Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2013 18:18

sebastiaan1973 schreef:
Kimme schreef:Rond einde eerste decade hopelijk terug fors kouder weer!! Sebastiaan hoe zit het met de SSW is die nog van invloed?

Groetjes

Kim


Ja, nog steeds van invloed. Op 10hpa hebben voldoen 'we' zelfs nog aan de criteria daarvan.


Ah ok bedankt. Ik kan enkel meelezen op WW. Posten kan dus niet meer. Dus doe ik het hier hé

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 28-01-2013 18:19

Zoals zich al enkele malen via de EC-oper en GFS-oper liet aanzien, brengt ook vandaag het prognosebeeld naar voren dat grootschalig bekeken de straalstroom rond de maandwisseling een duidelijke noordwest- zuidoost oriëntatie aan gaat nemen.
Daarbij kansen dat de as west van ons komt te liggen, in dat geval toenemende effecten van een koude atmosfeer, in aanleg vooral hogerin, maar voldoende voor winterse buien.
In beide modellen zit veel dynamica. Voor schaatsers nog niet direct op opgewonden te raken, maar voor liefhebbers van een sterk wisselend weerbeeld met koudere tendens, waarbij ook sneeuw en vorst in de nacht mogelijk is, zijn er in elk geval boeiende kaarten te aanschouwen.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2013 19:00

John schreef:Zoals zich al enkele malen via de EC-oper en GFS-oper liet aanzien, brengt ook vandaag het prognosebeeld naar voren dat grootschalig bekeken de straalstroom rond de maandwisseling een duidelijke noordwest- zuidoost oriëntatie aan gaat nemen.
Daarbij kansen dat de as west van ons komt te liggen, in dat geval toenemende effecten van een koude atmosfeer, in aanleg vooral hogerin, maar voldoende voor winterse buien.
In beide modellen zit veel dynamica. Voor schaatsers nog niet direct op opgewonden te raken, maar voor liefhebbers van een sterk wisselend weerbeeld met koudere tendens, waarbij ook sneeuw en vorst in de nacht mogelijk is, zijn er in elk geval boeiende kaarten te aanschouwen.


Ik word hier helemaal blij van
GFS toont het al 3 dagen consequent in haar model Afbeelding

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Johan » 28-01-2013 19:22

arjan_ schreef:
John schreef:Zoals zich al enkele malen via de EC-oper en GFS-oper liet aanzien, brengt ook vandaag het prognosebeeld naar voren dat grootschalig bekeken de straalstroom rond de maandwisseling een duidelijke noordwest- zuidoost oriëntatie aan gaat nemen.
Daarbij kansen dat de as west van ons komt te liggen, in dat geval toenemende effecten van een koude atmosfeer, in aanleg vooral hogerin, maar voldoende voor winterse buien.
In beide modellen zit veel dynamica. Voor schaatsers nog niet direct op opgewonden te raken, maar voor liefhebbers van een sterk wisselend weerbeeld met koudere tendens, waarbij ook sneeuw en vorst in de nacht mogelijk is, zijn er in elk geval boeiende kaarten te aanschouwen.


Ik word hier helemaal blij van
GFS toont het al 3 dagen consequent in haar model Afbeelding




Het gaat misschien nog wel een nachtje vriezen , maar meer waarschijnlijk niet. De dagen beginnen nu echt te lengen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 28-01-2013 19:31

Johan_de_Boer schreef:
Het gaat misschien nog wel een nachtje vriezen , maar meer waarschijnlijk niet. De dagen beginnen nu echt te lengen.


Als dat je enige argument is....
Als de dagen lengen gaan de nachten strengen.
Kijk ook eens naar de gemiddelde minimumtemperatuur , die ligt in de winter het laagst in de tweede decade van februari. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2013 19:48

John, volledig met je eens. Als ik kijk naar de EC oper, dan zie ik een grote afwisseling in 850hpa temp, regelmatig ook onder de -5c. Liefhebbers van fraaie wolken, schone lucht en koel weer komen aan hun trekken.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2013 20:18

Voor morgen wordt veel regen verwacht, zo'n 10-15 mm. Ook in de rest van de week komt er nog nattigheid. Daar we net een stevige vorstperiode achter de rug hebben en de bodem dus nog niet helemaal ontdooid is, en er bovendien een dikke sneeuwlaag gesmolten is, zou dat wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2013 20:20

Stormbeest. Zie http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1778924

Paar foto's van vanmiddag, het was zeer glad op de fietspaden in het bos!

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2013 20:44

Kimme schreef:
sebastiaan1973 schreef:
Kimme schreef:Rond einde eerste decade hopelijk terug fors kouder weer!! Sebastiaan hoe zit het met de SSW is die nog van invloed?

Groetjes

Kim


Ja, nog steeds van invloed. Op 10hpa hebben voldoen 'we' zelfs nog aan de criteria daarvan.


Ah ok bedankt. Ik kan enkel meelezen op WW. Posten kan dus niet meer. Dus doe ik het hier hé


Waarom kan je daar niet posten op WW? Of is dit een impertinente vraag en ligt de oorzaak bij beleid forumbeheer?

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2013 20:48

John schreef:Zoals zich al enkele malen via de EC-oper en GFS-oper liet aanzien, brengt ook vandaag het prognosebeeld naar voren dat grootschalig bekeken de straalstroom rond de maandwisseling een duidelijke noordwest- zuidoost oriëntatie aan gaat nemen.
Daarbij kansen dat de as west van ons komt te liggen, in dat geval toenemende effecten van een koude atmosfeer, in aanleg vooral hogerin, maar voldoende voor winterse buien.
In beide modellen zit veel dynamica. Voor schaatsers nog niet direct op opgewonden te raken, maar voor liefhebbers van een sterk wisselend weerbeeld met koudere tendens, waarbij ook sneeuw en vorst in de nacht mogelijk is, zijn er in elk geval boeiende kaarten te aanschouwen.


Van 'vroeger' herinner ik mij dat het regelmatig gebeurde dat na een vorstperiode en de ingetreden dooi het nog wel regelmatig tot depressies met sneeuw kwam. Een voorbeeld is de situatie ná de dooi van 19 januari - eind januari 1972.

Overigens gelijkt de thans door de modellen geprognoticeerde situatie met die NW-glijbaan voor storingen met afwisselend kouder en zachter met de situatie die eerder kenmerkend is geweest voor winters als 1981 en 1965. Persoonlijk vond ik dat geen erg tot de verbeelding sprekende seizoenen.

Plaats reactie