Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12320
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 24-01-2013 17:57

sneeuwbal schreef:
13graden schreef:Als de Bilt een koudegolf krijgt, zal het waarschijnlijk zo worden. Februari zal wel weer warmer dan normaal worden waardoor het waarschijnlijk een zachte winter wordt. Opnieuw het scenario zachte winter met twee weken koud. De weken vallen iets eerder in de winter.


Al was de afgelopen koudegolf nogal fors te noemen, i.t.t. dit nog steeds mogelijke exemplaar. Afbeelding

Verder betrof het vorig jaar over het algemeen een zeer strak zonale winter, waarin eind januari ineens een periode met een lengte van ongeveer twee weken begon die qua weerbeeld gedomineerd werd door een werkelijk enorm hogedrukgebied met kern boven Nova-Zembla! Daarentegen vind ik het dit jaar maar een rommeltje op de weerkaarten...


Als je naar die kaart kijkt Sneeuwbal, dan lag het hoog niet eens echt gunstig. Te ver weg. M.a.w. we zijn behoorlijk wat kou misgelopen. We hebben het al vaker over 29 gehad. Iedereen heeft het er over dat het zo kou was, ik spreek tevens over de misgelopen zeer extreme kou. Zelfde voor januari 1940.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 24-01-2013 18:01

sebastiaan1973 schreef:
Als je naar die kaart kijkt Sneeuwbal, dan lag het hoog niet eens echt gunstig. Te ver weg. M.a.w. we zijn behoorlijk wat kou misgelopen. We hebben het al vaker over 29 gehad. Iedereen heeft het er over dat het zo kou was, ik spreek tevens over de misgelopen zeer extreme kou. Zelfde voor januari 1940.


Daarom vind ik het ook best bijzonder dat de koude lucht ons vorig jaar überhaupt heeft weten te bereiken. Afbeelding

En ja, 'jammer' van die 'slappe aftreksel' van februari 1929. Die put boven het Europese continent had Nederland vast minima beneden de -30, en maxima beneden de -20°C kunnen bezorgen. Wat zal de gemiddelde recordjager toen gebaald hebben... Afbeelding Afbeelding

Dit alles neemt echter niet weg dat ik over de koudegolf van vorig jaar nog steeds heel erg tevreden ben. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12320
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 24-01-2013 18:08

Precies. Wie wil er nu niet -30c Afbeelding
Voor wie het gemist heeft, gaat om dit Coudeputje.
Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 24-01-2013 18:39

Gek. Hier wist ik met inmiddels niets meer van te herinneren. Het heeft ons dan ook feitelijk niks opgeleverd.

Afbeelding

Het valt me op dat deze winter zeer sterk lijkt op die van 2009: gedomineerd door geblokkeerde stromingspatronen, met maar weinig resultaat bij ons.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-01-2013 19:25

sebastiaan1973 schreef:De combinatie van een te zachte winter met een koudegolf vind ik best aantrekkelijk Afbeelding

Wat ik mis, is stormgeweld. Dat zat in de jaren tachtig veel leuker. Daardoor wordt de winter buiten die twee of drie weken wat saai.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-01-2013 19:27

Dick1965 schreef:
sneeuwbal schreef:
13graden schreef:Als de Bilt een koudegolf krijgt, zal het waarschijnlijk zo worden. Februari zal wel weer warmer dan normaal worden waardoor het waarschijnlijk een zachte winter wordt. Opnieuw het scenario zachte winter met twee weken koud. De weken vallen iets eerder in de winter.


Het wintertje van vorig jaar was we heel wat forser hè. Afbeelding

Verder betrof het vorig jaar over het algemeen een zeer strak zonale winter, waarin eind januari ineens een periode met een lengte van ongeveer twee weken begon die qua weerbeeld gedomineerd werd door een werkelijk enorm hogedrukgebied met kern boven Nova-Zembla! Daarentegen vind ik het dit jaar maar een rommeltje op de weerkaarten...


Het weer is er naar: rommelig, je merkt dat de modellen en meteorologen er moeite mee hebben Afbeelding

Ja, dat doet denken aan wat A3 zei. Nu van het westen uit (altijd het westen) een heel wat minder rommelig patroon aan komt stormen, zit de Pluim al zowat een week onwrikbaar op dooi, zondag aanstaande.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2013 08:42

Voor alle meezittende factoren (opklaringen windstil en boven een sneeuwdek) vind ik het hier met maar slechts ruim -10 erg tegenvallen! In januari 2009 kwam ik onder dezelfde omstandigheden tot beneden -15 in meerdere nachten.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2013 08:59

Spike schreef:Voor alle meezittende factoren (opklaringen windstil en boven een sneeuwdek) vind ik het hier met maar slechts ruim -10 erg tegenvallen! In januari 2009 kwam ik onder dezelfde omstandigheden tot beneden -15 in meerdere nachten.


Dat vind ik ook: wat je van deze toch langdurige vorstperiode kunt zeggen is dat ie vooral slechts matige vorst gaf, veroorzaakt door bewolking die vaak 's nachts binnen kwam.

We moeten het nemen zoals het komt, maar als die bewolking er niet geweest was dan hadden we op veel meer strenge vorst nachten gezeten.

Waarschijnlijk is het te wijten aan het ontbreken van sterke hogedruk boven Scandinavië tijdens de vorstperiode, daardoor kreeg bewolking van storingen de kans om tot ons door te dringen, met als gevolg tempering van de vorst.

Al met al toch een leuke koude periode geweest en dat na zo'n aprilse periode voor de koude golf.

Sebastiaan
Berichten: 12320
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 25-01-2013 09:03

Ja, zou kunnen, gewoon pech speelt ook een rol. Paar keer meegemaakt overdag zon en 's nachts bewolking. Andersom en je hebt strenge vorst en overdag matige vorst. Voila, 10-20 Hellmannen erbij.

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 25-01-2013 09:23

Janwaarnaar schreef:

schreef:Waarschijnlijk is het te wijten aan het ontbreken van sterke hogedruk boven Scandinavië tijdens de vorstperiode


Zeer lage temperaturen in de winter komende juist voor bij weinig drukverschil en een sneeuwdek (bijvoorbeeld 1942)

Een zwak hogedrukgebied op de juiste plaats (Scandinavië) is toch goed voor 14 dagen winterweer bij ons.
Voor bewolking moet er een bron van vocht zijn. Inderdaad de maritieme invloed in de luchtsoort boven Nederland was zeer groot de afgelopen tijd (Noordzee, Waddenzee, Oostzee).

Plaats reactie