Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2013 09:31

Oei? De andere modellen schotelen antiwinterweer voor maar ECMWF blijft consistent.
Als dat maar geen volledige ommezwaai wordt.

Dit ziet er nog prima uit http://www.yr.no/sted/Nederland/Utrecht ... arsel.html

Sebastiaan
Berichten: 12316
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2013 09:45

Pluim laat op 144u meer onzekerheid zien. Meer zachte leden http://www.ecmwf.int/samples/d/inspect/ ... 2020700!!/

Jan Vissers weerpraatje.

Een buienkans maar vanavond in het noorden opklaringen. Komende nacht regionaal lichte vorst en morgen een jas verschil met de laatste tijd!

In polaire luchtmassa’s is het de afgelopen nacht meer afgekoeld dan in voorgaande nachten. Op de luchthaven van Groningen (Eelde) bedroeg de minimumtemperatuur tot 7 uur 2,3, in het Zeeuwse Westdorpe 2,0º.
Het weerbeeld kenmerkt zich vandaag overdag nog door vrij veel bewolking waaruit in de noordelijke helft van het land een bui kan vallen. Er komen echter ook enkele opklaringen voor. De buienkansen hebben te maken met een vore van een activerend lagedrukgebied boven de Oostzee. de druk zakt daar tot beneden 995 hPa. In de vore bevinden zich enkele zwakke fronten.
Vanavond klaart het in het noorden flink op, in het zuiden valt dan nog wel een bui. De temperatuur komt uit op maximaal 6 tot 7 graden. In het noorden zakt het kwik vanavond naar het vriespunt. Verder eerst nog een zwakke tot matige westenwind, in de middag en avond ruimend naar noord tot noordoost.

De komende nacht trekken wolken vanaf de Noordzee Noord-Nederland binnen. Elders opklaringen en minima tussen het vriespunt daar waar de lucht over grote wateroppervlakten wordt aangevoerd en lokaal -4 in opklaringsgebieden in het binnenland. Er waait niet meer dan een zwakke noordoostenwind.
Vrijdag overdag zijn er wolkenvelden maar soms ook wat zonneschijn. In de noordelijke kustgebieden kan een enkele (winterse) bui vallen. Verder qua temperatuur een jas verschil met eerder deze week want maxima tussen 1 en 4 graden. In de nacht naar zaterdag gaat het vrijwel overal enkele graden vriezen. De noord- tot noordoostenwind is slechts zwak.

Een update van de verwachting volgt rond 13 uur.

‘Sudden Stratospheric Warming’ (SSW) kan grote delen van het Noordelijk Halfrond in de vrieskou brengen. Volgende week mogelijk ‘Bitter Cold’ in de VS en Canada.

Het weer speelt zich voor het grootste deel af in de troposfeer, zijnde de luchtlaag die zich uitstrekt vanaf het aardoppervlak tot 10-12 kilometer hoogte. De luchtlaag boven de troposfeer, de stratosfeer, is van minder belang maar het is niet zo dat ontwikkelingen op stratosferisch niveau (10-50 kilometer hoogte), waar zich ook de kwetsbare ozonlaag bevindt, onbelangrijk zijn. Integendeel zelfs!
In de stratosfeer kan het onvoorstelbaar koud zijn. Met Kerst werden door het KNMI op ruim 20 kilometer hoogte temperaturen beneden -80º geregistreerd. Soms echter voltrekt zich een bijzonder sterke opwarming waarbij de temperatuur in enkele dagen met wel 50 graden (!) kan stijgen. Zulks wordt in meteorologische kringen een ‘Sudden Stratospheric Warming’ (SSW) genoemd. Dit fenomeen is doorgaans het gevolg van weersystemen in de troposfeer (niet zelden grootschalige hogedrukgebieden) die de ‘Polar Night Jet, een van west naar oost waaiende straalstroom die de Noordpool omcirkelt, verstoren. De Polar Jet begint dan sterk te golven en net als op het strand worden deze gebroken met als gevolg een sterke verzwakking of zelfs een omslag van de heersende ‘westerlies’ naar ‘easterlies’ in de atmosferische bovenkamer.

Ondertussen implodeert als het ware de aanwezige lucht in de stratosfeer boven de poolkap en door compressie voltrekt zich een sterke opwarming (SSW). Uiteindelijk kunnen de ‘easterlies’ op grote hoogte ook het weer in de troposfeer beïnvloeden met als gevolg een verzwakking van ‘onze straalstroom’. Dat resulteert dikwijls in een geblokkeerd stromingspatroon waardoor oostenwinden koude continentale vrieslucht naar het westen kunnen transporteren.
Het is uiteraard geen wet van meden en perzen dat een SSW automatisch winterweer tot gevolg heeft maar een vorstperiode komt gemiddeld wel vaker voor bij zo’n gebeurtenis.
In de VS en Canada wordt volgende week, vanwege de SSW, een grootschalige overgang naar zeer koud winterweer verwacht.

Pluim is gewoon goed. Normaal gesproken zou je zeggen, niks aan de hand Afbeelding
Afbeelding

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 10-01-2013 12:17

Sebastiaan1973 schreef:

schreef:Pluim laat op 144u meer onzekerheid zien. Meer zachte leden


De 20 leden van cluster 1 hebben veel gemeen met de operationele UKMO op 144u.

Inderdaad haken in de nieuwste EPS een 10-tal af op 144u en daarna nog een 10-tal op 216u. Het wordt zeker geen saaie droge winterperiode.

Afbeelding

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Richard » 10-01-2013 12:27

John schreef:Dit jaar rekende er, tot enkele dagen geleden geen mens rekening mee.

Ik vraag u pardon ?

27 schreef:Hoogtepunt zo ergens tussen 22 en 28 januari. Januari tevens koudste maand van deze winter. Elfstedentocht 25 of 26 januari.

Hoewel 27 december strikt genomen niet tot dit jaar behoort natuurlijk.Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2013 12:32

Ik houd uiteraard nog altijd geen rekening met een Elfstedentocht en dat deed ik een klein jaar geleden evenmin.
Maar John Sambeek zou even pp 160-161 van deze draad kunnen opslaan en opmerken dat er toen, 2-3 januari, een paar waren die mogelijkheden zagen die nu zowaar iets van uitkomen.
Niet dat dit iets zegt overigens.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 10-01-2013 12:56

Het beeld wordt nu wat duidelijker voor volgende week. Het evolueert zoals het er nu naar uitziet naar een zuidelijke (EC) of minder zuidelijke westcirculatie (in die GFS Oper Uitvoer, nu al 5 runs achter elkaar). Cruciaal is nog steeds wat er dinsdag met het laag ten ZW van IJsland gebeurt. Als dat zuidoostwaarts trekt, zijn de anticyclonale impulsen aan de noordoostflank sterker, waardoor er meer anticyclonaliteit op noordelijke breedte terecht komt (bij Groenland) en meer cyclonaliteit boven zuidwest-Europa, zodat het koude hoogtelaag boven West-Europa zich zuidwaarts uitbreidt. (dwz de amplitude van de lange golven neemt toe). In de GFS Uitvoer dempen de golven juist uit (er zijn te veel elkaar opvolgende kleine storingen ten Z van Groenland) en trekt het geheel oostwaarts. De noordelijke anticyclonale impulsen op de Oceaan zijn er nog wel, maar te zwak en te ongestructureerd om bij ons nog invloed te kunnen uitoefenen en de WC met warmbloedige depressies spoelt over W-Europa uit.
Cruciaal is dus wat er rond dinsdag gebeurt in de hoek Labrador-zuid Groenland-IJsland.

Uiteraard zijn alle variaties in de div. Eps en Ens Uitvoer terug te zien. Ook in de EC Uitvoer oogt het allemaal vrij fragiel. Kou bij de gratie van een groot sturend hoogtelaag boven Scandinavië en W Europa en een voldoende zuidelijke westcirculatie. Waarom de GFS Oper Uitvoer zo hardnekkig volhardt in het noordelijke zonale patroon, kan ik niet goed thuisbrengen. Toch verschillen de beide oplossingen dynamisch gezien niet zo veel van elkaar, er is dinsdag/woensdag geen bifurcatie zoals ik gisteren nog suggereerde.

Een zuidelijke westcirculatie kan op zich spectaculair winterweer opleveren, met veel sneeuw en LMG's (wanneer er een koud, sturend laag boven Scandinavië en de oostelijke Atlantische Oceaan ligt) maar kan ook makkelijk omslaan in gewoon nat depressieweer wanneer alles net even wat noordelijker komt te liggen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2013 14:57

Remko schreef:Ik houd uiteraard nog altijd geen rekening met een Elfstedentocht en dat deed ik een klein jaar geleden evenmin.
Maar John Sambeek zou even pp 160-161 van deze draad kunnen opslaan en opmerken dat er toen, 2-3 januari, een paar waren die mogelijkheden zagen die nu zowaar iets van uitkomen.
Niet dat dit iets zegt overigens.



Ach meneer heeft zelfs wat speurwerk gedaan ?
Om te kijken waar ik , eventueel fout zit.
Tjong jonge zeg...

John

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2013 15:15

John schreef:
Remko schreef:Ik houd uiteraard nog altijd geen rekening met een Elfstedentocht en dat deed ik een klein jaar geleden evenmin.
Maar John Sambeek zou even pp 160-161 van deze draad kunnen opslaan en opmerken dat er toen, 2-3 januari, een paar waren die mogelijkheden zagen die nu zowaar iets van uitkomen.
Niet dat dit iets zegt overigens.



Ach meneer heeft zelfs wat speurwerk gedaan ?
Om te kijken waar ik , eventueel fout zit.
Tjong jonge zeg...

John

Nee, nee, je zat helemaal niet fout. Ik deed alleen een aanvulling. Geen mens zag vorige week mogelijkheden, maar halfgoden zoals ik wel, dat is alles.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Richard » 10-01-2013 15:20

Uche uche.....
Remko schreef:Geen mens zag vorige week mogelijkheden, maar halfgoden zoals ik wel, dat is alles.
27 schreef:Hoogtepunt zo ergens tussen 22 en 28 januari. Januari tevens koudste maand van deze winter. Elfstedentocht 25 of 26 januari.
Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?


Plaats reactie