Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 26-01-2013 22:45

jaapo schreef:Wie nu de winter al afschrijft, is voorbarig. Tot 8 dagen vooruit is meestal betrouwbaar, daarna kan er van alles gebeuren. Overigens, in mijn winterprognose lijk ik er flink naast te zitten. Ik sprak van een niet al te koude winter: dat kan nog goed uitkomen. Ook een grote kans op sneeuwdagen: komt aardig uit tot nu toe. Ook: meer depressie-invloed dan duidelijke hoge druk-invloed. Dat is eigenlijk ook wel zo, want we willen toch niet beweren, dat deze vorstperiode er een was van Siberische transportkou? Let op, ik beschouw mijn wintervoorspellingen als een sport. Ik sta (of zit) me nu echt niet op de borst te kloppen, maar zoek wel punten die positief voor mijn voorspelling uitvallen. Er zijn niet zo veel winters, waar deze positieve punten geheel ontbreken, evenzo zijn er maar een paar, waar het 100% klopte. Nu ik toch aan het mekkeren ben: eerder al schreef ik over het vaststellen van koude- en hittegolven: Waarom alleen op De Bilt afgaan? We weten, dat het station De Bilt in de afgelopen 30 jaar wat warmer werd door oprukkend effect van uitstralende huizen en luwende bomen die steeds groter worden. Waarom niet het gemiddelde van een aantal officiële stations genomen? Dit is een herhaalde vraag. Dan moet je wel van alles gaan herrekenen, maar in het computertijdperk is dat toch niet zo'n groot probleem.


precies! Ikzelf loop al een tijdje met dat idee rond. Hier 'bij ons' hebben we zowat elk jaar wel een hitte- of koudegolf, de laatste jaren meer andersom, maar goed, je hebt een punt.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 26-01-2013 22:46

De dooi giet oân!


Afbeelding

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Edward » 26-01-2013 22:50

Janwarnaar schreef:De dooi giet oân!


Afbeelding


De pluim is t.o.v. anderhalve week geleden gespiegeld in de x-as. Flink wamer.

Vincent
Berichten: 2070
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 26-01-2013 22:51

setov schreef:precies! Ikzelf loop al een tijdje met dat idee rond. Hier 'bij ons' hebben we zowat elk jaar wel een hitte- of koudegolf, de laatste jaren meer andersom, maar goed, je hebt een punt.


Iets dergelijks bestaat al: de [url=http://www.knmi.nl/cms/content/56886/centraal_nederland_temperatuur:1s52wz78]CNT-reeks[/url:1s52wz78].

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 26-01-2013 23:18

sneeuwbal schreef:
setov schreef:precies! Ikzelf loop al een tijdje met dat idee rond. Hier 'bij ons' hebben we zowat elk jaar wel een hitte- of koudegolf, de laatste jaren meer andersom, maar goed, je hebt een punt.


Iets dergelijks bestaat al: de [url=http://www.knmi.nl/cms/content/56886/centraal_nederland_temperatuur:3uuns8rg]CNT-reeks[/url:3uuns8rg].

Inderdaad interessante meetreeksen, nu rest nog het omzetten naar warmte / koudegolf criteria.
Had voor dit jaar trouwens weinig uitgemaakt.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Hans » 26-01-2013 23:52

Okee dan, de tweede keer dooi is ingevallen. En tot nu toe valt de vijfde winter op rij met een significante winterperiode present beslist niet tegen. Hoewel - op één ding na.

De CB Gurus Noordwestus. Zo'n schier oneindige parade van grote wite gure kolossen die vanaf de noordzee naar binnen komen gedobberd. Donkere luchten en grote trotse CB's waarvan er af en toe eentje een verdwaalde klap laat horen en waarvoor er schouder aan schouder maar amper genoeg ruimte aan het zwerk lijkt te zijn.

Afbeelding

...precies. Winterse buien! (even een betere foto gezocht met dank aan MODIS)
Als een dag of wat van dit weertype het volgende avontuur mag zijn deze winter, dan teken ik meteen. Afbeelding
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 27-01-2013 00:27

Maar die komen nog Hans. Let maar op! Virtueel staan ze al in de pubrun van GFS 18 utc

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 27-01-2013 01:14

Om echt te kunnen spreken van een hittegolf of koudegolf in NEDERLAND te kunnen spreken moet je het gemiddelde nemen van ca. 10 officiële meetstations, waaronder ook enkele in de kustprovincies. De CNT-reeks is al een mooie opstap. Er is weinig over gepubliceerd, zeker? Of ik heb het steeds gemist, dat kan ook. Ik lees nogal gevarieerd en loop steeds achter met allerlei literatuur.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 27-01-2013 08:01

sneeuwbal schreef:
Spike schreef:Naast december is ook januari hier absoluut geen sombere maand ondanks 20 december - 10 januari toen het minder zonnig was. Woord somber wil ik al niet eens in de mond nemen.


Hoe is het toch weer mogelijk. Hier telt januari tot nu toe slechts 25 zonuren, en veel gaat daar - gezien de vooruitzichten - niet meer bijkomen. Een aanfluiting vind ik het. Afbeelding


Hier tot en met gister 67 zonuren, al 2 meer dan de normale 65. Zonloze dagen zitten trouwens met 11 wel op normaal hier maar goed, dan nog steeds geen sombere maand. Sterker nog, mocht er de laatste dagen nog veel zon komen hier wordt het zelfs nog een te zonnige maand.

Verder kijk ik met pijn in m'n hart naar de rap smeltende sneeuw buiten. Wat gaat het hard!! Alles is vanmiddag weggedooid in dit tempo. Maar wat was het toch schitterend de afgelopen tijd! Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 27-01-2013 08:59

Afbeelding

Geen diepwinterse kaart, maar misschien wel een dag met wat licht winters weer, mooie luchten enz. Voorlopig geen winterweer in zicht. De pluim geeft wel op de zeer lange termijn tegen de klimatologie in, winterse opties. GFS0u laat MJO-getrouwe output zien.

Plaats reactie