Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 29-08-2012 16:54

John schreef:De zin van bovenstaande berichten ontgaat mij. Afbeelding

Je kan het zien als een debatje tussen mannen die denken dat je een zinvolle verwachting voor aankomende winter kan maken gebaseerd op iets met de zon, en kneusjes die weten dat dit niet kan. Overigens is het momenteel zomer Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 29-08-2012 21:56

John schreef:
Statische koude kan de diepvries open zetten, bij transportkou is er toch neiging tot vervlakking, waarden tussen -10 en -13 graden dan hebben we het maximale eruit gehaald.

Kom op John. Drie datumrecords in februari 2012.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 08:06

Remko schreef:Je kan het zien als een debatje tussen mannen die denken dat je een zinvolle verwachting voor aankomende winter kan maken gebaseerd op iets met de zon, en kneusjes die weten dat dit niet kan. Overigens is het momenteel zomer Afbeelding


Denk jij er maar het jouwe van, als wij maar weten dat er wel degelijk een verband is. De laatste jaren zijn er het recentste voorbeeld van, ook weer tijdens een minimum. En ja uitzonderingen hou je altijd, die moet je er dan ook vooral uithalen. Ons gaat het erom dat het MEESTAL uitdraait op koudere winters rondom zo'n minimum, punt.

En dat het momenteel nog zomer is doet ook niet ter zake, dit is een wintertopic!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 09:28

Spike schreef:
Remko schreef:Je kan het zien als een debatje tussen mannen die denken dat je een zinvolle verwachting voor aankomende winter kan maken gebaseerd op iets met de zon, en kneusjes die weten dat dit niet kan. Overigens is het momenteel zomer Afbeelding


Denk jij er maar het jouwe van, als wij maar weten dat er wel degelijk een verband is. De laatste jaren zijn er het recentste voorbeeld van, ook weer tijdens een minimum. En ja uitzonderingen hou je altijd, die moet je er dan ook vooral uithalen. Ons gaat het erom dat het MEESTAL uitdraait op koudere winters rondom zo'n minimum, punt!

Dan gaat het jullie nergens om, omdat het gewoon niet waar is. En de laatste 40 jaar (dat is nog wat meer dan 'laatste jaren', die overigens aantonen dat onze zomers steeds natter en kouder worden Afbeelding ) draait de winter in het zonneminimum ALTIJD extreem tot (viermaal!!!) recordzacht uit.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Henk » 30-08-2012 10:25

Even het 'op de man spelen ' van Remco verder negerend: wat opvalt is dat de westfase QBO en het voorkomen van SSW's vaak samenvalt met een hoge zonneflux, terwijl de SSW's bij de oostcomponent QBO vaak samenvallen met een lage zonneflux.
Momenteel is de oostfase QBO erg sterk, terwijl de zonneflux, hoewel licht stijgend, relatief (nog) laag is.
De vraag is of de oostfase QBO t/m komende winter in tact blijft.
I.c.m. een el nino zie ik dan toch, mits geen grote veranderingen optreden, mogelijkheden voor het optreden van SSW's de komende winter.
Ik ben daarbij ook zeer benieuwd naar de SAI (snow advance index) en de SCE (snow cover index) in Siberie a.s. herfst en dat alles in relatie tot de zeer geringe zeeijsextent in het m.n. het Russische deel van het noordpoolgebied.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 11:00

Rietveld schreef:Even het 'op de man spelen ' van Remco verder negerend: wat opvalt is dat de westfase QBO en het voorkomen van SSW's vaak samenvalt met een hoge zonneflux, terwijl de SSW's bij de oostcomponent QBO vaak samenvallen met een lage zonneflux.
Momenteel is de oostfase QBO erg sterk, terwijl de zonneflux, hoewel licht stijgend, relatief (nog) laag is.
De vraag is of de oostfase QBO t/m komende winter in tact blijft.
I.c.m. een el nino zie ik dan toch, mits geen grote veranderingen optreden, mogelijkheden voor het optreden van SSW's de komende winter.
Ik ben daarbij ook zeer benieuwd naar de SAI (snow advance index) en de SCE (snow cover index) in Siberie a.s. herfst en dat alles in relatie tot de zeer geringe zeeijsextent in het m.n. het Russische deel van het noordpoolgebied.

Remko, met een 'k'. Op de man: nergens, dacht ik. Wat ik hier dus zie is het bekende: logica is giftig, feiten zijn taboe.

Hebben we trouwens al verband tussen de Biltse temperatuurreeks en die SSW's?
(hint: neen, ook al niet - bewijs: als SSW's correleren/verband houden met zonneactiviteit, en als de Biltse winter niet correleert/verband heeft met de zonneactiviteit, dan heeft de Biltse winter geen correlatie/verband met SSW's. De giftige logica die hier is gebruikt heet de wet van transitiviteit).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 30-08-2012 11:02

Remko schreef:
..... omdat het gewoon niet waar is.

Remko heeft gesproken, geen tegenwerpingen graag! Afbeelding

Beste mensen, jullie kunnen - bij een aanhaling van de tekst van een ander - aperte schrijf- of taalfouten toch best even aanpassen, teniet doen?

Zo heb ik mijn eigen bericht binnen 10 seconden gecorrigeerd, alvorens........ Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 11:08

Ben schreef:
sebastiaan1973 schreef:Hoe kan dat dan? Is dit nieuwe onderzoek dan niet in orde ?

Groot kritiekpunt t.a.v. het onderzoek is dat de 'heranalyse' die zij gebruikt hebben (20th Century Reanalysis) niet vergeleken is met grondwaarnemingen in het betreffende gebied, om te bezien of de heranalyse wel voldoende nauwkeurig is voor hun studie. Hetzelfde geldt voor de CRUTEM3 dataset die zij als 'controle' gebruikt hebben, ook daarvan is niet gekeken hoe die 'scoort' ten aanzien van de grondmetingen. Dit is vooral relevant voor de periode vóór 1950, die juist voor dit soort onderzoek ook heel belangrijk is. Het feit dat de unieke meetreeks van De Bilt, ruim 300 jaar lang en dicht bij het centrum van hun gevonden afwijkingsgebied, géén aantoonbare relatie tot zonnevlekken/zonneactiviteit laat zien (zoals getoond in mijn VWK-presentatie van november 2010), doet sterke twijfels rijzen over de validiteit van het onderzoek.

Gr. Ben

Waarom dit negeren, heren? Hoewel ik ook niet bij die presentatie was... Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 30-08-2012 11:10

Ik heb nooit beweerd dat het opging voor 300 jaar, ik zag wel een verband voor de 20e eeuw en dan vooral voor de tweede helft.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 11:21

Gerard schreef:Ik heb nooit beweerd dat het opging voor 300 jaar, ik zag wel een verband voor de 20e eeuw en dan vooral voor de tweede helft.

Welk verband?

Plaats reactie