Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Oud-forumlid » 19-10-2012 20:20

Weeralarm (code rood) in 2010 (archief)

6 januari 2012

Het KNMI heeft in 2010 vier keer een Weeralarm uitgegeven, eenmaal voor sneeuwjacht, twee keer voor zware regen- en onweersbuien en eenmaal voor zware sneeuwval.


9- 10 jan Sneeuwjacht: grote overlast
Sneeuw bij minstens windkracht 6 met vorming van sneeuwduinen in genoemde provincies. Ook elders in het land vorming van sneeuwduinen en gladheid, in het zuiden en midden tijdelijk ook door ijzel Groningen, Friesland, Drenthe en Noord-Holland

Ernstige overlast door langdurige sneeuw bij harde wind in het noorden. Wegen afgesloten door sneeuwduinen van meer dan een meter hoogte. Busvervoer grotendeels plat
10- 11 juli Zware regen- en onweersbuien met hagel en zware windstoten. Lokaal veel neerslag
In het midden van het land komen momenteel zeer zware onweersbuien voor. Bij deze buien komen hagel en zware windstoten voor, lokaal valt veel neerslag. De buien trekken de komende uren verder naar het noorden. De buien zullen aan het einde van de nacht het noorden van het land verlaten. Noord- en Zuid-Holland, Flevoland, Overijssel, Gelderland en Utrecht Veel overlast door blikseminslagen, stormschade zoals omvallende bomen en schade door hagel. Treinverkeer in het midden van Nederland flink ontregeld. Veel hinder voor wegverkeer door bomen en takken die op de weg terechtkwamen en wateroverlast. Verschillende evenementen, zoals enkele grote popfestivals moesten vanwege het noodweer worden afgelast.

14 juli Zware regen- en onweersbuien, zeer zware windstoten
Zware regen- en onweersbuien boven het zuiden en zuidoosten van het land trekken vanavond naar het noordoosten. Bij deze buien zijn hagel en(zeer) zware windstoten mogelijk van 75 tot 100 km/uur. In het (noord)oosten 100-120 km/u. Bovendien kan lokaal in korte tijd veel neerslag vallen. De zware buien zullen rond middernacht het noordoosten van het land verlaten. Tevens is het in de oostelijke helft van het land tropisch warm. zuidoosten en oosten Het noodweer liet een spoor van vernielingen achter in het zuidoosten en oosten. In Vethuizen (Gelderland) vielen twee doden en acht gewonden. Aan de Kemperplas waar de slachtoffers vielen werden zo'n twintig caravans door een valwind de lucht in getild om verderop in de plas neer te komen. Zes hoogspanningsmasten zijn omvergeblazen. Veel plaatsen in het oosten en zuidoosten meldden schade aan daken en bomen door windstoten, blikseminslagen en hagel en veel overlast. Nijmegen en Bemmel kregen te kampen met een stroomstoring, waardoor zo'n 40.000 huishoudens zonder elektriciteit enige tijd zaten. In Noord- en Midden-Limburg raakten tien mensen gewond door bomen die op auto's of woningen vielen. Bewoners van flats in Roermond werden geëvacueerd. Ook zijn vrachtauto's door de wind omver geblazen.

17 Dec Zware sneeuwval
In het westen komen sneeuwbuien voor, daar valt plaatselijk 10 cm of meer sneeuw per 6 uur. Ook in het zuiden kan vandaag 3-5 cm vallen. Verder is het verraderlijk glad door bevriezing van sneeuwresten. Noord-, Zuid Holland en Utrecht

De sneeuwval veroorzaakte met name in de Randstad veel problemen. Vooral op de wegen rond Amsterdam, Rotterdam en Utrecht liep het verkeer muurvast. De ANWB sprak van een ,,complete chaos''. Op het hoogtepunt van de avondspits stond 753 kilometer file in Nederland. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vroeg automobilisten met klem echt niet te gaan rijden. Bussen reden niet, het treinverkeer rond Utrecht raakte ontregeld en Schiphol moest bijna alle vluchten binnen Europa annuleren. Tussen de 1000 en 2000 mensen hebbe hier de nacht doorgebracht op veldbedden. De laatste file was pas rond half twee s nachts opgelost.

Tja en dan dit jaar... amper weeralarm maar wat niet is...kan nog komen.

John

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door John » 19-10-2012 20:29

Er zijn gemiddeld per maand slechts twee tot drie dagen die uitblinken qua actief weer en dan is het meestal geen weeralarm. We kennen onweer, wind, veel neerslag als voornaamste elementen die wel eens tot een weeralarm leiden, zie overzicht híerboven. Meestal hebben we dus relatief rustig voortkabbelend weer, dat is de norm.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Oud-forumlid » 19-10-2012 20:36

John schreef:Er zijn gemiddeld per maand slechts twee tot drie dagen die uitblinken qua actief weer en dan is het meestal geen weeralarm. We kennen onweer, wind, veel neerslag als voornaamste elementen die wel eens tot een weeralarm leiden, zie overzicht híerboven. Meestal hebben we dus relatief rustig voortkabbelend weer, dat is de norm.


Ik bedoel dat er toen heel wat meer op weergebied te beleven was dan dit jaar.

John

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Oud-forumlid » 19-10-2012 20:59

Het weeralarm van 10 op 11 juli kwam eigenlijk wat te laat, de ernstigste schade door de meest venijnige cel was toen al aangericht, vnl. in Brabant. Een dag die ik echt NOOIT meer zal vergeten met een aantal angstwekkende zeer nabije inslagen. Heb een verslag staan op http://www.hsww.nl/dir.asp?JrId=10&m=2&Id=10071000&pagnr=2.

Afbeelding

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Edward » 19-10-2012 23:07

Er moet toch nog wel een weeralarm komen (ook al gaan er soms vele maanden voorbij zonder weeralarm). Dus ga ik voor één maal.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Vincent » 19-10-2012 23:12

13graden schreef:Er moet toch nog wel een weeralarm komen (ook al gaan er soms vele maanden voorbij zonder weeralarm). Dus ga ik voor één maal.


2011 telde ook al geen enkele dag waarop er een Weeralarm (code rood) van kracht was. Ach, wat maakt het uit. Ik heb hier dit jaar al genoeg leuke dingen op weergebied meegemaakt. Een weeralarm zegt alleen iets over de schaal waarop een eventueel heftig weersverschijnsel zich voordoet. Al hoop ik nog wel op een leuke sneeuwsituatie in december. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Vincent » 19-10-2012 23:13

Hans schreef:Het weeralarm van 10 op 11 juli kwam eigenlijk wat te laat, de ernstigste schade door de meest venijnige cel was toen al aangericht, vnl. in Brabant. Een dag die ik echt NOOIT meer zal vergeten met een aantal angstwekkende zeer nabij inslagen. Heb een verslag staan op http://www.hsww.nl/dir.asp?JrId=10&m=2&Id=10071000&pagnr=2.

Afbeelding


Die Wallcloud komt mij bekend voor! Ook ik heb 'm gespot, uit oostelijke richting. En al die felle inslagen eromheen kan ik me ook nog wel voor de geest halen. Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Adrie » 20-10-2012 00:30

Statistisch gezien nog wel 1x. Kan een zware storm zijn, een leuk sneeuwdingetje of een ijzelfrontje... Of het dan ook werkelijk code rood wordt, is een heel ander verhaal. Daarbij speelt veel meer dan alleen de Meteorologie.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Jan Willem » 20-10-2012 15:33

Ik denk ook nog 1 keer.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat een weeralarmjaar was dat zeg...2010

Bericht door Vincent » 20-10-2012 16:39

Ik heb op 'nee' gestemd.

Plaats reactie