Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 01-12-2012 12:51

Idd. Karel, zeer interessant wat er op de Noordpool gebeurt. Gebrek aan waarnemingen aldaar, speelt ook een rol?

In ieder geval let ik vnl. op de EC ENS. De verplaatsing van de poolwervel van Siberie -> Canada en het stuk wat bij Groenland de oceaan opgegooid wordt, is iets wat pas over 2-3 dagen meer duidelijk wordt. Dus qua zekerheid kan je gerust vanavond overslaan en wat mij betreft dinsdag weer eens kijken.

Vandaag kwam EC met een depressie die na 168 uur het Noordzeegebied binnenwandelt. Grote kans dat die op deze termijn er vanavond niet is of naar het noorden/oosten gaat. En als die het wel doet, jammer, zegt niks. Zelfde als het een Siberische Run wordt Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2012 13:44

Redelijke kans dat er rond midden december ijsdagen genoteerd worden:

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2012 14:01

Ik moet zeggen dat ik voor de Definitieve Wintervoorspelling van PP ga. Twee graden bij doen. Vuil winterweer is dan genoeg over, maar schaatsijs vergeet het.
Stromingspatroon is me dusdanig een ratjetoe dat persistentie van wisselvalligheid me de meest waarschijnlijke voortzetting lijkt.
Dit zij te onderscheiden van de vorige winter, die juist heel eenkennig was en slechts drie patronen telde: spijkerhard west, Eurohoogje/fluimenhoogje (enkele dagen midden januari), Rus/Scandi. Het was beslist een winter van uitgemaakte zaken. Deze wordt een slodderwinter.

Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 01-12-2012 14:03

2 Graden erbij en je komt op 5.5c, dat is goed voor een 5e plek http://mscha.org/knmi/winter.cgi?station=260&reverse=0

Niet erg realistisch dus.

iets anders..
Ik denk dat het wel erg moet tegen zitten willen we geen winterweer gaan krijgen, tenminste als je afgaat op onderstaande kaart met de cumulatieve afwijkingen van de luchtdruk. Duidelijk dat hogedruk op noordelijke breedte overheerst. Uiteraard kan het verkeerd vallen, maar duidelijk meer kansen dan normaal.
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2012 14:45

Karim werkend bij het KMI in Belgie geeft een sneeuw en onweerswaarschuwing af. Low Risk voor onze streek.
Ik volg hem al een tijdje. Hij doet het erg goed Afbeelding

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 01-12-2012 15:03

Sebastiaan schreef:
schreef:2 Graden erbij en je komt op 5.5c, dat is goed voor een 5e plek http://mscha.org/knmi/winter.cgi?station=260&reverse=0

Niet erg realistisch dus.

Waarom niet realistisch?

Je kaartje van hoge/lage druk over welke periode is dat? En hoe moet ik mij dat voorstellen: cumulatieve afwijking van druk? Alle gemiddelde lager of hoger dan normaal per dag bij elkaar opgeteld?

Tot en met de eerste decade van december zie ik er overigens al niet veel van terecht komen! Maar misschien geld deze kaart voor een langere periode alleen nogmaals veel waarde kun je er na een termijn van 14 dagen niet aan geven!

Wie is Piet? PP?

De winter is begonnen, een seizoen dat de grootste afwisseling kent maar vaak grossiert in saai saai saai saai saai saai saai saai e.t.c.
Neem vandaag: een visitekaartje!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 01-12-2012 15:49

Het verhaal van Karim van het KMI vind ik goed volgbaar. Hij maakt goed onderscheid tussen de hoogteverschillen voor wat de sneeuwkansen betreft. Hij geeft goed aan dat door de maritieme aanvoer, nattebol boven nul zal blijven op zeeniveau in laag België en uiteraard ook Nederland.

Overigens zet de winter door in Rijen. Afbeelding
Van de week al: wolken uit noord, ganzen naar zuidwesten trekkend en landschap vol vorstaanslag.
Thans valt er regen, soms vermengd met sneeuwregen. Nattebol ligt tussen 2 en 3 graden. Dus tot een gehele overgang van regen naar natte sneeuw zal het niet komen.
Het is de winter van zeer kleine stapjes.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2012 17:00

Nou John dan valt er bij jou meer winters dan hier. Hier alleen wat regen, nog niet eens zoveel. En verder ook vandaag weer veel zon zon en nog eens zon!

Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 01-12-2012 17:10

Ik zag dat de onderste regel is weggevallen, vandaar de onduidelijkheid. Het gaat om de luchtdrukafwijking van alle EC leden opgeteld in de periode 6-10 dagen.

Niet realistisch (5.5c) omdat de combinatie; vuil winterweer en top 5 notering moeilijk zo niet onmogelijk te combineren is.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 01-12-2012 17:49

Spike schreef:Nou John dan valt er bij jou meer winters dan hier. Hier alleen wat regen, nog niet eens zoveel. En verder ook vandaag weer veel zon zon en nog eens zon!


Nou Spike, je overdrijft met veel zon en nog eens zon vandaag.
Wolken en neerslag kwamen toch echt uit het westen.
Op sat. 24 zagen we echt geen zonovergoten Breda vandaag.
In de ochtend was er nog zon, die toenemend gesluierd werd. De middag snel grijs wordend en inzet lichte neerslag zo rond kwart voor drie in mijn regio.
We zullen morgen de zonuren even raadplegen. Afbeelding
Misschien zag ik het te somber in. Afbeelding

Plaats reactie