Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2013 12:36

Coyote schreef:Een prachtige dag vandaag. Het is rustig weer met veel zon en lekker fris. Voor mij de perfecte winterdag. De dagen zijn ook overdag inmiddels veel lichter geworden het voorjaar gaat eraan komen! Over het algemeen geen winterliefhebber, maar hier kan ik wel blij van worden. Februari is naar mijn mening toch wel de maand met het meest vriendelijke winterweer.

Verder neem ik alvast afscheid van dit forum: zoals ik begrepen heb komt er iets moois en nieuws, maar helaas moet er voor worden betaald. Ik post weinig berichten en ik zie dat dan ook niet zo zitten. Ik ken op internet niet veel fora waarvoor moet worden betaald, maar goed, het is niet anders. Afbeelding


Dit jaar sowieso gratis voor degenen die tijdig hun aanmeldformulier gestuurd hebben Afbeelding

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... armer.html

-> Opmerkelijk verhaal, al vaker over gehad, geen woord over veranderde luchtdruksettings. Zoals Oldenborgh liet zien.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 13:01

sebastiaan1973 schreef:http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/94e40434ed8d8ea75f25e6d7f7aac535/article/worden_onze_winters_vorstarmer.html

-> Opmerkelijk verhaal, al vaker over gehad, geen woord over veranderde luchtdruksettings. Zoals Oldenborgh liet zien.

Hoeft ook niet. Je kunt hetzelfde verhaal schrijven voor elke plek op de gematigde breedten van noordelijk en zuidelijk halfrond.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 08-02-2013 13:07

Ik las vanmorgen in de Volkskrant een andere regelmatig voorkomende misperceptie: door de afgelopen strenge winter was er meer sterfte, zo staat in een demografisch artikel te lezen.
Hoe een koudegolf van een gemiddeld zachte winter een strenge winter maakt.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 13:34

Op weerwoord las ik deze opmerking: (is die al hier voorbij gekomen?)

schreef:De realiteit was eerder omgekeerd. Bij aanvang van de vorst begin januari kwam de vijftiendaagse nog met virtueel 50 Hellmann punten in 9 dagen. Dat werden er minder. Ook stonden er diverse nachten achtereen met matige of zelfs strenge vorst. Dankzij hardnekkige wolken bleef het kwik in de nachten achter bij de verwachting en sneeuw belemmerde later ook op vele plaatsen de ijsgroei. Het was de zachtste reeks van twaalf aaneengesloten ijsdagen sinds het begin van de meetreeks, met afstand. Dat is wel een prestatie.

Gr. Ben


Vooral de zin:
schreef:Het was de zachtste reeks van twaalf aaneengesloten ijsdagen sinds het begin van de meetreeks, met afstand. Dat is wel een prestatie.
is opmerkelijk! Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 14:04

sebastiaan1973 schreef:
Coyote schreef:Een prachtige dag vandaag. Het is rustig weer met veel zon en lekker fris. Voor mij de perfecte winterdag. De dagen zijn ook overdag inmiddels veel lichter geworden het voorjaar gaat eraan komen! Over het algemeen geen winterliefhebber, maar hier kan ik wel blij van worden. Februari is naar mijn mening toch wel de maand met het meest vriendelijke winterweer.

Verder neem ik alvast afscheid van dit forum: zoals ik begrepen heb komt er iets moois en nieuws, maar helaas moet er voor worden betaald. Ik post weinig berichten en ik zie dat dan ook niet zo zitten. Ik ken op internet niet veel fora waarvoor moet worden betaald, maar goed, het is niet anders. Afbeelding


Dit jaar sowieso gratis voor degenen die tijdig hun aanmeldformulier gestuurd hebben Afbeelding


Ik zal dan wel te laat zijn, bovendien had ik het idee dat je er dan ook de jaren daarna 'eraan vast zit', dus niet gedaan. Verder vind ik het sympathieker om te vragen om een vrijwillige donatie. Ik zie wel veel sites dit doen, lijkt me ook veel meer van deze tijd.

Het is denk ik niet de meest geschikte plek om het erover te hebben, maar het onderwerp waar dit te sprake komt is al afgesloten. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2013 14:29

Remko schreef:
sebastiaan1973 schreef:http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/94e40434ed8d8ea75f25e6d7f7aac535/article/worden_onze_winters_vorstarmer.html

-> Opmerkelijk verhaal, al vaker over gehad, geen woord over veranderde luchtdruksettings. Zoals Oldenborgh liet zien.

Hoeft ook niet. Je kunt hetzelfde verhaal schrijven voor elke plek op de gematigde breedten van noordelijk en zuidelijk halfrond.


De laatste 30 jaar hebben we een 'overkill' aan zachte stromingen gehad, daardoor en AGW warmt het op. Eerst genoemde verklaart dus voor een deel het gebrek aan koude winters. Een verhaal over zachte winters is dus onvolledig zonder het noemen van 'zachte' luchtstromingen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 16:16

Gerard schreef:Ik las vanmorgen in de Volkskrant een andere regelmatig voorkomende misperceptie: door de afgelopen strenge winter was er meer sterfte, zo staat in een demografisch artikel te lezen.
Hoe een koudegolf van een gemiddeld zachte winter een strenge winter maakt.


Volgens de officiële regels was het toch geen koudegolf? Er waren slechts twee strenge vorstdagen te de Bilt.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Richard » 08-02-2013 16:21

Janwarnaar schreef:Volgens de officiële regels was het toch geen koudegolf? Er waren slechts twee strenge vorstdagen te de Bilt.
Het ging hier over de afgelopen winter Jan, en de huidige is nog niet afgelopen immers.Afbeelding
Las het vanmorgen op teletekst. Het ging over de extra sterfte in 2012 en dan met name tijdens de koudegolf. Bedoeld wordt dus ook de koudegolf van februari 2012. Of de Volkskrant dat duidelijk aangeeft weet ik zo niet.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 08-02-2013 17:17

Het verschil tussen droge en relatief vochtige lucht:

Na opklaringen en +4,5 graden betrok halverwege de middag de lucht. De neerslag begon direct als volle sneeuwvlokken en meteen van het luchtige type.

Gisteren bij gelijke temperaturen geen volle sneeuwbui doordat nattebol en dauwpunt ook ruim boven het nulpunt lagen en dan speelt direct de dikte van de smeltzone in de onderste honderden meters lucht een rol.

Bij een nattebol beneden het vriespunt is er amper nog sprake van een smeltzone, ondanks temperaturen van 3 tot 4 graden boven nul.

In een directe aanvoer van maritiem arctische lucht liggen nattebol en dauwpunt veelal beneden nul graden, waardoor in die luchtsoort vrijwel alle neerslag in vaste vorm kan vallen, ook nabij zee.
De afgelopen dagen zaten we in koude polaire lucht, van passage arctisch front is geen sprake geweest.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 17:46

sebastiaan1973 schreef:
Coyote schreef:Een prachtige dag vandaag. Het is rustig weer met veel zon en lekker fris. Voor mij de perfecte winterdag. De dagen zijn ook overdag inmiddels veel lichter geworden het voorjaar gaat eraan komen! Over het algemeen geen winterliefhebber, maar hier kan ik wel blij van worden. Februari is naar mijn mening toch wel de maand met het meest vriendelijke winterweer.

Verder neem ik alvast afscheid van dit forum: zoals ik begrepen heb komt er iets moois en nieuws, maar helaas moet er voor worden betaald. Ik post weinig berichten en ik zie dat dan ook niet zo zitten. Ik ken op internet niet veel fora waarvoor moet worden betaald, maar goed, het is niet anders. Afbeelding




http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... armer.html

-> Opmerkelijk verhaal, al vaker over gehad, geen woord over veranderde luchtdruksettings. Zoals Oldenborgh liet zien.

Ik heb op dit bericht gereageerd met te zeggen dat met de global warming en het afsmelten van de noordpool er zich een ander patroon in de luchtstromingen zou kunnen voordoen en dat normale tot koude winters voor onze streken wel eens de toon zouden kunnen gaan zetten

Plaats reactie