KNMI stopt met sondering 12 UTC
-
- Berichten: 7635
KNMI stopt met sondering 12 UTC
Hallo,
Het gerucht ging al rond, maar nu is het officieel: het KNMI stopt per januari 2013 met de weerballon-oplating van 12 UTC.
Zie: http://www.knmi.nl/cms/content/32978/we ... radiosonde
Overblijft slechts één sondering per dag, die van middernacht. Nogal karig voor een beschaafd land, het zal ongetwijfeld een bezuinigingsachtergrond hebben.
Voor de dagelijkse sondering van 06 UTC op De Kooy mag ook gevreesd worden, aangezien deze wordt uitgevoerd door Defensie, waar zoals bekend zware klappen vallen.
Wel een contrast met Duitsland, waar geïnvesteerd wordt in sonderingen. In Essen is dit jaar het oude onbemande sonderingsstation vervangen door een nieuwe, en vorig jaar is op het eiland Norderney een nieuw onbemand station geplaatst. Norderney en Essen blijven twee keer per etmaal sonderen. Meppen sondeert op werkdagen minstens drie maal in de ochtend.
Groeten,
Frits
Het gerucht ging al rond, maar nu is het officieel: het KNMI stopt per januari 2013 met de weerballon-oplating van 12 UTC.
Zie: http://www.knmi.nl/cms/content/32978/we ... radiosonde
Overblijft slechts één sondering per dag, die van middernacht. Nogal karig voor een beschaafd land, het zal ongetwijfeld een bezuinigingsachtergrond hebben.
Voor de dagelijkse sondering van 06 UTC op De Kooy mag ook gevreesd worden, aangezien deze wordt uitgevoerd door Defensie, waar zoals bekend zware klappen vallen.
Wel een contrast met Duitsland, waar geïnvesteerd wordt in sonderingen. In Essen is dit jaar het oude onbemande sonderingsstation vervangen door een nieuwe, en vorig jaar is op het eiland Norderney een nieuw onbemand station geplaatst. Norderney en Essen blijven twee keer per etmaal sonderen. Meppen sondeert op werkdagen minstens drie maal in de ochtend.
Groeten,
Frits
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Als dat zo is, is dat niet leuk.
Je zou zeggen dat het beter is met 00 UTC te stopppen dan met 12 UTC, voor buiensituaties is een sondering wel fijn en 's nachts heb je er veel minder aan.
Je zou zeggen dat het beter is met 00 UTC te stopppen dan met 12 UTC, voor buiensituaties is een sondering wel fijn en 's nachts heb je er veel minder aan.
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Inderdaad een verlies. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de bezuinigingen of dat de info nu gecompenseerd wordt met satellietdata?
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Zo duur kan zo'n sondering toch niet zijn; heeft iemand daar een idee van?
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Dick1965 schreef:Zo duur kan zo'n sondering toch niet zijn; heeft iemand daar een idee van?
Duur. Reken maar zeker 100 euro per oplating. Vooral het helium is peperduur. Vroeger werd het spotgoedkope waterstof gebruikt, maar daarvoor zijn tegenwoordig zoveel veiligheidsvoorzieningen vereist dat het alsnog duur wordt. Het is een overgangssituatie. Momenteel worden enkele KLM-vliegtuigen uitgerust met een vochtsensor. Als die operationeel zijn is er meerdere malen per etmaal een vocht- temperatuur- en windprofiel vanaf Schiphol (en andere luchthavens waar deze vliegtuigen landen/opstijgen). Dan wordt de radiosonde vrijwel geheel opgeheven. Alleen de ozonsonde zal wel blijven bestaan.
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Inderdaad ging het gerucht al sinds minstens april. Maar het is nu dus definitief bevestigd.
Het einde van een tijdperk. Te vroeg. Want net als met de gloeilamp een aantal jaren geleden wordt het instrument al afgeschaft nog voordat er een werkbaar alternatief is.
Wat ik me dan als onweerredacteur met gekromde tenen, knarsende tanden en stoom uit de oren afvraag: waarom schaffen ze in (_______) de sonde van 12UTC af? Die is zeker in situaties met zware convectie wel tien keer zo waardevol als die van 00UTC. Zit daarachter dat het handiger is voor de input van bepaalde niet zo vaak gerunde modellen om het 's nachts te doen? Of is het gewoon pure willekeur?
Het einde van een tijdperk. Te vroeg. Want net als met de gloeilamp een aantal jaren geleden wordt het instrument al afgeschaft nog voordat er een werkbaar alternatief is.
Adrie schreef:Dick1965 schreef:Zo duur kan zo'n sondering toch niet zijn; heeft iemand daar een idee van?
Duur. Reken maar zeker 100 euro per oplating. Vooral het helium is peperduur. Vroeger werd het spotgoedkope waterstof gebruikt, maar daarvoor zijn tegenwoordig zoveel veiligheidsvoorzieningen vereist dat het alsnog duur wordt. Het is een overgangssituatie. Momenteel worden enkele KLM-vliegtuigen uitgerust met een vochtsensor. Als die operationeel zijn is er meerdere malen per etmaal een vocht- temperatuur- en windprofiel vanaf Schiphol (en andere luchthavens waar deze vliegtuigen landen/opstijgen). Dan wordt de radiosonde vrijwel geheel opgeheven. Alleen de ozonsonde zal wel blijven bestaan.
Wat ik me dan als onweerredacteur met gekromde tenen, knarsende tanden en stoom uit de oren afvraag: waarom schaffen ze in (_______) de sonde van 12UTC af? Die is zeker in situaties met zware convectie wel tien keer zo waardevol als die van 00UTC. Zit daarachter dat het handiger is voor de input van bepaalde niet zo vaak gerunde modellen om het 's nachts te doen? Of is het gewoon pure willekeur?
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Hans schreef:
Wat ik me dan als onweerredacteur met gekromde tenen, knarsende tanden en stoom uit de oren afvraag: waarom schaffen ze in (_______) de sonde van 12UTC af? Die is zeker in situaties met zware convectie wel tien keer zo waardevol als die van 00UTC. Zit daarachter dat het handiger is voor de input van bepaalde niet zo vaak gerunde modellen om het 's nachts te doen? Of is het gewoon pure willekeur?
Er is in Den Haag kennelijk een of andere knakker 'actief' die een grote hekel aan stormsjeeserts heeft.
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Adrie schreef:Momenteel worden enkele KLM-vliegtuigen uitgerust met een vochtsensor. Als die operationeel zijn is er meerdere malen per etmaal een vocht- temperatuur- en windprofiel vanaf Schiphol (en andere luchthavens waar deze vliegtuigen landen/opstijgen). Dan wordt de radiosonde vrijwel geheel opgeheven. Alleen de ozonsonde zal wel blijven bestaan.
Worden deze metingen ook beschikbaar gesteld zoals vroeger de sonderingen van 12 UTC?
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
13graden schreef:Adrie schreef:Momenteel worden enkele KLM-vliegtuigen uitgerust met een vochtsensor. Als die operationeel zijn is er meerdere malen per etmaal een vocht- temperatuur- en windprofiel vanaf Schiphol (en andere luchthavens waar deze vliegtuigen landen/opstijgen). Dan wordt de radiosonde vrijwel geheel opgeheven. Alleen de ozonsonde zal wel blijven bestaan.
Worden deze metingen ook beschikbaar gesteld zoals vroeger de sonderingen van 12 UTC?
Momenteel niet. Wie geinteresseerd is in meer achtergronden: http://amdar.noaa.gov/docs/TECO2010_AMDAR_WV_Helms-Hoff_6.pdf
Hierin is ook wel het antwoord te vinden waarom de data niet beschikbaar worden gesteld. Het is een publiek-privaat samenwerkingsverband. Daarvoor gelden andere regels dan voor data die met puur overheidsgeld gegenereerd worden.
Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC
Veel AMDAR bulletins zijn nu toch gewoon te vinden op internet, maar wellicht niet alle (net als bij SYNOP).
Zal toch eens overwegen AMDAR in te bouwen in WXDecoder ...
Zal toch eens overwegen AMDAR in te bouwen in WXDecoder ...