Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-02-2013 21:51

Jaaaa er lijkt toch nog wat winter te komen! Wordt m'n voorgevoel toch bewaarheid na die koude tweede januaridecade. Ik zeg joepie! Ook het koudegetal kan nog aardig hoger oplopen. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-02-2013 21:54

Spike schreef:Jaaaa er lijkt toch nog wat winter te komen! Wordt m'n voorgevoel toch bewaarheid na die koude tweede januaridecade. Ik zeg joepie! Ook het koudegetal kan nog aardig hoger oplopen. Afbeelding


Nou, het wordt geen 1929 of 1956 maar het lijkt er op dat we in ieder geval een lichte vorst periode krijgen. Misschien verscherpt de vorst zich later, we zullen wel zien.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-02-2013 22:19

Spike schreef:Jaaaa er lijkt toch nog wat winter te komen! Wordt m'n voorgevoel toch bewaarheid na die koude tweede januaridecade. Ik zeg joepie! Ook het koudegetal kan nog aardig hoger oplopen. Afbeelding


Ja er moet nog wat gesprokkeld worden om precies te zijn 104.3 Hellmannpunten.
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 04-02-2013 08:41

Verleden jaar op 4 februari ging de diepvries open! Tot onder de -20c. Memorabel.
Jan Visser over vannacht.
De komende nacht passeert een (hoogte)trog met op het 500 hPa-vlak temperaturen omstreeks -40º. De kans op winterse buien neemt dan sterk toe. Op veel plaatsen kan het enige tijd compleet wit worden en tevens zijn enkele pittige bliksemontladingen mogelijk. In de (sneeuw)buien daalt de temperatuur tot net boven nul. De wind krimpt naar zuidwest en is aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. In buien zijn zware windstoten mogelijk en weggebruikers moeten rekening houden met gladheid door sneeuw.

-> Heerlijke winterse vooruitzichten.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 04-02-2013 08:59

sebastiaan1973 schreef:Verleden jaar op 4 februari ging de diepvries open! Tot onder de -20c. Memorabel.
Jan Visser over vannacht.
De komende nacht passeert een (hoogte)trog met op het 500 hPa-vlak temperaturen omstreeks -40º. De kans op winterse buien neemt dan sterk toe. Op veel plaatsen kan het enige tijd compleet wit worden en tevens zijn enkele pittige bliksemontladingen mogelijk. In de (sneeuw)buien daalt de temperatuur tot net boven nul. De wind krimpt naar zuidwest en is aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. In buien zijn zware windstoten mogelijk en weggebruikers moeten rekening houden met gladheid door sneeuw.

-> Heerlijke winterse vooruitzichten.


En dat allemaal tijdens de nachtelijke uren. Afbeelding
Ik heb zo'n activiteitenplan liever in uitvoer overdag. Afbeelding Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 04-02-2013 09:30

John Kerkhof schreef:

schreef:Ik heb zo'n activiteitenplan liever in uitvoer overdag.


Ook morgennacht wordt een interessante nacht. Dan passert een laag te westen van Nederland naar het zuidzuidoosten.
Is de atmosfeer dan koud genoeg voor sneeuw? Nog een dag afwachten.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 04-02-2013 10:09

karelvandenende schreef:John Kerkhof schreef:

schreef:Ik heb zo'n activiteitenplan liever in uitvoer overdag.


Ook morgennacht wordt een interessante nacht. Dan passert een laag te westen van Nederland naar het zuidzuidoosten.
Is de atmosfeer dan koud genoeg voor sneeuw? Nog een dag afwachten.


Hela, niet weer een nachtelijk avontuur?

Het lijkt erop dat aan de zuidflank van het laag toch tijdelijk te veel maritieme invloed het land op komt. Dauwpunten die woensdagochtend ruim boven nul liggen in het hele zuidwestelijk deel van ons land.
Een en ander sterk afhangend van exacte koers uiteraard.
Mooi zou zijn: over Noordzee strak naar het zuiden, over België indraaiend. Neerslag band rondom kern krullend en keurig over Brabant ontplooiend, bij oostelijke grondwind en dan wel voldoende koud, dauwpunt ruim beneden nul trekkend. Afbeelding
Er trekt namelijk op dinsdag al een portie drogere lucht, met dauwpunten ruim onder nul over ons land naar Duitsland.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 04-02-2013 19:56

Lekkere EC-run zeg. Winter tot UGKB en verder!! Afbeelding

Laat al die 'realistische' forumgangers van een ander weerforum maar klagen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 04-02-2013 20:05

Ik vind dat we zitten te kijken naar iets dat we een maandje geleden ook al hebben gezien.
Tegen beter weten in, haha, maakte dat zogenaamde 'fragiele wintertje' twaalf ijsdagen op rij.
Wat krijgen we nu weer??

Ik vond EC er vorige keer een stuk beter bijzitten dan GFS, maar ook niet foutloos en zoals bekend wat onderschat qua temps. Maar GFS kondigde twee keer halsstarrig radicale dooi aan waar niks van kwam en waar ik beide keren volledig in geloofde, eveneens halsstarrig (warempel goed gespeld, nu).
Hoewel resultaten uit het verleden geen enkele garantie bieden, heb ik niets beters en baseer ik mijn Joki van 9 op ECMWF plus het verleden.
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 04-02-2013 20:07

Afbeelding

Op de grens van de betrouwbaarheid komt EC met deze kaart. Natuurlijk nog even afwachten hoe het verder gaat. Spannende ontwikkelingen waarbij de echt lage temperaturen alleen gerealiseerd gaan worden bij sneeuwdek. Aangevoerde lucht is niet bijzonder koud, maar ook bepaalt niet zacht. Vaak rond -8c a -10c op 850hpa. Opklaringen zijn wederom het sleutelwoord, i.c.m. sneeuwdek.

Fraai verhaal Remko! Jouw verwachting? Hard oostelijk? Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie