Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Dick » 27-12-2012 15:21

Ach ik klamp me maar vast aan de spreekwoordelijke grilligheid van ons klimaat en dat er zomaar verrassingen van kunnen komen, al is het maar een stevige winterse uitsmijter in maart of zoiets Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 15:33

Dick1965 schreef:Ach ik klamp me maar vast aan de spreekwoordelijke grilligheid van ons klimaat en dat er zomaar verrassingen van kunnen komen, al is het maar een stevige winterse uitsmijter in maart of zoiets Afbeelding

Tja, het kan over twee weken al prijs zijn. Die kans is al even groot als dat het over vier of zes weken tot een vorstperiode komt...

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 15:41

Remko schreef:
sebastiaan1973 schreef:
Remko schreef:Geen van beide.
Consequent mijn winterverwachting volgend (vorstkansen december, rest hard west).


Aha, Bartletjes tellen niet mee? Afbeelding

Dat is een noordelijk hard west, maar daarbij: laat ie eerst maar eens afkomen Afbeelding


Daar kun je ook winterweer van krijgen van Bartletjes ook wel Stinkhoog genoemd Afbeelding
Weten we de uitsneeuwende mist nog?? Dat was toch ook met een Bartletje in de buurt?
John help me eens? Afbeelding
Sneeuwschuiven met de korte stok is ook prima hoor onder een Bartletje. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 16:00

arjan_ schreef:Daar kun je ook winterweer van krijgen van Bartletjes ook wel Stinkhoog genoemd Afbeelding
Weten we de uitsneeuwende mist nog?? Dat was toch ook met een Bartletje in de buurt?
John help me eens? Afbeelding
Sneeuwschuiven met de korte stok is ook prima hoor onder een Bartletje. Afbeelding

Meer een eurohoog. Bartlett is antiwinters namelijk zacht NW.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 16:23

@RR:

hard west (tot eind februari) zou me verbazen. De poolwervel heeft me wat teleurgesteld de laatste tijd, in feite de afgelopen jaren. Heb zo de indruk dat het de laatste jaren niet makkelijk meer tot stormweer komt.

Persoonlijk zie ik in de loop van januari meer en meer meanders met in februari dan enkele koudere circulaties type 1999 (de fameuze lawinemaand in de Alpen) of 2005.

Grts

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Richard » 27-12-2012 16:26

Koudegolf natuurlijk, waar komen anders mijn Hellmannen vandaan.Afbeelding
Hoogtepunt zo ergens tussen 22 en 28 januari. Januari tevens koudste maand van deze winter. Elfstedentocht 25 of 26 januari. Ondanks dat januari de koudste maand gaat worden is de winter in februari nog zeker niet voorbij met dan ook weer meer sneeuwkansen.
Heel consequent allemaal nog steeds.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 18:01

Mensen mensen wat laten jullie je toch weer leiden en lijden door het huidige weertype en circulatie. Herinneren we vorige winter nog?? Na een zachte december EN zachte januari startte er een koudegolf en nam de hele eerste februarihelft in beslag. Moet ik nog meer zeggen?

Heb daarom zeker op koudegolf gestemd! Na zoveel zachte februari's komen er nu nog wel wat koude februari's komende jaren, ook 2013. De 7 januariregel zal daardoor net als winter 2012 ook nu weer tot een uitzondering behoren. Winter 2013 begint daarom aan de late kant, pas na half januari.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 18:02

Ja ik heb ook het gevoel dat de koude van vorig jaar zich zal herhalen. Schreef ik voor de winter.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 18:11

Ted schreef:Deze maand heeft al het trieste aatal van 14 zonloze dagen.


Past goed in de donkerste maand van het jaar. Wou dat ik hetzelfde kon zeggen. Kom amper aan de helft! Afbeelding

Die koudegolf van februari 2012 ving trouwens al vanaf eind januari aan.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Krijgen we deze winter nog een vorstperiode, koudegolf?

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2012 18:53

Ik heb enkel voor een vorstperiode gekozen ergens tussen 15 jan en 30 jan,puur op gevoel.Ik geloof niet in een koudegolf,had er denk ik wel op gestemd als deze poll begin december was geplaatst.Maar ben het gevoel helemaal kwijt in deze winter.Hoop dat ik er flink naast zit en dat er een januari a la 1940 kom en een februari a la 1956. Afbeelding

Plaats reactie