Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 12-01-2013 08:17

Het beeld van de zuidoostwaarts trekkende hoogterug met toenemend zonale stroming aan de noordflank zit toch wel duidelijk in de div. 1112 Oper en Eps/Ens Uitvoer. Toch blijven er indicaties voor een afgesnoerd stukje noordelijke anticyclonaliteit met een (zuidelijke) WC. Bijv. nu duidelijk in de GFS1200 Oper Uitvoer, ook de UK1200 Uitvoer gaat er in mee, (voor zover die beschikbaar is). EC1200 Oper Uitvoer volhardt in de overgang naar zonaal. De voorspelbaarheid eind komende week en daarna lijkt nog steeds niet groot. UKMO noemt nog steeds in de lange termijn guidance de (recordhoge) spreiding in de div Eps/Ens Uitvoer. Ergens maandag/dinsdag zal er wel duidelijkheid komen.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 12-01-2013 08:31

John schreef:Jan Visser schrijft het volgende.

' Tussen het Scandinavisch luchtdrukmaximum en een Baltisch (hoogte)laag zijn koude luchtmassa’s de afgelopen 24 uur tot onze streken doorgedrongen (Maastricht afgelopen nacht -5,1º) en in deze situatie komt voorlopig geen verandering. Pas omstreeks vrijdag 18 januari wordt het mogelijk minder koud. Een hogedrukgebied boven de Britse Eilanden verplaatst zich dan naar de Golf van Biskaje. Daardoor kunnen minder koude Atlantische luchtmassa’s, die rond het hoog circuleren, tot onze streken doordringen. Zo ver is het nu nog niet! Bijna alle oplossingen zijn in de diverse uitvoer (weermodellen) de laatste tijd de revue gepasseerd. Kortom we richten ons eerst maar eens even op de periode tot en met aanstaande donderdag '.

Normaal kijkt Jan niet verder dan 4 a 5 dagen vooruit. Denk dat hij tamelijk zeker van zijn zaak is.
En dit stelt mij gerust, persoonlijk vind ik hem de beste weerman van Nederland.
Nooit gebrul en altijd realistisch.


Jan kijkt wel vaak verder vooruit, daarbij beschrijft hij de EC oper. En dat lijkt me juist momenteel niet juist om te doen. Zie ook bijdrage A3.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 12-01-2013 09:35

Minimum vanmorgen hier -0,8, dat noem ik VEDERlichte vorst, gistermorgen -2,4, dus dat gaat de goede kant op Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 12-01-2013 09:45

Dick1965 schreef:

schreef:Minimum vanmorgen hier -0,8, dat noem ik VEDERlichte vorst, gistermorgen -2,4, dus dat gaat de goede kant op



Ja afwachten. Oper UKMO 12jan 000u ziet ook op 144u mogelijkheden.

Afbeelding

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2013 10:01

We zijn dus record onzeker vanaf +144h ofzo. Ik dacht al toen ik wakker werd vanmorgen, wat knapt er toch in de lucht vandaag Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 12-01-2013 10:37

De diepvries in Brabant staat open. Afbeelding

Ik mag feitelijk niet klagen, gisteren al -3,5 graden als minimum en vannacht -3 graden mininaal. Overigens wel kortdurende waarden, minima vannacht schommelend, soms stijgend richting -1 graad.
Gisteren een negatief etmaalgemiddelde en daarmee is mijn Brabantse vorstperiode begonnen. Afbeelding
Op andere plaatsen is het nog niet zover. Daar wellicht vandaag het startschot.
En dan zit er toekomstig nog van alles niet geheel lekker. Uiteindelijk wordt het een ordinaire rugpositie, die bepalend zal zijn omrent continuering van vorst, of instroom van maritieme lucht en daarmee een sluitend doek over de kou.
Er zijn situaties waarin zo'n rug stabiel blijft liggen over een reeks van dagen en dat kan de schaatsers ten goede komen. Voor liefhebbers van sneeuw of anderszinds dynamischer winterweer, lagen en liggen de kaarten en lauw bij.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 12-01-2013 12:22

arjan_ schreef:http://www.yr.no/place/Netherlands/Utrecht/Utrecht/long.html

Eh, vergeten we dinsdag niet Afbeelding Afbeelding


Ik kijk al dagen naar dinsdag 15 januari. Dat ligt mijn enige kans op sneeuwval met dekvorming van minstens enkele centimeters.
De uitvoer wisselt nog wat, maar het beeld dat zich opdringt is toch een vanuit IJsland naar het zuidoosten koersend lagedrukgebied(je) dat in onze omgeving in interactie komt met een klein maar waarachtig koudeputje. Op 700hPa in de kern lager dan -20 graden.
In de laatste uitdraaien van GFS is er sprake van optilling vanuit het zuidwesten tot zuiden. Dat betekent dat er een kans is op aanmaak van enige sneeuwval, die veelal licht en luchtig van haar zal zijn, want sterk is de dynamica in onze omgeving niet.
Beste papieren: Zeeland, grensgebied België met Brabant.
Ik reken mij bepaald niet rijk en zal niet verrast zijn als uiteindelijk bij ons de zaak uitdroogt.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 12-01-2013 13:49

Afbeelding
Afbeelding

Nou zeg, wat een kaarten. Is UKMO eindelijk 'aan boord', wil de rest niet echt meer mee... Afbeelding Afbeelding

GEM maakt het op een wat langere termijn ( Afbeelding ) al helemaal bont:

Afbeelding

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 12-01-2013 13:58

Mooie variabele Uitvoer en dus ook mooie variabele discussie. Zowel teleurstelling als vreugde bij winterliefhebbers en idem bij winterhaters. Laat mij dan maar, als natuurliefhebber, de advocaat van dier en plant worden. Wat we de afgelopen winter meemaakten, moeten we dus niet nog eens hebben. Dat was voor veel natuurelementen een drama. Hoewel het ook wonderbaarlijk is, hoeveel dieren en planten het toch overleefd hebben. In mijn volkstuin leken de twee budduleia's morsdood te zijn, maar zowaar begon er een in mei/juni toch weer uit te lopen. De ander is definitief ter ziele. De natuur dus: als het toch moet gaan winteren, laat dat dan nu nog doorgaan en dan na half februari geen koude-invallen meer. (In de nacht af en toe vorst is niet al te schadelijk). Echter, dan kom ik wel in conflict met mijn eigen winterprognose, die het heeft over een vrij zachte, maar wel sneeuwrijke winter, met eind februari nog kans op meer kou. Als mijn prognose uitkomt, is dat voor de natuur slecht. Ook nu weer duidelijk, dat vooruitkijken , verder dan 6 dagen vooruit, zeer riskant is. Tenslotte ben ik het met velen hier eens, dat Jan Visser een der betrouwbaarste weermannen is, nooit grote uitspraken, altijd helder. Bij mij heeft hij veel gezag en dus geloof ik hem, als hij zegt, dat de kans op een langere periode met vrieskou nogal klein is.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2013 14:44

John schreef:
arjan_ schreef:http://www.yr.no/place/Netherlands/Utrecht/Utrecht/long.html

Eh, vergeten we dinsdag niet Afbeelding Afbeelding


Ik kijk al dagen naar dinsdag 15 januari. Dat ligt mijn enige kans op sneeuwval met dekvorming van minstens enkele centimeters.
De uitvoer wisselt nog wat, maar het beeld dat zich opdringt is toch een vanuit IJsland naar het zuidoosten koersend lagedrukgebied(je) dat in onze omgeving in interactie komt met een klein maar waarachtig koudeputje. Op 700hPa in de kern lager dan -20 graden.
In de laatste uitdraaien van GFS is er sprake van optilling vanuit het zuidwesten tot zuiden. Dat betekent dat er een kans is op aanmaak van enige sneeuwval, die veelal licht en luchtig van haar zal zijn, want sterk is de dynamica in onze omgeving niet.
Beste papieren: Zeeland, grensgebied België met Brabant.
Ik reken mij bepaald niet rijk en zal niet verrast zijn als uiteindelijk bij ons de zaak uitdroogt.


Vanmorgen was het al weer minder Afbeelding
Altijd lastig te berekenen dus misschien vanavond weer wat beter in de uitvoer maar ik ben er bang voor.
Beste papieren natuurlijk voor het zuidwesten en dus ook voor jou.

Rondje modellen gedaan, ik word er niet veel wijzer van als alle opties open liggen na 5 dagen.
Spannend? Dat wel. Hoop? ook nog, dus komt het goed Afbeelding

Plaats reactie