Hoe koud wordt het vannacht op een officieel KNMI-station?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Hoe koud wordt het vannacht op een officieel KNMI-station?

Bericht door Adrie » 08-12-2012 17:52

Dit is bij die Polls (ook) weer iets over om na te denken. Etmaalextremen worden bepaald over 00-24 etmalen. Die 06 UTC is een 'tussentijdse' melding in de Synop code. In Nederland wordt, als de Tmin na 06 UTC valt, een extra groep in de Synop opgenomen om dat minimum te melden. In het buitenland doet men het soms anders, daar meldt men gewoon iedere 6 uur Tn en Tx over de afgelopen 6-12 uur (bijv. 6 UTC Tn over 18-06, 12 UTC over 6-12, 18 UTC over 6-18 etc)

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Hoe koud wordt het vannacht op een officieel KNMI-station?

Bericht door Vincent » 08-12-2012 20:14

Zojuist heb ik hierachter toch nog -10°C gemeten op de plaatselijke Koudepool (daar waar ik afgelopen februari met mijn provisorische apparatuur -22°C mat). De oorzaak: een dichte ijsmistbank. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Hoe koud wordt het vannacht op een officieel KNMI-station?

Bericht door Oud-forumlid » 09-12-2012 00:12

Gerard schreef:Als we 'vannacht' aannemen zoals het KNMI doet, dan is het minimum -12.0 geweest op Deelen, het minimum komt dan terecht bij de volgende dag of nergens? Ik denk het laatste? De nacht begint immers om 19:00 uur.

Dat betekent dat Arjan en Adrie in de verkeerde categorie zitten, maar ik vind ze desondanks toch de winnaars! Afbeelding Het absolute minimum had eigenlijk bepalend voor de poll moeten zijn.

Bij Lelystad gebeurde wat ik al vreesde: afstopping van de verdere afkoeling door poolmist, het bleef daardoor steken in de temperatuurcategorie die ik voor dat station inderdaad als laagst haalbaar had ingeschat (als absoluut minimum), dat wel. Deelen had ik toch niet zo laag ingeschat, alhoewel de droge sneeuw die Adrie naar voren bracht wel een goed argument was. Ik had verwacht dat er eerder wat bewolking zou zijn daar. Blijkbaar niet.


Toch bedankt Gerard.
Ja ik krijg steeds meer kennis en geluk Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hoe koud wordt het vannacht op een officieel KNMI-station?

Bericht door Dick » 09-12-2012 10:36

Adrie schreef:Dit is bij die Polls (ook) weer iets over om na te denken. Etmaalextremen worden bepaald over 00-24 etmalen. Die 06 UTC is een 'tussentijdse' melding in de Synop code. In Nederland wordt, als de Tmin na 06 UTC valt, een extra groep in de Synop opgenomen om dat minimum te melden. In het buitenland doet men het soms anders, daar meldt men gewoon iedere 6 uur Tn en Tx over de afgelopen 6-12 uur (bijv. 6 UTC Tn over 18-06, 12 UTC over 6-12, 18 UTC over 6-18 etc)


Daar erger ik me ook geregeld aan, de staatjes van de extremen op RTL text pag 191 melden de minima gemeten tot 7u (8u zomertijd). Het koelt bij helder weer af tot om en nabij zonsopgang. Dan wordt in de winter het ochtendminmum pas na zevenen bereikt. Tijdens die diepvriesnacht afgelopen februari scheelde dat een paar tienden tot zelfs TWEE hele graden ( Terschelling -11,7 ipv -9,7 !) en bovendien verruilden uiteindelijk Lelystad en Marknesse van positie in de top drie van koudste stations. Dat betekent de volgende dag checken op de KNMI-website en eventueel corrigeren. Dan pakt men het in het buitenland toch beter aan.

Plaats reactie