ook een beetje optie 3.Afbeelding


En wéér een GFS-oper wil voorlopig helemaal niets van welke verzachting dan ook weten. Apart.

EDIT: later gaat het alsnog fout (dit i.i.t. tot wat in de 12Z-run gebeurde), maar goed. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 23:32

sneeuwbal schreef:
Richard schreef:Ik blijf nog even consequent, de vorst verscherpt na (maar niet direct na) het weekend.
Zo vanaf donderdag na 3 dagen gekwakkel, Dus ook een beetje optie 3.Afbeelding


En wéér een GFS-oper wil voorlopig helemaal niets van welke verzachting dan ook weten. Apart.


Niet apart, de waarheid. Elke kans dat er verzachting probeert op te treden wordt omzeep geholpen.
Voortzetting winterweer zonder noemenswaardige dooi tot minimaal februari dat is mijn glazenbol verwachting Afbeelding

Als trouwens de 18 utc GFS run waarheid gaat worden dan kan de Elfstedentocht gereden gaan worden. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 23:50

sneeuwbal schreef:
Richard schreef:Ik blijf nog even consequent, de vorst verscherpt na (maar niet direct na) het weekend.
Zo vanaf donderdag na 3 dagen gekwakkel, Dus ook een beetje optie 3.Afbeelding


En wéér een GFS-oper wil voorlopig helemaal niets van welke verzachting dan ook weten. Apart.

EDIT: later gaat het alsnog fout (dit i.i.t. tot wat in de 12Z-run gebeurde), maar goed. Afbeelding


Nou, niet helemaal!! Afbeelding vanaf 240H gaat de pub run weer helemaal los met een gordel van hoge druk van Scandinavië tot Groenland en binnen denderende kou met de -10 grens over Nederland, ook overdag!!! Iets te overdreven lijkt mij maar ja het is wel precies 2,5 week na de SSW..... Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Vincent » 16-01-2013 00:01

Het UGKB-van de GFS-oper neem ik al tijden niet meer serieus. Je weet wel waarom. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 16-01-2013 06:06

Het GFS voorziet nog een hoop transportkou voor Nederland. Ik gok op een elfstedentocht voor deze winter. Ik ga er nu voor het gemak even van uit dat [size=110:240l6qpx]deze[/size:240l6qpx] 00-uur GFS-run grotendeels weergeeft hoe het straks ook echt zal gaan (met mogelijk een koudere variant dan hierin voorzien).

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 16-01-2013 08:44

Ok, EC00 en UKMO gaan (zoals verwacht) voor zuidelijke koers lagedruk en hogedruk boven Scandinavië (tot volgende week woensdag) maar GFS00 gaat een compleet andere koers varen Afbeelding : lagedruk trekt over Atlantische oceaan naar IJsland i.p.v. zuidelijk weglopen naar Italië, met een compleet warrig vervolg scenario tot gevolg. GFS00 maar even tot de 06 run parkeren denk ik... Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 16-01-2013 10:59

Ik heb gekozen voor optie 1, aanhoudend winterweer.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door John » 16-01-2013 11:19

De dooi zal er niet in komen als we onder dooi verstaan: dag en nacht vorstvrij.

Als ik kies voor handhaving van het winterweer, betekent dit dan dat ik kies voor aanhoudende ijsdagen ook na het komend weekend?
Laat ik aannemen dat aanhoudend winterweer betekent overwegend vorst en negatieve etmaalgemiddelden, maar wel met mogelijk van soms een dag met een maxima tot +2 graden, dan kies ik voor de optie aanhoudend winterweer.

Kiezen voor verscherping van vorst is een lastige optie. We hebben afgelopen nacht gezien wat helder weer, weinig wind en vers sneeuwdek betekent.
Als op termijn de stroming goed zou zijn voor actieve van vrieslucht, dan kunnen windkracht en wolkenvelden er toch voor zorgen dat we bij lange niet aan -10 graden komen, laat staan tussen -12 en -17 graden, zoals nu in flinke regio's is gebeurd.

Nee, ik kies wel voor optie aanhoudend winterweer. (Daar kan alles inzitten, ook een kwakkelweerdag tussendoor met lichte dooi, zoals ook in december 1981 voorkwam. Afbeelding )

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Sebastiaan » 16-01-2013 12:48

Lastige poll; wellicht zo/ma wat lichte dooi, ik hoop er op ivm smelten sneeuw en bovenste ijslaag.

Daarna zie ik kansen voor verscherping. Volgens laatste pluim grote kans op in ieder geval vorstdagen.
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Dooi of vorst na het weekend? Update !

Bericht door Oud-forumlid » 16-01-2013 16:22

Dan zitten jullie er toch beter voor dan ik hier in het zuidoosten Afbeelding .
Afbeelding
John

Plaats reactie