Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 12:35

Ben schreef:
Gerard schreef:Ik heb nooit beweerd dat het opging voor 300 jaar, ik zag wel een verband voor de 20e eeuw en dan vooral voor de tweede helft.
Dan wordt de grote vraag: waarom niet in 1700 tot 1900, maar wel vanaf 1950? Fysica is in die tussentijd niet veranderd Afbeelding.

Gr. Ben

Toch wel. Tegenwoordig zijn de schepen van staal en de mannen van balsa...

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 30-08-2012 17:29

Remko schreef:
Toch wel. Tegenwoordig zijn de schepen van staal en de mannen van balsa...


Oei. Ik dacht even te lezen: 'Tegenwoordig zijn de schapen van staal'... Afbeelding

Heb ik nu een bril nodig!? Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 30-08-2012 17:34

Ben schreef:
Gerard schreef:Ik heb nooit beweerd dat het opging voor 300 jaar, ik zag wel een verband voor de 20e eeuw en dan vooral voor de tweede helft.
Dan wordt de grote vraag: waarom niet in 1700 tot 1900, maar wel vanaf 1950? Fysica is in die tussentijd niet veranderd Afbeelding.

Gr. Ben

Toch wel hoor, er ligt veel minder ijs op de noordpool en in de Alpen en de zeewatertemperaturen zijn veranderd! Afbeelding
Ik zelf denk dat het alleen maar opgaat als het zonnevlekkenmaximum voldoende hoog is.
We hadden vorige eeuw hoge maxima, uitzondering was rond 1970 en daarna volgde inderdaad geen koude winter(s) in de vlekkendip.

Verder is het zinloos erover te discussiëren, vind ik althans, het is al zo vaak ter sprake geweest en de meningen blijven verdeeld. Ik meld me weer bij het volgende minimum met een verwachting. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 30-08-2012 17:37

Remko schreef:
Deze revisited: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120823143833.htm
Citaat: 'In fact, studies have suggested that the extremely cold European winters of 2010 and 2011 were the result of the North Atlantic Oscillation, which Sirocko and his team now link to the low solar activity during that time.

The 2010 and 2011 European winters were so cold that they resulted in record lows for the month of November in certain countries.'


Hmmm... Jij weet wat ik denk? Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 18:36

Gerard schreef:
Ben schreef:
Gerard schreef:Ik heb nooit beweerd dat het opging voor 300 jaar, ik zag wel een verband voor de 20e eeuw en dan vooral voor de tweede helft.
Dan wordt de grote vraag: waarom niet in 1700 tot 1900, maar wel vanaf 1950? Fysica is in die tussentijd niet veranderd Afbeelding.

Gr. Ben

Toch wel hoor, er ligt veel minder ijs op de noordpool en in de Alpen en de zeewatertemperaturen zijn veranderd! Afbeelding
Ik zelf denk dat het alleen maar opgaat als het zonnevlekkenmaximum voldoende hoog is.
We hadden vorige eeuw hoge maxima, uitzondering was rond 1970 en daarna volgde inderdaad geen koude winter(s) in de vlekkendip.

Verder is het zinloos erover te discussiëren vind ik althans, het is al zo vaak ter sprake geweest en de meningen blijven verdeeld. Ik meld me weer bij het volgende minimum met een verwachting. Afbeelding

Klein detail, sommigen hier brengen geen meningen in, maar bewezen feiten. Anderen doen inderdaad aan meningen, die aantoonbaar onjuist zijn. Aangezien de realiteit altijd van minstens even lange adem is als de mythe, kan je zo oeverloos blijven discussiëren inderdaad. Gelukkig is het op dit stuk inderdaad tamelijk zinloos Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 18:40

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:
Deze revisited: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120823143833.htm
Citaat: 'In fact, studies have suggested that the extremely cold European winters of 2010 and 2011 were the result of the North Atlantic Oscillation, which Sirocko and his team now link to the low solar activity during that time.

The 2010 and 2011 European winters were so cold that they resulted in record lows for the month of November in certain countries.'


Hmmm... Jij weet wat ik denk? Afbeelding

Nee. Dat het weer eens kwaad kersen plukken is, toevallig?
November '10 was in Noorwegen recordkoud, die hebben nou eens echt geboft. In februari en maart dit jaar allemaal landelijke warmterecords daarentegen, in maart tweemaal op rij. Rijst de vraag of je altijd smashing records krijgt in de oplopende tak van de zonnecyclus, met twee jaar daarvoor altijd barre novembers in Noorwegen. Zoekt en gij zult vinden. Omdat de dataset eindig is, bestaat er volkomen zeker een formule die uit minder tekens bestaat dan de dataset doch deze volkomen beschrijft. Dit volgt uit een wet uit de logica, ze kent in de wiskunde trouwens veel toepassingen; ik laat de details voor de hobbyisten uiteraard. De formule doet natuurlijk ook een voorspelling voor volgend jaar, en zelfs alle jaren nadien Afbeelding

Het stalen schaap. Mooi Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 30-08-2012 20:09

Remko schreef:Dat het weer eens kwaad kersen plukken is, toevallig?


Heel erg warm, volgens mij zelfs precies goed. Afbeelding

In galgvorm: k---------------. Dit 'onderzoek' werd niet voor niets door Watts de media in geslingerd. Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 30-08-2012 20:31

Ben Lankamp schreef:

schreef:Ook de basisprincipes van luchtmassatransport werkten in 1750 niet anders dan in 2012


De natuurkundige basisprincipes van luchtmassatransport werken natuurlijk ook in de toekomst.

Blokkades van luchtmassatransport uit het westen ontstaan onder invloed van de barocliniteit van de westelijke basisstroming. Een basisprincipe ontwikkeld door Jule Charney in de 70-er jaren van de vorige eeuw.
Dat biedt perspectief ook voor blokkades van de westelijke basisstroming op het Noordelijk Halfrond boven Scandinavie. Daar komen de echte winters vandaan.
Daar kan een negatieve NAO niet aan tippen. Noordcirculaties die vooral bij een nagatieve NAO voorkomen warmen namelijk op. Het zeewater is inmiddels warmer geworden. Zie bijvoorbeeld:
Winter 2010 in Europe: A cold extreme in a warming climate
Cattiaux, J | Vautard, R | Cassou, C | Yiou, P | Masson-Delmotte, V | Codron, F
Geophysical Research Letters [Geophys. Res. Lett.]. Vol. 37, no. 20, [np]. 22 Oct 2010.

The winter of 2009/2010 was characterized by record persistence of the negative phase of the North-Atlantic Oscillation (NAO) which caused several severe cold spells over Northern and Western Europe. This somehow unusual winter with respect to the most recent ones arose concurrently with public debate on climate change, during and after the Copenhagen climate negotiations. We show however that the cold European temperature anomaly of winter 2010 was (i) not extreme relative to winters of the past six decades, and (ii) warmer than expected from its record-breaking seasonal circulation indices such as NAO or blocking frequency. Daily flow-analogues of winter 2010, taken in past winters, were associated with much colder temperatures. The winter 2010 thus provides a consistent picture of a regional cold event mitigated by long-term climate warming.

In de winter van 2010 ontbraken de blokkades boven Scandinavie (wordt in het bovenstaande artikel vermeld maar niet nader uitgewerkt)die er bijvoorbeeld in 1997, 1987, 1986, 1985, 1963, 1956, 1954 en 1947 wel waren. De Scandinavie -winter van 1947 kwam zelfs tijdens een zonnevlekkenmaximum voor.
Dat bracht mij bij een onderzoek van Jana Sillmann en Mischa Croci-Maspoli die het mechanisme en de frequentie van blokkerende hogedrukgebieden boven Scandinavie nu en de (verre) toekomst met het ECHAM5/MPI-OM klimaatmodel hebben onderzocht. De invloed van blokkades boven Scandinavie blijft robuust aanwezig, zelfs na 2100.
http://www.agu.org/pubs/crossref/2009/2009GL038259.shtml

Conclusie: Winters met blokkerende hogedrukgebieden boven Scandinavie komen in de toekomst ook voor zelfs tijdens zonnevlekkenmaxima. Dat is een natuurkundig principe van de atmosfeer.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 21:02

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:Dat het weer eens kwaad kersen plukken is, toevallig?


Heel erg warm, volgens mij zelfs precies goed. Afbeelding

In galgvorm: k---------------. Dit 'onderzoek' werd niet voor niets door Watts de media in geslingerd. Afbeelding

Intussen hebben wij een schaap dat staalwol geeft. Daar heeft niemand van terug Afbeelding

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Richard » 30-08-2012 21:20

Remko schreef:Intussen hebben wij een schaap dat staalwol geeft. Daar heeft niemand van terug Afbeelding

Afbeelding

Kijk, dat noem ik nou nog eens cradle to cradle. Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Plaats reactie