Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2012 20:08

Tegenwoordig, althans, is het nog nooit 58 graden geworden en zéker niet 90 jaar geleden in Libië.
Hooguit 56.7° C, gewoon in het land van de onbegrensde mogelijkheden, al 99 jaar gelden.

Jeff schreef:As any weather aficionado can avow, Earth's most iconic weather record has long been the legendary all-time hottest temperature of 58°C (136.4°F) measured 90 years ago today at El Azizia, Libya on September 13, 1922. One hundred thirty six degrees! It's difficult to comprehend that heat like that could exist on our planet. For 90 years, no place on Earth has come close to beating the unbelievable 136 degree reading from Al Azizia, and for good reason--the record is simply not believable. But Earth's mightiest weather record has been officially cast down. Today, the official arbiter of Earth's weather records, the World Meteorological Organization (WMO), announced that the all-time heat record held for exactly 90 years by El Azizia in Libya 'is invalid because of an error in recording the temperature.' The WMO committee found five major problems with the measurement. Most seriously, the temperature was measured in a paved courtyard over a black, asphalt-like material by a new and inexperienced observer, not trained in the use of an unsuitable replacement instrument that could be easily misread. The observer improperly recorded the observation, which was consequently in error by about 7°C (12.6°F.) The new official highest hottest place on the planet is now Death Valley, California. A remarkable high temperature of 56.7°C (134°F) was measured there on 10 July 1913, at Greenland Ranch.

http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2230

Ik moet hier wel even nieuwe zenuwbanen voor aanleggen (zoals 'elke weeradept').

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Dick » 13-09-2012 22:37

Zo kwam ik er pas achter dat ook die 50 graden rond, ooit gemeten in Sevilla, uit de annalen is verwijderd. Tja, je weet maar nooit met al die verschillende instrumenten, meethoogtes en waarnemers van generatie op generatie. Klopt 'Warnsveld' wel en 'Vostok', is 'Winterswijk' echt betrouwbaar? Meten blijft mensenwerk en als ik Ted mag geloven moeten we die kassies ook niet zomaar vertrouwen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2012 22:45

Dick1965 schreef:Zo kwam ik er pas achter dat ook die 50 graden rond, ooit gemeten in Sevilla, uit de annalen is verwijderd. Tja, je weet maar nooit met al die verschillende instrumenten, meethoogtes en waarnemers van generatie op generatie. Klopt 'Warnsveld' wel en 'Vostok', is 'Winterswijk' echt betrouwbaar? Meten blijft mensenwerk en als ik Ted mag geloven moeten we die kassies ook niet zomaar vertrouwen Afbeelding

Warnsveld is echt behoorlijk gevalideerd en Vostok heeft alle steun van een Amerikaans station met de naam Plateau CS: http://en.wikipedia.org/wiki/Plateau_Station
Deze plaats is gemiddeld nog paar graden, tot wel vijf, kouder dan Vostok.
Andere planeet Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Dick » 13-09-2012 22:56

Grote grutten bijna-100 Fahrenheit als laagste maandgemiddelde Afbeelding
Dat is wel uiterst gruwelijk!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2012 23:40

Vreemd ik dacht dat ze die al jaren geleden uit de boeken geschrapt hadden.

Ben daar nog 5 of 6 jaar geleden geweest in Death Valley midden in de zomer, 47C° was het, moeder wou per see nog eens de rotstekeningen van de indianen een kilometer verderop nog eens zien Afbeelding

Het kouderecord van Vostok zal wellicht binnen enkele jaren verbroken worden, sinds 2005 staat er een weerstation in Antartica die 600m hoger staat.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Theo » 14-09-2012 02:56

Remko schreef:
schreef:Tegenwoordig, althans, is het nog nooit 58 graden geworden en zéker niet 90 jaar geleden in Libië.
Hooguit 56.7° C, gewoon in het land van de onbegrensde mogelijkheden, al 99 jaar gelden.

schreef:Ik moet hier wel even nieuwe zenuwbanen voor aanleggen (zoals 'elke weeradept').


Dit is al heel lang bekend: Death valley heeft het record maar dat is appels met peren vergelijken. Zo ligt de vlakte in Amerika een stuk lager dan het plateau van de Libische woestijn. De circulatie in Death valley is een gesloten systeem waarin de lucht bij iedere rondgang nog een stukje verder wordt opgewarmd terwijl de lucht boven noord Afrika meestal vrij van (noord) noordwest naar (zuid) zuidoost stroomt. Maar goed absoluut gezien werd het ooit heter in de dodenvallei! Die vallei is een speelplaats vergeleken bij de Sahara! Weinig echte zandduinen veel wegen, altijd kunnen oriënteren op de flankerende bergketens die overal te zien zijn. Beperkte omvang waar ook nog eens intensief door de politie wordt gepatrouilleerd. Op een aantal plaatsen zijn er ook hotels gebouwd iets wat je niet zult aantreffen in de Sahara. Nee als je in Death Valley wilt omkomen moet je moeite doen. De Sahara is een stuk avontuurlijker! Alleen al het zonder wegen moeten rijden door allerlei vormen van zand is een gevaar op zich verder ben je volkomen op satelliet (GPS) aangewezen want zonder ga je er niet meer uitkomen behalve de smokkelaars en diegene die niets anders doen dan konvooien en expedities gidsen. A.s. zaterdag is het weer zover dan ga ik een week veldwerk doen in de Qattara depressie, onderdeel van de Sahara, te vergelijken wat grootte en diepte aangaat met Death valley (Qattara is iets groter nog of 2/3 van Nederland). Het kan er net zoals in Death Valley bijzonder heet worden; het diepste punt bevindt zich op 135 meter onder de zeespiegel en dat scheelt al gauw 2 graden met de omgeving! Luipaard en Hyena zijn daar van de partij! Het zuidwesten van de depressie wordt begrensd door de grote zandzee en het noorden door een plus/min 150 meter hoge zandsteenformatie! Denk eens aan: geen koele drankjes, geen airco, geen douche, geen lekker slapen in een zacht bed maar een week lang 40 graden plus en 's nachts een groot deel 30 graden! Wat ook heel erg fijn is: het eten, de prachtige sterren hemel 's nachts zonder maan en het eervolle werk overdag namelijk het blootleggen en registreren van 36 miljoen jaren oude skeletten van de voorlopers van onze huidige walvissen en zeekoeien die we zelf ooit ontdekt hebben! Noodzakelijk hierbij is het in acht nemen van drinken: ieder uur een liter water zolang als het licht is en dat is best lastig want op een gegeven moment komt het waterdrinken je neus uit!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2012 09:35

Onze wereldfietser, Frank van Rijn, kwam in Death Valley bijna om.
Zijn fiets viel om waardoor een waterhouder scheurde.
Klein stukje van dat verhaal (en andere stukjes) -> http://www.frankvanrijn.nl/?page_id=82&lang=nl

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Theo » 14-09-2012 12:58

schreef:Frank van Rijn, een man die gedijt bij een temperatuur van 35° en hoger


Ja, ja er zijn er dus meer! ha,ha. Zo was ik van 26 augustus tot 6 september in Marrakesh, Marokko, just for the fun. Het was de eerste 8 dagen ver boven de 40 graden en op mijn kamer niet onder de 31 graden. De laatste 3 dagen koelde het geleidelijk af en woensdag, de dag voor mijn vertrek, zat ik op een balkon en voelde een koele stevige bries, het waaide voor het eerst tijdens mijn verblijf daar. Ik dacht dat een Atlantische wind was doorgekomen en voor afkoeling had gezorgd. Nieuwsgierig ging ik naar de belangrijkste winkelstraat dichtbij het grote plein kijken op een weerstation van een van de winkeliers; het was nog maar 33 graden! Brr.. Dit relatief koel vinden bij 33 graden kan men zich in Nederland niet zo goed voorstellen geloof ik.
Het grote plein 'Jemaa el Fna' is het drukste plein van de wereld en ook bij temperaturen van boven de 40 graden is er genoeg te doen. Niets mensen die niet op straat komen en binnen zitten: het openbare leven gaat gewoon door.
Eerder in augustus was het tijdens het vasten soms bijna 50 graden, jammer dat ik dat niet heb meegemaakt maar aan de andere kant wilde ik er niet zijn tijdens de ramadan om allerlei praktische redenen! Te vaak ben ik op reis in de ramadan terecht gekomen en hoewel ik deze respecteer is het voor mij gewoon niet zo handig!



Overigens is fietsen in de Sahara zo goed als onmogelijk, doet u het toch en scheurt uw drinkwatervoorziening dan kunt u het wel vergeten, tenzij je een satelliettelefoon bij u hebt en weet hoe zo'n ding werkt! Afbeelding
Fietsen is natuurlijk wel heel moedig in dergelijke streken! Ik heb enkele jaren geleden eind april ook wel eens een stuk gefietst in de buurt van Luxor, Egypte. Het was 40 graden en de kunst is om niet oververhit te raken want als je inspanning te groot wordt krijg je de rekening 10 minuten later thuis maar dan kun je niet meer zo makkelijk afkoelen!

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2012 20:38

Die datum, 13 september, maakte het sowieso tot een twijfelachtig geval. In Noord Afrika zou ik dergelijke records eerder in juli of augustus verwachten.

Overigens: Als je in een 'diepe kuil' in een woestijn gaat zitten heb je meer kans op dergelijke extremen.

Voorbeelden naast Death Valley: De Turpan depressie (China), de hierboven al genoemde Qattara depressie (Egypte), de Danakil depressie (Ethiopië/Eritrea). Ook zijn plekken als Rajasthan (India) en Sindh (Pakistan) rond eind mei zeer heet. Denk aan het afgelopen record in Mohenjo Daro (26 mei 2010, bijna 54°C).

Overigens: Als ooit de Dode Zee zou droogvallen, dan komt de 60°C wellicht binnen bereik (bijv. de zoutvlakte in de omgeving van Sodom).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2012 20:48

Oimjakon-achtige plaatsen, maar dan anders Afbeelding

Plaats reactie