KNMI stopt met sondering 12 UTC

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Edward » 26-12-2012 11:12

Henk schreef:Veel AMDAR bulletins zijn nu toch gewoon te vinden op internet, maar wellicht niet alle (net als bij SYNOP).
Zal toch eens overwegen AMDAR in te bouwen in WXDecoder ...


Zou fijn zijn als het mogelijk wordt die waarnemingen via WXDecoder.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Adrie » 26-12-2012 13:55

Ik zou niet weten waar ik actuele AMDAR's kan vinden op het internet, behalve dan op sites met beperkte toegankelijkheid.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Vincent » 26-12-2012 14:33

Adrie schreef:Ik zou niet weten waar ik actuele AMDAR's kan vinden op het internet, behalve dan op sites met beperkte toegankelijkheid.


Ik heb trouwens gehoord dat het KNMI volgend jaar overstapt op een 'open data policy'. Weet jij wat hiervan waar is?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Karel » 26-12-2012 15:29

Adrie Huiskamp schreef:

schreef:Ik zou niet weten waar ik actuele AMDAR's kan vinden op het internet, behalve dan op sites met beperkte toegankelijkheid.


Redelijk actuele Amdar bulletins (een paar dagen oud) zijn wel te vinden. http://amdar.noaa.gov/RR_amdar/int/reply_stats.cgi?xid=11317&startSecs=1356127440&endSecs=1356477180.

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Henk » 26-12-2012 15:57

Actuele AMDAR berichten zijn te vinden via http://weather.cod.edu/digatmos/upa/ tussen andere bovenlucht waarnemingen zoals soundings.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Adrie » 27-12-2012 01:03

Henk schreef:Actuele AMDAR berichten zijn te vinden via http://weather.cod.edu/digatmos/upa/ tussen andere bovenlucht waarnemingen zoals soundings.



Ja, daar staan er flink wat. Een universiteit, misschien gelden daarvoor andere regels??

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Oud-forumlid » 30-12-2012 09:49

Morgen, 31 dec., ben ik van plan om de laatste 12 UTC sondering van De Bilt te monitoren.

Als alles goed gaat zullen de track van de sonde en de meetgegevens live op de kaart te zien zijn via een link die ik meteen na de start van de ballon hier zal posten.

Verwachte starttijd van de sonde: ca. 12:30 uur lokale tijd.

Groeten,
Frits

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Daniël » 30-12-2012 17:11

Goed dat Duitsland wel investeert in sonderingen. Juist voor buiensituaties in het oosten van ons land is dat erg belangrijk. Om toch een beetje overzicht te krijgen hoe het zit met de windschering in bepaalde buiensituaties kun je ook tt-pagina 707 raadplegen onder het kopje 'Hoogtewinden en temperaturen'.

Verder vind ik dat voortdurende besparingsrondes ons land doet afglijden naar een Zuid-Europees land als Spanje of Griekenland.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Hans » 30-12-2012 22:24

Mast schreef:Goed dat Duitsland wel investeert in sonderingen. Juist voor buiensituaties in het oosten van ons land is dat erg belangrijk. Om toch een beetje overzicht te krijgen hoe het zit met de windschering in bepaalde buiensituaties kun je ook tt-pagina 707 raadplegen onder het kopje 'Hoogtewinden en temperaturen'.

Verder vind ik dat voortdurende besparingsrondes ons land doet afglijden naar een Zuid-Europees land als Spanje of Griekenland.


Dat kan ik alleen maar onderschrijven. Natuurlijk is het begrijpelijk dat men zoekt naar een vervangende methode voor de circa 700 plastic kastjes die we nu iedere dag twee keer over de planeet verspreiden - maar juist in dichtbevolkte gebieden zoals hier lijkt het belang van accurate informatie me superieur aan het vervuilingsprobleem. Als de sonde op het land valt is er in Nederland iedere vierkante kilometer wel iemand die hem tegenkomt en opruimen zal. Lang liggen blijven ze hier zelden.

Het wegsaneren van alles dat niet volautomatisch werkt is een kwaaltje waar we al sinds midden jaren 90 tegenaan kijken. Kostenbesparing? Elimineren van het risico op een verkeerde waarneming? Of is het doel slechts het doel zelf? Namelijk omdat het kan zodat we ook meteen menen dat het moet?

Aireps schreef:Als alles goed gaat zullen de track van de sonde en de meetgegevens live op de kaart te zien zijn via een link die ik meteen na de start van de ballon hier zal posten.

Dank. Als het lukt ga ik hem met kromme tenen en minstens drie koppen thee (schijnt kalmerend te zijn) volgen. The Last Post erbij als de ballon is geklapt. Afbeelding
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: KNMI stopt met sondering 12 UTC

Bericht door Edward » 30-12-2012 22:29

Hans schreef:Natuurlijk is het begrijpelijk dat men zoekt naar een vervangende methode voor de circa 700 plastic kastjes die we nu iedere dag twee keer over de planeet verspreiden - maar juist in dichtbevolkte gebieden zoals hier lijkt het belang van accurate informatie me superieur aan het vervuilingsprobleem. Als de sonde op het land valt is er in Nederland iedere vierkante kilometer wel iemand die hem tegenkomt en opruimen zal. Lang liggen blijven ze hier zelden.

Is er bekend bij iemand hoeveel er gevonden worden? Iedereen kan de sonde vinden, dus lijkt me dat lastig bij te houden.

Hans schreef:
Als het lukt ga ik hem met kromme tenen en minstens drie koppen thee (schijnt kalmerend te zijn) volgen. The Last Post erbij als de ballon is geklapt

En dan gaat iedereen hem zoeken. Afbeelding

Plaats reactie