Weerman Erwin Kroll stopt

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2012 14:46

Weerman Erwin Kroll stopt definitief met zijn werk bij de NOS. Hij presenteerde op eigen verzoek al sinds eind vorig jaar niet meer. Nu heeft hij bekendgemaakt niet meer terug te keren bij het journaal.

De 62-jarige Kroll presenteerde de weersverwachting sinds 1986. In 1991 werd hij op een congres in Parijs uitgeroepen tot 'meest communicatieve weerman ter wereld'. Ook is hij verschillende keren gekozen tot populairste weerman van Nederland. Zijn plotselinge verdwijnen van de buis eind 2011 leidde tot veel vragen bij kijkers die zich afvroegen waar Kroll was gebleven. Ook veel media besteedden er aandacht aan.

Kroll zegt dat hij goed heeft nagedacht over de beslissing om te stoppen: 'Ik heb nu 40 jaar gewerkt, waarvan ruim 26 voor de televisie. Ik vind het goed zo. Ik heb mijn werk, het vertellen over het weer, altijd heerlijk gevonden. Maar het bracht ook met zich mee dat ik een bekende Nederlander werd. Het op straat herkend worden, is iets waar ik eigenlijk nooit aan heb kunnen wennen. Hoe lief en aardig het Nederlandse publiek ook altijd voor me is geweest. De afgelopen periode ben ik buiten beeld gebleven om te kijken hoe me dat zou bevallen en ik voel me daar beter bij. Het is mooi geweest zo.'

Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws: 'Erwin was een markante tv-persoonlijkheid die het weer, vaak met uitbundige handgebaren, bij de kijker en luisteraar thuis bracht. Hij had een hele eigen en herkenbare stijl die opviel en navolging kreeg. Dat hij erg geliefd was bij het publiek, bleek wel uit de vele hartverwarmende reacties die we de afgelopen maanden hebben ontvangen. We zullen Erwin als collega en vakman missen. Maar we gunnen hem ook de privacy, waar hij behoefte aan heeft.'

-> Allereerst te begrijpen dat hij wil stoppen. Blijkbaar kon hij het niet meer opbrengen.

Ik heb altijd met veel plezier naar Erwin gekeken, soms was hij wat overdreven, maar hij had passie/enthousiasme voor het weer. Iets wat ik deel met hem. Als hij geen weerpresentator was, dan had hij hier vast op een of ander forum gezeten.

Verder vind ik dat het aanbod van goede weerpresentatoren wel erg mager is geworden. Marc, Willemijn en Gerrit hebben te weinig 'body' & uitstraling. Wie worden door hen enthousiast voor de weer hobby? Peter T. vind ik te populistisch doen. Piet te volks en te vaak zijn, zijn uitspraken niet waar (windkracht 8= orkaan enz.). Reinier vind ik een prima weerman, Helga zo nu en dan ook.

Mijn favoriete weerpresentatoren zijn Frank en Sabine. Wellicht willen ze naar NL verhuizen? Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Gert » 28-08-2012 15:59

Jammer dat ERwin weg gaat maar een begrijpelijke keuze. Persoonlijk vind ik Reinier vd Berg de beste.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Karel » 28-08-2012 21:17

Gezien de 'ruimte' die de weerpresentatoren krijgen een begrijpelijke keuze van Erwin.
Ja, wie is de beste presentator? Helga van Leur is in Nederland het meest enthousiast. Vond haar optreden een tijd terug bij Pauw en Witteman prima.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door John » 29-08-2012 16:13

sebastiaan1973 schreef:
Verder vind ik dat het aanbod van goede weerpresentatoren wel erg mager is geworden. Marc, Willemijn en Gerrit hebben te weinig 'body' & uitstraling. Wie worden door hen enthousiast voor de weer hobby? Peter T. vind ik te populistisch doen. Piet te volks en te vaak zijn, zijn uitspraken niet waar (windkracht 8= orkaan enz.). Reinier vind ik een prima weerman, Helga zo nu en dan ook.

Mijn favoriete weerpresentatoren zijn Frank en Sabine. Wellicht willen ze naar NL verhuizen? Afbeelding


Ja, de Vlamingen blijven prettig presteren. Ook na het instituut Armand Pien.

Aan Peter T. kan ik me ronduit ergeren. Eigenlijk schandalig dat iemand structureel zo weinig spreekwaardigheid laat zien, toch mag blijven presenteren.
Margo en Helga presenteren met aandacht en warmte, maar maken daarmee geen enthousiasme los.
Reinier van de Berg hoor en zie ik graag. Zijn presentatie is stijlvol.

Naast Erwin Kroll en Armand Pien, heb ik ook een tijd John Bernard een aardige presentator gevonden, die naar mijn smaak ook enthousiasme los kreeg.

Het is nu wachten op John Kerkhof. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Dick » 29-08-2012 20:27

mijn familie zag mijn weerhobby jarenlang als opstapje naar een baan als weerman. Tot vervelens toe moest ik op verjaardagen horen dat ik vast de opvolger van Pelleboer zou worden, ook al omdat mijn achternaam er sterk op lijkt. Nooit iets van terecht gekomen Afbeelding
Jammer dat Erwin Kroll er mee ophoudt, miste hem al een tijdje. Was altijd gefascineerd door die grote handen. Kocht vijf jaar geleden zijn boek 'Een warme wereld, een positieve kijk op ons klimaat'. Een uitleg over ons klimaat en de opwarming in een taal die voor iedereen begrijpelijk is, met een positieve inslag, in pocketformaat.
Ben ook een fan van Helga en Margo, maar vind dat Marco Verhoeff (die net als ik uit de Alblasserwaard kom) en Gerrit Hiemstra het ook prima doen. Waar is Tom van der Spek trouwens gebleven? Aan Vlaamse Frank heb ik nooit kunnen wennen, die kwam voor mij nooit uit de slagschaduw van Armand Pien. Sabine was uiterst populair bij zowel mijn vader als schoonvader, 'omdat zij zo lief 'daag' zei'.Alleen geloofde ik die verklaring niet helemaal Afbeelding Ik blijf fan van Armand Pien wat dit aangaat

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Richard » 15-10-2012 14:09

http://nos.nl/artikel/429527-nos-zoekt-nieuwe-erwin-kroll.html

Als ik zo die topic over die andere weerman uit Friesland http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=13368&start=0
teruglees, ga ik er vanuit dat zich minstens 20 mensen van de VWK aanmelden die denken het beter te kunnen.

Toch ? Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Dick » 15-10-2012 23:13

Achter de schermen werken lijkt me toch fijner en veiliger. Voordat je het weet heb je en fansite en krijg je hatemail Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Sebastiaan » 16-10-2012 08:26

Dick1965 schreef:Achter de schermen werken lijkt me toch fijner en veiliger. Voordat je het weet heb je en fansite en krijg je hatemail Afbeelding


Dick, wat dacht je van hitsige groupies Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Oud-forumlid » 16-10-2012 21:36

Ik ga eens proberen. Ik ben toch 16, dus ik word toch niet geselecteerd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerman Erwin Kroll stopt

Bericht door Dick » 16-10-2012 22:07

Vahnstad schreef:Ik ga eens proberen. Ik ben toch 16, dus ik word toch niet geselecteerd.


Juist ja, jij ziet die hitsige groupies wel zitten Afbeelding

Plaats reactie