Spike schreef:En dan rond 10 februari nieuwe vorstinval? Net als in 1985, resulterend in de Elfstedentocht paar weken nadien. Evenals februari 1986! Kortom alles kan nog

Als ik februari 1985 zie staan, dan is daar mij enthousiasme direct.
Na een koude en sneeuwrijke januari 1985, volgde een zachte intermezzo, waarna op 8 februari een frontale zone veel neerslag gaf over het zuiden van het land.
In de vroege ochtend nog meldingen van ijzel/ ijsregen naast wat sneeuw in het grensgebied met België, maar uiteindelijk werd het overal stevige sneeuwval. Daarbij aanwakkerende oosten wind en dalende temperatuur tijdens inzet sneeuwval al van -0 naar ruim - 3 graden.
Er ontstonden verstuivingen. Gemeten op rustige plek viel er circa 12 cm, het begin van een tweede
vorstperiode.
Ook de afgelopen periode is er weer geschreven over sneeuwdekvorming, timing, sneeuwdek als (noodzakelijk?)middel om het harder te laten vriezen.
Ik vind het gegeven sneeuwdek en steviger vorst, meer opbouw Hellmann, in feite niet terug in mijn gegevens en vaak overdreven gesteld in de bijdragen op het forum.
De laatste drie Elfstentochten, 1985, 1986 en 1997 ging zo goed als zonder sneeuwdek gepaard. Ook in de opmaat. En vriezen deed het en geregeld streng ook.