KNMI stopt met sondering 12 UTC

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Hans » 17-01-2013 17:01

Zoals met alles faalt de Nederlandse overheid ook hier weer van alle kanten. Het enige waar ze goed in zijn is zichzelf in stand houden. Zou het niet mogelijk zijn nog verder te bezuinigen door echt ALLE door mensen uitgevoerde overheidsfuncties weg te automatiseren?

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Hans » 18-01-2013 22:40

Nog steeds snap ik niet goed waarom juist die van 12UTC is wegbezuinigd.
Het zal allicht te maken hebben met het waardevoller zijn van deze sondering voor input in weermodellen - maar in de zomer, zeker op dagen dat het gedonder losgaat, is die van 12UTC relevanter voor de kortetermijn en zelfs de nowcast dan die van 00UTC. Dat de operationele sector daar zijn stem niet wat meer in heeft laten horen verbaast me grotelijks. Afbeelding
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Adrie » 19-01-2013 13:28

Hans schreef:Nog steeds snap ik niet goed waarom juist die van 12UTC is wegbezuinigd.
Het zal allicht te maken hebben met het waardevoller zijn van deze sondering voor input in weermodellen - maar in de zomer, zeker op dagen dat het gedonder losgaat, is die van 12UTC relevanter voor de kortetermijn en zelfs de nowcast dan die van 00UTC. Dat de operationele sector daar zijn stem niet wat meer in heeft laten horen verbaast me grotelijks. Afbeelding



Het was een keuze gebaseerd op meerdere argumenten. Zowel organisatorische als meteorologische. Belangrijkste meteorologische argument is dat er overdag veel meer AMDAR's zijn (hoewel deze nog geen vocht hebben). s 'Nachts is bovendien de ontwikkeling van de nachtelijke grenslaag belangrijk. Een 00 UTC temp geeft beter inzicht in de beginvoorwaarden dan een 12 UTC temp.

Plaats reactie