Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7870
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 12-10-2012 19:51

Nu is het mij duidelijker. Je hanteert ook een beetje eigen regelgeving omtrent blokkering. Afbeelding

Grandioos geblokkeerd valt voor mij in de categorie totaalblokkade: er komt geen weersysteempje van de Atlantische oceaan meer tot over de Lage Landen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-10-2012 19:58

John schreef:Nu is het mij duidelijker. Je hanteert ook een beetje eigen regelgeving omtrent blokkering. Afbeelding

Grandioos geblokkeerd valt voor mij in de categorie totaalblokkade: er komt geen weersysteempje van de Atlantische oceaan meer tot over de Lage Landen.

Snap ik wel, maar ik hanteer de Lage Landen niet als belangwekkend deel van de weerkaart Afbeelding
In groter verband zie je dus dat het actueel barst van de meridionale en retrograde operaties. De Uitvoer zal trouwens nog wel zeer aanmerkelijk gaan schuiven. Dus of die diepe zuidstroming voor ons volgend volgende week zondag afkomt is een open vraag. Zit 'm nogal in het tropische object van 4-5 dagen eerder.

Overigens, re het doordringen van Atlantische storingen - vond je februari 1947 of de beroemde acties van winter '79 dan niet zo geblokkeerd?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 10:26

Remko schreef:
John schreef:Ik vind het rustgevend dat ik de ontwikkeling van het sneeuwdek in Siberië en Mongolië aan mij voorbij kan laten gaan. Afbeelding

Curieus. Meeste mensen vinden mijn methoden van bochten afsnijden zeer verontrustend Afbeelding

Ze zijn bang dat je over hun tenen rijdt. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 11:39

John schreef:
Remko schreef:
John schreef:Ik vind het rustgevend dat ik de ontwikkeling van het sneeuwdek in Siberië en Mongolië aan mij voorbij kan laten gaan. Afbeelding

Curieus. Meeste mensen vinden mijn methoden van bochten afsnijden zeer verontrustend Afbeelding

Ze zijn bang dat je over hun tenen rijdt. Afbeelding

Dank u, John. Mooi hoor. Deze gaat bij m'n toch al uitpuilende arsenaal Afbeelding

John
Berichten: 7870
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 13-10-2012 12:10

Remko schreef:
John schreef:Nu is het mij duidelijker. Je hanteert ook een beetje eigen regelgeving omtrent blokkering. Afbeelding

Grandioos geblokkeerd valt voor mij in de categorie totaalblokkade: er komt geen weersysteempje van de Atlantische oceaan meer tot over de Lage Landen.

Snap ik wel, maar ik hanteer de Lage Landen niet als belangwekkend deel van de weerkaart Afbeelding
In groter verband zie je dus dat het actueel barst van de meridionale en retrograde operaties. De Uitvoer zal trouwens nog wel zeer aanmerkelijk gaan schuiven. Dus of die diepe zuidstroming voor ons volgend volgende week zondag afkomt is een open vraag. Zit 'm nogal in het tropische object van 4-5 dagen eerder.

Overigens, re het doordringen van Atlantische storingen - vond je februari 1947 of de beroemde acties van winter '79 dan niet zo geblokkeerd?


Ik hanteer de Lage Landen als een belangwekkend deel van de weerkaart, want ik verblijf er. Afbeelding
Natuurlijk volg ik ook de grootschaligheid, maar uiteindelijk moeten we het binnen die grootschaligheid hebben van de synoptische ontwikkelingen nabij voor het weerbeeld van dag tot dag.
Bij een blokkerend hoog van Groenland naar Lapland en een stationair laag even zuidwest van Ierland, waarbij in een cyclonale zuidwestelijke aanvoer randstoringen van het Ierse laag ons wolken en zacht winterweer brengen, dan hebben we wij geen geblokkeerd patroon voor Atlantische lucht.

Soms komen strakke markeringen voor ook op 500hPa tussen een blokkade hoog in het noorden van Europa en een Atlantische flow rondom moederlaag op oceaan. Voorbeeld begin februari 2001. Dan is het bijna een kat en muis spel tussen twee totaal verschillende regimes qua stromingspatroon en weerbeeld.

Vrijwel altijd is er een 'lekkend punt'. Ofwel ergens op de 0- merdiaan in het hele gebied tussen de noordpool en 30 graden NB vind wel oostwaartse verplaatsing plaats van Atlantische lucht, die mild is afgezet tegen het winterseizoen.

Slechts enkele malen meegemaakt dat de hele Altantische poort dicht zit en er van Pool tot en met Spanje geen instroom van milde Atlantische lucht plaats vindt.
Een gesloten langgerekt hogedrukgebied zo'n beetje langs 20 of 30 WL gaan bijvoorbeeld goede zaken doen. Afbeelding

Een krachtig hoog boven de Oostzee kan ons winterweer brengen, maar tegelijkertijd kan zachte oceaanlucht via IJsland naar regio Spitsbergen en Lapland opdringen.

Nogmaals een en ander voortkomend uit het globale beeld dat blokkering betekent dat de westelijke aanvoer tot stilstand wordt gebracht. In werkelijkheid ligt het genuanceerder, maar goed mijn verhaal is slechts als hoofdlijn bedoeld.

Terwijl de vorst in januari 1985 stand hield boven Europa en diep naar het zuiden, liep de westelijke aanvoer Lapland binnen en werd het er bijna warm. Afbeelding

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 13-10-2012 12:38

Wat een analyse!! Blokkering in november a la 2009. Alles op een rij.
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?27,2519981

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 12:43

karelvandenende schreef:Wat een analyse!! Blokkering in november a la 2009. Alles op een rij.
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?27,2519981


Ken gebrekkig Duits maar uik zie prognoses voor stevige noordelijke blokkades?

Op deze termijn kunnen ze er uiteraard 50hPa naast zitten Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 13-10-2012 13:52

karelvandenende schreef:Wat een analyse!! Blokkering in november a la 2009. Alles op een rij.
http://www.wzforum.de/forum2/read.php?27,2519981


Helaas geeft zoiets voor pakweg 20 november nog nauwelijks koude; graag een paar weken later dus. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 14:18

Adrie schreef:
sneeuwbal schreef:Afbeelding
Afbeelding

Wat een kaarten... Afbeelding



Ik zou willen oproepen om te stoppen met het posten in dit topic van willekeurige, fantastische, maar meestal irrelevante weerkaarten etc uit Winters van Weleer. Het leidt af van de discussie over deze (aanstaande) winter. Er wordt bijvoorbeeld weer op gereageerd met allerlei (terechte) nostalgische winterbelevenissen, maar dat is wederom niet relevant in dit topic.

Als daar behoefte aan is, kan er beter een nostalgisch winterbelevenissentopic worden aangemaakt.


Wat een gezeur zeg! Laat de mensen nou eens lekker kaarten uit historische winters posten. Als je al gaat bepalen wat er wel en niet mag gepost mag worden komaan zeg

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 13-10-2012 14:58

Kimme schreef:
Wat een gezeur zeg! Laat de mensen nou eens lekker kaarten uit historische winters posten. Als je al gaat bepalen wat er wel en niet mag gepost mag worden komaan zeg


Zie hier: http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=17&t=13384

Plaats reactie