Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 18-09-2012 21:41

Ted schreef:Ik zou zeggen als die zee nog 'warm' is, dat in de winter met koude lucht de depressies juist activeren. Dat zal juist meer sneeuw kunnen opleveren.

Feit. Al vier wintertjes op rij beleefd, inclusief dat geval van 1030+ hPa Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 18-09-2012 22:27

John schreef:Gekeken naar de gemiddelde jaartemperatuur, tijdvak 1951-1980 naast 1981-2010, dan zie ik een tamelijk gelijkmatige verdeling van de stijging van de gemiddelde temperatuur over Nederland.


Ik zoek mijn kaart met de gemiddelde toename van temperatuur per KNMI-station van na 1992 tot nu weer op. Vergeleken met de oude normaal van 1961-1990 vis ik zo uit mijn hoofd weer op.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 18-09-2012 22:30

De koude plas water tussen Groenland en Scandinavië zorgde voor een koude zomer in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat hogedrukgebieden een makkelijkere oversteek maken van Groenland naar Scandinavië als het water beneden normaal is. Dat kan een verhoogde winterkans geven bij ons, het is een hypothese. Ik ken er geen statistiek van.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 19-09-2012 11:23

Remko schreef:
Ted schreef:Ik zou zeggen als die zee nog 'warm' is, dat in de winter met koude lucht de depressies juist activeren. Dat zal juist meer sneeuw kunnen opleveren.

Feit. Al vier wintertjes op rij beleefd, inclusief dat geval van 1030+ hPa Afbeelding


Tja, het geval 3 februari 2012 reken ik uiteraard niet tot de situaties met een goed doorstroomde martiem arctische luchtaanvoer. Een maximum van -5 graden dieper landinwaarts zegt al genoeg.
Hier eerder sprake van kleinschalige verstoring binnen een groot gebied met statische vrieskou. Proces van optilling tussen 500 en 3000 meter speelde ook een rol bij de neerslagvorming meer landinwaarts.

Mooie voorbeelden van actieve aanvoer van goed doorstroomde Ma-lucht uit het recente verleden:
Periode 21-25 maart 2008: op 23,24 en 25 maart 2008 valt de meeste neerslag in de vorm van pure sneeuwbuien.
Op 21 november 1988 stroomt martiem Arctische lucht het land binnen. Dauwpunten dalen naar waarden tussen 0 en -2 graden. Pure sneeuwbuien volgen op 22 november 1988.


Gerard schreef:De koude plas water tussen Groenland en Scandinavië zorgde voor een koude zomer in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat hogedrukgebieden een makkelijkere oversteek maken van Groenland naar Scandinavië als het water beneden normaal is. Dat kan een verhoogde winterkans geven bij ons, het is een hypothese. Ik ken er geen statistiek van.


Is het oceaanwater ten westen van Noorwegen kouder geworden dan het langjarig gemiddelde?
Knappe prestatie gezien het oplopende gemiddelde de laatste decennia.
Ik zal eens even nazien.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 19-09-2012 11:42

Gerard schreef:De koude plas water tussen Groenland en Scandinavië zorgde voor een koude zomer in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat hogedrukgebieden een makkelijkere oversteek maken van Groenland naar Scandinavië als het water beneden normaal is. Dat kan een verhoogde winterkans geven bij ons, het is een hypothese. Ik ken er geen statistiek van.

Zo werkt dat daar niet. Hogedruktreintje Groenland-Noorwegen levert daar juist goede zomers af.
Afgelopen jaar was een komen en gaan van deps uit richtingen tussen zuid en west, met de hogedruk te Groenland zelf en in Rusland.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 19-09-2012 15:07

John Kerkhof schreef:

schreef:Is het oceaanwater ten westen van Noorwegen kouder geworden dan het langjarig gemiddelde?


De data zijn hier te vinden:http://www.osdpd.noaa.gov/ml/ocean/sst/anomaly.html De satellietmetingen zijn echter nog niet zo lang beschikbaar (vanaf 1985). Het is nu kouder dan in de periode 1985-1990 (de normaalperiode zoals die in de toelichting is aangegeven.

Mij zijn twee methoden bekend om de invloed van zeewatertemperaturen mee te nemen.

Bij het invoeren en in de tijd berekenen van de zeewatertemperaturen in berekeningen zoals die van de seizoensverwachtingen van het ECMWF spelen niet alleen de oppervlaktetemperatuur van het water maar ook de temperatuur van de menglaag zeker een rol. (energiefluxen). Uit de seizoensberekeningen van het ECMWF voor bijvoorbeeld augustus is de eventuele invloed van de zeewatertemperaturen af te lezen. Negatieve afwijkingen voor de luchttemperatuur voor het gebied tussen IJsland en Noorwegen.

Ook heeft men geprobeerd uit de zeewatertemperaturen de kans op een positieve en negatieve NAO voor de wintermaanden af te leiden.http://www.knmi.nl/cms/mmbase/attachments/71680/ea_2003_Rodwell_1999_Nature.pdf

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 19-09-2012 17:31

Bedankt Karel.

Geeft een duidelijk beeld.
Inderdaad dus relatief aan de koude kant.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 19-09-2012 18:47

Remko schreef:
Gerard schreef:De koude plas water tussen Groenland en Scandinavië zorgde voor een koude zomer in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat hogedrukgebieden een makkelijkere oversteek maken van Groenland naar Scandinavië als het water beneden normaal is. Dat kan een verhoogde winterkans geven bij ons, het is een hypothese. Ik ken er geen statistiek van.

Zo werkt dat daar niet. Hogedruktreintje Groenland-Noorwegen levert daar juist goede zomers af.
Afgelopen jaar was een komen en gaan van deps uit richtingen tussen zuid en west, met de hogedruk te Groenland zelf en in Rusland.


Remko, we zitten in een wintertopic! Ik bedoelde dus dat het in het kader van dit topic de moeite waard is om eens te bekijken of die koude plas - in de winter - een mooie springplank is voor Groenlandse Hogen om naar Scandinavië te springen en daar even te 'wortelen'. In de zomer stelt het Groenlandse Hoog over het algemeen weinig tot niets voor.
Als het water relatief koud blijft, ook na de herfst, dan lijkt me dat een voordeel (voor de winter- en schaatsliefhebbers). Maar, zoals gezegd, ik heb geen enkel onderzoek gedaan naar de wetmatigheid.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 19-09-2012 18:54

Gerard schreef:
Remko schreef:
Gerard schreef:De koude plas water tussen Groenland en Scandinavië zorgde voor een koude zomer in Scandinavië. Ik kan me voorstellen dat hogedrukgebieden een makkelijkere oversteek maken van Groenland naar Scandinavië als het water beneden normaal is. Dat kan een verhoogde winterkans geven bij ons, het is een hypothese. Ik ken er geen statistiek van.

Zo werkt dat daar niet. Hogedruktreintje Groenland-Noorwegen levert daar juist goede zomers af.
Afgelopen jaar was een komen en gaan van deps uit richtingen tussen zuid en west, met de hogedruk te Groenland zelf en in Rusland.


Remko, we zitten in een wintertopic! Ik bedoelde dus dat het in het kader van dit topic de moeite waard is om eens te bekijken of die koude plas - in de winter - een mooie springplank is voor Groenlandse Hogen om naar Scandinavië te springen en daar even te 'wortelen'. In de zomer stelt het Groenlandse Hoog over het algemeen weinig tot niets voor.
Als het water relatief koud blijft, ook na de herfst, dan lijkt me dat een voordeel (voor de winter- en schaatsliefhebbers). Maar, zoals gezegd, ik heb geen enkel onderzoek gedaan naar de wetmatigheid.

Inderdaad, en als jij even kijkt naar je eerste zin in de quote hierboven weet je waar ik op reageerde. Ik kan het misbegrepen hebben, uiteraard.

Dé winter van de hogedruktrein Groenland-Noorwegen is 1978-79 geweest, maar hebben we daar een anomalieënprent voor?

Plaats reactie