Poll, kans op winter verkeken?!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Adrie » 04-01-2013 19:27

Remko schreef:
Zo dan.
Misschien is een taalzeurdoosdraad een optie? Zou niet eens het enige forum zijn waar zoiets bestaat - maar totale nerds dan wel Afbeelding

Eerste wat ik wegsloop uit browsers, MS Word enzo? De automatische spelling- en grammaticacontrole. Temeer daar die toch nooit een hout snappen van dt-fouten. Maar ik wel, want het Nederlands heeft als elke taal ritme en melodie en daarom wéét je gewoon wanneer je 'bedoelt' of 'bedoeld' bedoelt. Sorry, ik heb geen andere verklaring voor het gegeven dat sommigen onder ons nooit moeite hadden hiermee Afbeelding
Ik maak beslist wel fouten en zal ook nooit in het beste procent van Nederlands Dictee scoren, maar de last van de automatische controle weegt hier in de verste verte niet tegenop. Ik verkeer in de waan dat dit voor zowat iedereen zou kunnen gelden. Waan, want ik weet dat het niet zo is. In onderzoek...



Beetje OT, maar die d/t regels zijn uitermate eenvoudige grammaticaregels die iedereen kan leren. Alle werkwoorden waarvoor 'jij/u' en 'hij/zij/het' voorstaan eindigen op een t (behalve dan 'is'). Werkwoorden met 'ik' eindigen nooit op een t. Wel op een d. Als ze bij de 'ik' vorm op een d eindigen, komt er bij 'jij..' een t achter. (Ik word, jij wordt). Hoe een deelwoord moet worden geschreven is eenvoudig uit te vinden door het te 'verlengen' en dan uit te spreken: bijv: verdeeld(e), geweest(e) etc. Meer is het niet.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Dick » 04-01-2013 19:39

Nou, ik ben geen prof en ook niet in het bezit van een kristallen bol, maar het is pas begin januari en ik weiger nu al de moed op te geven, al wordt het steeds moeilijker Afbeelding Kortom: ja (ik hoop vurig) dat het dit seizoen nog gaat winteren. En dan tel ik stiekem maart ook nog mee, verlengd winterseizoen zeg maar Afbeelding

Wat die taaldiscussie aangaat, denk aan 't kofschip, of 't fokschaap Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Vincent » 04-01-2013 20:00

Adrie schreef:
Beetje OT, maar die d/t regels zijn uitermate eenvoudige grammaticaregels die iedereen kan leren. Alle werkwoorden waarvoor 'jij/u' en 'hij/zij/het' voorstaan eindigen op een t (behalve dan 'is'). Werkwoorden met 'ik' eindigen nooit op een t. Wel op een d. Als ze bij de 'ik' vorm op een d eindigen, komt er bij 'jij..' een t achter. (Ik word, jij wordt). Hoe een deelwoord moet worden geschreven is eenvoudig uit te vinden door het te 'verlengen' en dan uit te spreken: bijv: verdeeld(e), geweest(e) etc. Meer is het niet.



heb ik
ik heb
heb jij
jij hebt
hij heeft
heeft hij

Keimakkelijk (behalve voor mensen met dyslexie wellicht). Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2013 20:00

Ted schreef:Ben het met je eens sneeuwbal over het taalgebeuren. Ik ben er ook niet goed in. Ben er ook al op gewezen.

We moeten elkaar niet afbranden als we een 'l' of een 't' te weinig of te veel intypen. Zelfs de taalcorrectieprogramma's zijn niet 100% correct.



Je hebt één en ander verkeerd geïnterpreteerd in voorgaande berichten.

Niemand is in deze draad over de taal van een ander begonnen maar de moderator heeft erop ingehaakt omdat er miscommunicatie aan het ontstaan was, waarbij de één ten onrechte dacht de bedoelde persoon te zijn bij een zelfverbeterende actie van een ander.

Nu zien we een lawine van berichten, doordat een enkel kleine sneeuwballetje (over zichzelf heen) rolde.

In principe gebeuren opmerkingen over taalcorrecties en tips (over bijvoorbeeld gebruik van een bepaalde browser die taalondersteunend is) zoveel mogelijk achter de schermen via pb´s. In het verleden is dit wel eens anders geweest, maar het is niet goed als forumleden in openheid persoonlijk aangesproken worden.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2013 20:01

Een foutje van het Beheer: een opmerking die hier niet gepost moest worden is door gebruik van een 'verkeerde' knop toch hier gekomen. Daarom zijn er nu wat aanpassingen verricht. Mogelijk is de lawine door het foutje nog wat aan gezwollen. Afbeelding

Johan
Berichten: 294
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Johan » 04-01-2013 21:15

Natuurijs zegt niets over dat het een erg koude winter wordt. Een onder water gelopen weiland vriest al snel dicht, en dan ligt er voldoende ijs met genoeg dikte voor zover nodig om te kunnen schaatsen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2013 21:36

Ja als je de diepvries in huis vol water laat lopen heb je ook ijs !!!!
Pfffff echt hoor !

John

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Gerard » 05-01-2013 12:45

Johan_de_Boer schreef:Natuurijs zegt niets over dat het een erg koude winter wordt. Een onder water gelopen weiland vriest al snel dicht, en dan ligt er voldoende ijs met genoeg dikte voor zover nodig om te kunnen schaatsen.


De poll moet m.i. als volgt opgevat worden:

komt er voldoende vorst om een schaatstocht te kunnen rijden.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Karel » 05-01-2013 15:14

Gerard Kos schreef:

schreef:De poll moet m.i. als volgt opgevat worden:

komt er voldoende vorst om een schaatstocht te kunnen rijden.


Er is al een poll van deze stekking geweest. http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=13500

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Poll, kans op winter verkeken?!

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2013 15:19

Dan vraag je toch of het beheer die poll verwijderd?

KLAAR !!

Niet om het een of ander hoor maar volgens mij maken hier weinig menssen een poll.
Nee....kritiek geven is veel leuker joh !

Plaats reactie