Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 12:14

Ik ben even de weerkaarten aan het bestuderen op winterse ontwikkelingen.
Ik zie toch wel een aantal veranderingen op de lange termijn.
De noordelijke stroming gaat eruit en wordt zuidelijk.

Luchtdruk bij Groenland iets minder hoog.
Hogedruk boven Oost-Europa maar deze ligt wel vrij zuidelijk.
Azorenhoog wordt later helemaal naar het westen weggeduwd. (Niet in alle modellen)
Depressies gaan daarom een zuidelijkere koers volgen over Spanje. (Niet in alle modellen)
Sommige modellen laten later het Azorenhoog een verbinding maken met het Oost-Europese hoog.

Lijkt in eerste instantie een titanenstrijd te worden tussen depressies boven de Oceaan
en hogedruk op continent. Wij zitten natuurlijk weer overal tussenin waarvan de Oceaan meestal meer
invloed heeft.

Gevolg. Zuidelijke stroming met voorlopig zeer zacht weer. Licht wisselvallig.
Moskou gaat de komende 14 dagen niet eens onder het vriespunt overdag.

Drukverdeling ligt dus nog niet goed voor winterweer. Echter lijkt de luchtdruk boven Oost-Europa wel persistent te worden.
In de laatste decade van november denk ik dat wij te maken krijgen met een hogedrukgebied.
Ik hoop dat deze op een dusdanige plek komt te liggen dat de temperaturen gevoelig naar beneden kunnen.
De modellen zijn nu zoekende hoe het plaatje er precies uit komt te zien. Hogedruk lijkt het te gaan winnen.

Aanvang winterse periode????
Of zie ik het helemaal mis en zijn het echt flut kaarten. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 12:22

Remko schreef:
Gerard schreef:De ganzen trekken al massaal naar het zuiden, er ligt nu al meer sneeuw in Noord-Europa en Centraal-Europa dan normaal, skipistes in Zweden al geopend itt vorig jaar toen het langdurig knudde was met de sneeuw daar. Alles wijst erop dat het in oktober aan de koude kant was. Afbeelding

Afgelopen dertig dagen in het zuidwesten van Noorwegen tot 1.5° C beneden normaal, hele rest van Scandi tussen een halve onder en een hele graad boven normaal.
(sneeuw impliceert niet automatisch kou!)

http://www.yr.no/place/Norway/Troms/Tro ... stics.html
iets onder normaal, vraag is natuurlijk wel, welk normaal? Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 12:26

Arjan, fraaie observaties. Idd. lijkt dat de luchtdrukverdeling te gaan worden. Zoals 'we' weten een zeer hardnekkig patroon.
In onderstaande artikel staat vermeld dat Rusland een belangrijke plek is voor hogedruk in deze tijd vh jaar. Aanwijzing voor het verzwakken van de poolwervel later dit seizoen indien dit Russische hoog in verbinding staat met Siberië.

http://www.atmos.washington.edu/~dennis ... i_2009.pdf
Regional extratropical tropospheric variability affects the wave driving of the Northern Hemisphere wintertime stratospheric polar vortex. Simple reasoning is used to understand the nature of the regional variability that reinforces extratropical planetary waves, and thus vertical EP flux leaving the troposphere. In the European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) reanalysis record and in WACCM (Whole Atmosphere Community Climate Model), one regional pathway for enhanced planetary wave driving is a deeper low over the North Pacific, and a second pathway is an enhanced high over Eastern Europe.

Perturbations in the vortex induced by the two pathways add linearly. These two pathways begin to weaken the upper stratospheric vortex nearly immediately, with a peak influence after a lag of some twenty days. The influence then propagates downwards in time, as expected from wave-mean flow interaction theory. These patterns are influenced by the El-Nino Southern Oscillation (ENSO) and October Eurasian snow cover. These two patterns and the Quasi-Biennial Oscillation (QBO) explain 40% of polar vortex variability during winter.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 12:33

Aha, dat sluit mooi aan Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 12:49

sebastiaan1973 schreef:
Remko schreef:
Gerard schreef:De ganzen trekken al massaal naar het zuiden, er ligt nu al meer sneeuw in Noord-Europa en Centraal-Europa dan normaal, skipistes in Zweden al geopend itt vorig jaar toen het langdurig knudde was met de sneeuw daar. Alles wijst erop dat het in oktober aan de koude kant was. Afbeelding

Afgelopen dertig dagen in het zuidwesten van Noorwegen tot 1.5° C beneden normaal, hele rest van Scandi tussen een halve onder en een hele graad boven normaal.
(sneeuw impliceert niet automatisch kou!)

http://www.yr.no/place/Norway/Troms/Tro ... stics.html
iets onder normaal, vraag is natuurlijk wel, welk normaal? Afbeelding

Dank, ik hanteerde nog een oude normaal. Je moet obv Tromsø precies 0.038° C optellen bij m'n vorige post Afbeelding
Blijft het grootste deel van Scandi op of iets boven normaal staan.

@John, thermisch is er helemaal niks bijzonders aan de hand.
Ik doe een beetje moeilijk omdat sneeuwval zo vreselijk gemakkelijk met kou wordt geassocieerd...
Zal er, na even een Hoofdwet van de Amerikaanse Winter genoemd te hebben, maar ff over ophouden. De Hoofdwet luidt: Blizzardwinters zijn Zachte Winters.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 14:42

John schreef:Krijgen we toch nog een horrorwinter?
Laat de kans op een witte kerst, volgens de Enkhuizer- en Deventer Almanak nog ver weg zijn, er is toch nog hoop voor de echte winterliefhebber. Paragnost Jan C. van der Heide is uitgeroepen tot medium van het jaar 2006 en heeft in zijn voorspellingen voor 2012 aangegeven dat hij verwacht dat in we in de winter van 2012 - 2013 te maken krijgen met extreme kou. Jan C. van der Heide geeft op zijn website http://www.voorspellingen2012.nl het volgende aan: 'De winter van 2012 - 2013 wordt polair koud, sneeuwbergen. Kortom een ijsbeer zou zich thuis voelen in Nederland. Maar velen voelen zich als een pinguïn die vergeten is een extra bontjas aan te trekken. Het wordt bitterkoud, met ongekend lage temperaturen' Wie weet krijgen we dan toch nog een witte kerst in 2012. Alles over de winter van 2012 - 2013 leest u op de startpagina
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
We zullen zien..................

John


Hier heb ik ook wat informatie daarover gevonden en uitleg over de kans op een Elfstedentocht deze winter.

http://sport.infonu.nl/diversen/102245- ... ingen.html


Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 18:17

Not The Winter Forecast - Early Winter Thoughts & Discussion
Early Signals Pointing To A Colder Than Average Winter
Netweathers long range forecaster Stewart Rampling gives his early thoughts for the Winter of 2012/13 as he prepares to issue the full Winter forecast later this month. This fairly technical video goes into detail about some of the indicators that Stewart expects to drive and shape the weather patterns during the upcoming winter. You can also view the powerpoint presentation beneath the video player.

Please Note - This isn't a forecast, it is purely an explanation of Stewart's preliminary/early thoughts and a discussion piece.
35 minuten durende presentatie & vergeet niet de slides
http://forum.netweather.tv/topic/74909- ... -thoughts/

Benieuwd wat jullie er van vinden?

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 06-11-2012 19:05

Het zal aardig zijn als winter 2012-2013 erin slaagt gecombineerd te voldoen aan het onderschrift bij Sebastiaan. Afbeelding

Historisch hysterische winter, dat lijkt me wel wat. Afbeelding Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 06-11-2012 21:21

John schreef:Het zal aardig zijn als winter 2012-2013 erin slaagt gecombineerd te voldoen aan het onderschrift bij Sebastiaan. Afbeelding

Historisch hysterische winter, dat lijkt me wel wat. Afbeelding Afbeelding


Een historisch warme winter zou ook heel wat hysterie kunnen veroorzaken ben ik bang. Afbeelding

Afbeelding

Nieuwjaarsduik 2013? Afbeelding

Plaats reactie