Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Dick » 15-09-2012 19:28

Theo en Peter, volgens mij zijn jullie HITTEFANATEN, wat drinken jullie, koelvloeistof of zo Afbeelding
Zou het trouwens niet mogelijk zijn mbv satellietwaarnemingen vast te stellen waar de hoogste temperaturen aan het oppervlak worden gehaald, dus ook op plekken in die ellendige zoutvlaktes waar niet direct gemeten wordt Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 15-09-2012 20:23

Dick1965 schreef:Theo en Peter, volgens mij zijn jullie HITTEFANATEN, wat drinken jullie, koelvloeistof of zo Afbeelding
Zou het trouwens niet mogelijk zijn mbv satellietwaarnemingen vast te stellen waar de hoogste temperaturen aan het oppervlak worden gehaald, dus ook op plekken in die ellendige zoutvlaktes waar niet direct gemeten wordt Afbeelding

Dat lukt tot op zekere hoogte echter op grondniveau, niet in de smalle plak lucht tussen borst- en kruinhoogte.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Theo » 16-09-2012 12:56

Vanaf mijn iPhone : ik zit nu nog in Caïro maar vanaf dinsdagmiddag hoop ik op zo'n zoutvlakte een week lang metingen te doen met een digitale min/max thermometer die ik hiervoor speciaaal heb gekocht! Nee geen koelvloeistof maar accepteren, en een beetje aanpassen en ook gewenning?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 16-09-2012 20:35

Theo schreef:
schreef:Frank van Rijn, een man die gedijt bij een temperatuur van 35° en hoger


Ja, ja er zijn er dus meer! ha,ha. Zo was ik van 26 augustus tot 6 september in Marrakesh, Marokko, just for the fun. Het was de eerste 8 dagen ver boven de 40 graden en op mijn kamer niet onder de 31 graden. De laatste 3 dagen koelde het geleidelijk af en woensdag, de dag voor mijn vertrek, zat ik op een balkon en voelde een koele stevige bries, het waaide voor het eerst tijdens mijn verblijf daar. Ik dacht dat een Atlantische wind was doorgekomen en voor afkoeling had gezorgd. Nieuwsgierig ging ik naar de belangrijkste winkelstraat dichtbij het grote plein kijken op een weerstation van een van de winkeliers; het was nog maar 33 graden! Brr.. Dit relatief koel vinden bij 33 graden kan men zich in Nederland niet zo goed voorstellen geloof ik.
...
Fietsen is natuurlijk wel heel moedig in dergelijke streken! Ik heb enkele jaren geleden eind april ook wel eens een stuk gefietst in de buurt van Luxor, Egypte. Het was 40 graden en de kunst is om niet oververhit te raken want als je inspanning te groot wordt krijg je de rekening 10 minuten later thuis maar dan kun je niet meer zo makkelijk afkoelen!


Wow, dat zijn mooie cijfers! In Marrakech werd op 17 juli een nieuw record gemeten van 49.6 graden. Precies, in een tijd dat mensen in Nederland zaten te verkleumen en zaten te snakken naar een beetje warmte. De temperatuur in Marrakech varieert sterk; 38 à 39 graden is in de warmste maand het gemiddelde. De meeste zekerheid heb je in een stad als Luxor of Aswan. Ik lees dat je nu in Egypte zit. Leuk dat je zo van hitte houdt, Theo! Heb je ook dat idee dat je de temperatuur beleeft naar gelang het klimatologische gemiddelde?

In Aix (waar ik op moment van schrijven trouwens ook zit) was het in de maand juli ook prima, maximumtemperatuur 30 à 31 graden en mijn ervaring was dat je dan alle zomerse activiteiten kan doen. In de zon is het ook goed te doen. Mensen lopen er laat in de middag gewoon hard bij temperaturen van tegen de 30 graden. Het wordt er zelden warmer dan 38 graden, wat gunstig is voor toeristen. Een stevige Mistral-wind hoeft van mij niet, de Fransen zitten er trouwens ook niet op te wachten.

Heb je trouwens Dubai nog op je verlanglijstje staan?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Dick » 16-09-2012 23:47

Nou, nou, er zijn er nog meer uithuizig, net als schrijver dezes. Gelukkig hoef ik hier in Schotland geen hitte te verwachten. Bij temperaturen waarbij Lieve_Ridwan en Theo goed gedijen, c.q. helemaal opbloeien zou ik amechtig op de grond liggen hijgen. Dat is mijn soort van aanpassen, gewennen zit er echt niet in ben ik bang Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door John » 17-09-2012 11:33

lieve_ridwan schreef:
Heb je trouwens Dubai nog op je verlanglijstje staan?


Deze vraag is gericht aan Theo, even voor de duidelijkheid. Afbeelding

Dubai lijkt mij geen land om te bezoeken. Megalomane projecten die geen ondersteuning verdienen middels toeristenbezoek.
Lijkt wel een moreel standpunt. Afbeelding Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Karel » 17-09-2012 12:39

Evert Wesker schreef:

schreef:Overigens: Als je in een 'diepe kuil' in een woestijn gaat zitten heb je meer kans op dergelijke extremen.


Je hoeft echt niet naar de 'depressies' af te reizen.
Een goede mogelijkheid voor het weten van de bodemtemperaturen in dergelijke depressies is het ontvangen van metingen van de Metop satelliet http://www.satsignal.eu/software/metop_manager.htm

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Oud-forumlid » 17-09-2012 22:39

Dick1965 schreef:Nou, nou, er zijn er nog meer uithuizig, net als schrijver dezes. Gelukkig hoef ik hier in Schotland geen hitte te verwachten. Bij temperaturen waarbij Lieve_Ridwan en Theo goed gedijen, c.q. helemaal opbloeien zou ik amechtig op de grond liggen hijgen. Dat is mijn soort van aanpassen, gewennen zit er echt niet in ben ik bang Afbeelding


Kijk eens, dan heb je geluk dat je in Nederland woont. Als je niet van warmte houdt, dan is het het overgrote deel van de dagen goed weer. Warmte in Nederland is, in ieder geval in het westen, vaak maar voor een gedeelte van de dag. Is de temperatuur in Schotland nu (voor jou) aangenaam?

Ik denk dat Theo nog meer een warmteliefhebber is dan ik. Hier was het vandaag maximaal 27°C (normaal 25.4°C). Zomers, maar de toegift van de warmte is wel anders. De zon komt steeds minder hoog aan de hemel en ’s ochtends duurt het langer voordat het aangenaam is.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zo heet was het nog nooit op de wereld.

Bericht door Dick » 18-09-2012 00:07

De bovengrens van mijn comfortzone ligt op ongeveer 25 gr. Dat met de nodige mitsen en maaren, te weten windsterkte, luchtvochtigheid en zonkracht. Tijdens vakanties kan ik meer verstouwen, dan gewoon werkend. Als buitenwerker ben je nu eenmaal overgeleverd aan de elementen. Als ik moet kiezen trotseer ik liever -10 in een gierende sneeuwstorm, dan +35 onder de brandende zon!
De tijd van het jaar speelt ook een rol, zomerse warmte in het voor- en najaar, vind ik beter te verdragen, soms zelfs prettig, doordat het 's morgens en 's avonds koeler is dan in de zomer zelf.
Ik zou het in echt warme of hete klimaten niet uithouden. Weet uit ervaring dat ik ziek van de warmte kan worden, tot migraine-aanvallen aan toe. Zelfs in Nederland kamp ik 's zomers wel met hoofdpijn na een warme dag. Geen veldwerk voor mij in de tropen, of zomerse uitstapjes naar zinderende zoutvlaktes Afbeelding Ik ben overigens wel eens, op doortocht, een paar dagen naar Maleisië geweest. Daar hield de airco me net op de been.
Schotland lijkt me net te fris om permanent te verblijven. Momenteel vind ik het hier best aangenaam, lekker in je warme jas schuilen voor de wind. Meestal is het weer 'unsettled', dus de zonnige dagen pik je mooi even mee.

Plaats reactie