Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-01-2013 23:25

De kans op een dooiaanval op zondag aanstaande is aanwezig. Uit de meest recente pluim lijkt circa 65% van de leden voor dooi te gaan. Kijkend naar de constellaties van ECMWF en GFS lijkt de 'Labrador-connectie' doorslaggevend te zijn. Onduidelijkheid alom, die ook een 50/50 kansmodel laat zien, in overeenstemming met de meteorologische pluimen.
Puur statistisch lijkt de kans op een dooiaanval komend weekend vandaag tussen de 50-65% te liggen. De kans daarop is dus aanwezig, niet groot. Echter, aangezien de grenzen van een polaire hogedrukzone voortdurend worden aangevallen door warme lagedrukzones, en zich ruimtelijk voortdurend hervormen, liggen de kansen morgen weer anders.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 00:25

Interessant hier te lezen dat er overeenkomsten worden gezien met februari 1966. Al eerder in de tijd (nazomer en herfst) meende ik af en toe associaties te hebben met 1965-1966. Een zeer interessant winterseizoen dat gekarakteriseerd werd door het Arctische Hogedrukgebied. Het heeft misschien toen een haar gescheeld of we waren geconfronteerd door een ultiem ijselijke winter. Pruiksma heeft in de herfst van 1965 lange tijd op die toer gezeten...

Curieus vind ik alvast dat afgelopen december een zeer natte maand is geworden, ook dat was het geval met december 1965. In november 1965 was de boel al volkomen op stelten gezet door de bekende ontijdige koudegolf, waarbij het kruit misschien wel voortijdig verschoten is. En dat is nu niet het geval geweest.

Het optreden van de winter in de eerste helft van afgelopen december vond ik niet erg gedecideerd en tot de verbeelding sprekend. En uitgaande van persistentie temperde het mijn verwachtingen van deze winter. Anderzijds was het wel zo dat het lange tijd heersende patroon met een krachtig hogedrukgebied boven Rusland (soms tot wel 1060 hPa) en lagedruk op de Oceaan vaak voorkomt voorafgaande aan pittige winters. Het was bijvoorbeeld ook het geval in december 1984, gevolgd door een koudegolf in januari 1985. Maar nu leek het voor de Kerst alsof er een trendbreuk plaatsvond, zoals bijvoorbeeld ook in december 1997.

En nu komt de winter toch terug en ook de onzekerheid. Toch pakt de kou momenteel steviger door. Zouden we dan uiteindelijk toch nog een onverwachte koudegolf ingerommeld worden...? Ik zou het zeer verrassend vinden. Ook statistisch erg interessant, want 5 winters achtereen met volwassen schaatsijs, dat hebben we decennia lang niet meer gehad. En dan moet ik toch denken aan wat astronoom Kees de Jager steeds heeft gezegd, namelijk dat we een periode met frequenter winterweer induiken door structureel minder zonnevlekken.

En die LMG van februari 1966 heb ik als kind 'live' en bewust meegemaakt. Een heerlijke herinnering. Het is maandagmiddag 7 februari 1966 en ik ben ziek thuis van school (griepje). Het is wasdag en buiten is het grauw en grijs en regenachtig. Ik hoor het weerbericht aan het eind van de radionieuwsdienst en er wordt gewag gemaakt van veel bewolking en regen maar in het Noorden ook kans op natte sneeuw of sneeuw. Die maandag gebeurde er verder nog niets. Maar bij het ontwaken de volgende ochtend, dinsdag 8 februari 1966, was het bij ons in oostelijk Friesland wat daar werd genoemd 'klearebare winter': sneeuw en wind, sneeuwbanken en verstuivende sneeuw. Een totale omslag ten opzichte van de dag ervoor. 's Avonds nieuwe dynamiek door zware regen boven het sneeuwdek. Maar het was onderkoelde regen met zware ijsafzettingen als gevolg. Karakteristiek beeld tijdens die vorstperiode in februari 1966 het ijspantser op de muren aan de noordoostkant van ons huis.

Eind december 1978 kwamen bij mij gedachten op in de trant van 'verdraaid dit lijkt wel iets weg te hebben van februari 1966', onwetend als ik nog was dat we die winter van 1978-1979 de overtreffende trap van februari 1966 zouden gaan meemaken....

Ja dat waren leuke winters en ik kan niet geloven dat we dit jaar zoiets nog gaan meemaken. Maar ergens.... Latent zou het in de genen van deze winter kunnen zitten.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 03:01

Kijk net even naar buiten....
Geen VLOK ! Niets .. valt me zwaar tegen .
Ach vanaf zondag is het toch gedaan met het miniwintertje.
Helaas . Ik ga maar proberen te slapen .

John

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 15-01-2013 03:25

Hier ligt er nu, na een half uurtje matige tot soms zware sneeuwval, een sneeuwdekje met een dikte van zo'n 2,5 cm. En het sneeuwt nog steeds flink door, met daarbij aardig wat wind. Afbeelding

Verder is de sneeuw weer eens erg luchtig te noemen; de (vaak grote) vlokken bestaan feitelijk gewoon uit losse ijskristallen nu. Prachtig! Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 07:37

Goedemorgen vanuit het sprookjesachtig Vleuten.
Ik dacht wat is het toch stil buiten, deed de gordijnen open en jawel sneeuw.
Een erg luchtige laag, niks geen natte drab, een mooie fonkelende deken.

Dik 5 cm mag ik toch wel noteren Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 08:02

Interessante weerkaarten vanmorgen met dooiaanvallen komend weekend.
Daarna lijkt LMG mogelijk. Voor details is het nog te ver weg.

Nog geen overtuigende dooi voor mijn omgeving na de ochtendruns http://www.yr.no/sted/Nederland/Utrecht ... arsel.html

Ook nog geen overtuigende dooi te zien in de ensembles van GFS

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Edward » 15-01-2013 08:28

Sneeuwdek: gemiddeld 9 cm (8 tot 10) in Rotterdam, 8 cm vannacht en 1 cm gisteren.

Hans
Berichten: 37
Lid geworden op: 13-02-2013

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Hans » 15-01-2013 08:30

arjan_ schreef:Interessante weerkaarten vanmorgen met dooiaanvallen komend weekend.
Daarna lijkt LMG mogelijk. Voor details is het nog te ver weg.

Nog geen overtuigende dooi voor mijn omgeving na de ochtendruns http://www.yr.no/sted/Nederland/Utrecht ... arsel.html

Ook nog geen overtuigende dooi te zien in de ensembles van GFS

Inderdaad. Met een paar dagen de vorstgrens over ons land. Dat kan interessant weer opleveren. Ik denk bijvoorbeeld aan aanvang februari 2001. Even voor een nitwit zoals ik: Wat is LMG Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 15-01-2013 08:51

vannacht opklaringen in het westen, -10 en lager? de bilt?

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2013 08:55

sebastiaan1973 schreef:vannacht opklaringen in het westen, -10 en lager? de bilt?


Moet lukken want ook in de Bilt ligt volgens mij minimaal 5 cm en er komt nog wel wat bij.
Overigens denk ik wel dat de komende dagen de sneeuw snel inzakt. Het is erg luchtig.
Volgens mij heet dat pulver sneeuw wat nu gevallen is maar dat weet ik niet zeker.

Plaats reactie