Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-01-2013 11:44

John schreef:Het blijft nog slingeren voor wat de grote lijn in de eerste volle week van februari betreft.
Postionering sturend hoog oceaan en indalend koud laag, dan wel volledige hoogtetrog, is nog in beweging.

Volledig afsluiting warme oceanische sferen door niet doorstroomde rugblokkade midden oceaan tot over Groenland valt nog te bezien. Nog maar een aantal runs blijven volgen voorlopig.


Dat is een nuchter duidelijk antwoord. Ik was wat minder nuchter met mijn bericht op de vorige pagina.
Beetje Voldemort achtig. Even opletten Afbeelding

Toch zijn er wel mogelijkheden voor leuke winterse opties op termijn waarbij ECMWF nu weer duidelijk
kouder is dan GFS.

Bij GFS zit het er wel in maar wordt het steeds uitgesteld naar achteren en van uitstel komt afstel?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 30-01-2013 12:31

arjan_ schreef:

schreef:Bij GFS zit het er wel in maar wordt het steeds uitgesteld naar achteren en van uitstel komt afstel?


Ja opvallend beeld.

Bij de start van de winterse periode deze maand nam GFS aanvankelijk het initiatief. ECMWF was toen meer zonaal ingesteld. ECMWF hield tegen het eind van de winterse periode het winterweer bij ons het langste vol. Uiteindelijk kwam op het Noordelijk Halfrond de grote circulatieomzetting in alle modellen naar voren.

De vaak voorkomende circulatieverandering eind januari is ook dit jaar weer een feit.
Opvallend zijn de bijzonder hoge temperaturen niet alleen in westeuropa maar ook in het zuioosten van de VS en de komende drie dagen ook in zuidoostazie.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 30-01-2013 14:15

sebastiaan1973 schreef:Vanmorgen aangenaam verrast door de zachtheid van de lucht. De regen was wat minder, gaf daardoor wel het idee van een sauna Afbeelding


Mijn favoriete weertype is het niet, al vind ik het huidige zeer zachte weer beter te pruimen dan het waterkoude non-weer van, zeg, half november 2011 (onder insiders ook wel bekend als 'stratus en +3'). Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 30-01-2013 17:08

sneeuwbal schreef:
sebastiaan1973 schreef:Vanmorgen aangenaam verrast door de zachtheid van de lucht. De regen was wat minder, gaf daardoor wel het idee van een sauna Afbeelding


Mijn favoriete weertype is het niet, al vind ik het huidige zeer zachte weer beter te pruimen dan het waterkoude non-weer van, zeg, half november 2011 (onder insiders ook wel bekend als 'stratus en +3'). Afbeelding


Verfrissende en actieve frontpassage vanochtend. Toch wel goed om weer een neerwaartse temperatuurlijn te zien na een nachtelijk boven de 13 graden. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 30-01-2013 17:19

Ja, met de nodige zonneschijn die we vorige week zo graag wilde Afbeelding

M.b.t. UKMO. Zo gebruiken dus zeer weinig GFS! Ik kijk zelf ook zeer weinig GFS, het is mij te wispelturig.

The UKMO forecasts out beyond the T+144 range (within which being constructed from a blend of UKMO-GM, ECMWF, MOGREPS and to a lesser extent GFS) are formulated as follows:

Up to 15 days, a continuation of ECMWF EPS products, combined with MOGREPS-15

From 15-30 days, as you might expect it's primarily a case of UKMO using DECIDER products alongside ECM-32 as a parallel benchmarking.

Advise sometimes also integrated from Hadley Centre, where appropriate (e.g. the recent SSW event).

GFS, as probably already known on this forum, is not followed in any meaningful sense by UKMO post-T+144. Beyond that deterministic range, it's all an ensemble-based exercise and I just re-checked a moment ago with a senior UKMO colleague (who used to write the monthly forecasts) - he reiterated that they've no real interest in GFS beyond around week in advance, aside from perhaps a quick glance at the T+240 frame on 00z/12z runs to see how it aligns with EC at that juncture. But that aside, it's the DECIDER and EC Monthly stuff that directly feeds the 15-30d forecast you see on web.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Edward » 30-01-2013 19:41

John schreef:
sneeuwbal schreef:
sebastiaan1973 schreef:Vanmorgen aangenaam verrast door de zachtheid van de lucht. De regen was wat minder, gaf daardoor wel het idee van een sauna Afbeelding


Mijn favoriete weertype is het niet, al vind ik het huidige zeer zachte weer beter te pruimen dan het waterkoude non-weer van, zeg, half november 2011 (onder insiders ook wel bekend als 'stratus en +3'). Afbeelding


Verfrissende en actieve frontpassage vanochtend. Toch wel goed om weer een neerwaartse temperatuurlijn te zien na een nachtelijk boven de 13 graden. Afbeelding


Was al weer even geleden zo'n leuk koufront als vandaag en vanmorgen er doorheen gefietst.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-01-2013 19:46

Het was vandaag opwekkend weer, na de regen 's ochtends werd het droog met opklaringen, en er woei de hele tijd een stormachtige wind! Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 30-01-2013 20:06

Afbeelding
Joepie! Ik lust nog wel wat Hellmannetjes na al die zachtheid van vandaag.

Opvallend dat EC blijft strooien met eerste een noordelijke stroming en daarna een meer aflandige. Interessante ontwikkelingen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 30-01-2013 20:16

13graden schreef:
Janwarnaar schreef:Net nog even gefietst en het lijkt wel een koele juni avond. Niets herinnert meer aan de 12 dagen durende vorstperiode en sneeuw is hier(Vlaardingen) nergens meer te bekennen.

De Bilt 12,3 graden nu, amper een week geleden nog bijna minus 10.

Zullen wel heel wat dieren van slag raken: die denken dat de lente op uitbreken staat.


Net ook in de wind geweest, met stoten tot 21 m/s, waarbij de ijsschotsen door het water dreven. Gisteren was de oppervlakte van de sloten nog ijs (>90%), nu is het 80% water en 20% ijsschots. De wind doet wel zijn werk. Het water zal ook wel weer lekker warm zijn in ondiepe slootjes (relatief dan).


Stond vandaag met waadpak in meerdere sloten in Rotterdam, het water is echt nog niet lekker warm Afbeelding . Al het ijs is opgeruimd door die hittegolf, dus heb ik vrolijk, Afbeelding , het slootwerk weer opgepikt.
Jonge, jonge, wat een herfstweer was het vanmorgen; lauwwarme slagregens en dan 's middags, achter het koufront: prachtige opklaringen, maar voelbaar frisser (nou ja, minder zacht)

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 30-01-2013 20:26

sebastiaan1973 schreef:Afbeelding


Dit ziet er niet zeer stabiel uit, maar goed. Naast overstromingskansjes (uiteindelijk, wanneer al deze virtuele sneeuw in één klap gaat smelten i.c.m. een tropische bak regen Afbeelding ), zie ik ook weer eens wat sneeuwkansjes. Het heeft allemaal wel wat weg van begin december jl. zo.

Plaats reactie