Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2013 18:35

John schreef:Op 14 januari 1987 was het ook bepaald geen -20 graden, toch een boeiende dag in de weerhistorie. Afbeelding

Tsk, je kon toen nergens aan zien dat het vroor.
Dat ik nog steeds een gevoelig linker oorlelletje heb van het fietstochtje naar school, 20 km (Kantens-Groningen), die ochtend en toen dus een kleine bevriezing opliep, och Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 06-01-2013 19:01

Remko schreef:
John schreef:Op 14 januari 1987 was het ook bepaald geen -20 graden, toch een boeiende dag in de weerhistorie. Afbeelding

Tsk, je kon toen nergens aan zien dat het vroor.
Dat ik nog steeds een gevoelig linker oorlelletje heb van het fietstochtje naar school, 20 km (Kantens-Groningen), die ochtend en toen dus een kleine bevriezing opliep, och Afbeelding


Gelet op rijpvorming, inderdaad, het was niet te zien dat het vroor, maar die dag speelde voor mij andere signalen van kou een rol.
Zoals gezichten van mensen, coniferen die erg stram op de wind bewogen en toentertijd bewoonde ik een huis met enkel glas en dat leverde fantastische ijsbloemen op de ramen boven op. Met mijn blote hand tegen het ijsraam ontdooide mijn handafdruk, daarna genieten gewoon hoe snel de vingerafdrukken weer dichtgroeiden met ijsveren. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 06-01-2013 19:28

John schreef:
Gelet op rijpvorming, inderdaad, het was niet te zien dat het vroor, maar die dag speelde voor mij andere signalen van kou een rol.
Zoals gezichten van mensen, coniferen die erg stram op de wind bewogen en toentertijd bewoonde ik een huis met enkel glas en dat leverde fantastische ijsbloemen op de ramen boven op. Met mijn blote hand tegen het ijsraam ontdooide mijn handafdruk, daarna genieten gewoon hoe snel de vingerafdrukken weer dichtgroeiden met ijsveren. Afbeelding


Een heel andere vorm van extreem winterweer (voor onze begrippen) dus. Deze verhalen klinken me meer februari 1929-achtig (al viel er ook toen gemiddeld meer sneeuw dan in januari 1987). Afbeelding

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Henk » 06-01-2013 19:48

Nog even Jaapo: ik lees jouw bijdragen altijd met zeer veel interesse. Jij hebt veel ervaring als klimaathistoricus. Ervaring is en blijft ook in dit vakgebied een onmisbaar gegeven. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2013 20:22

sneeuwbal schreef:
John schreef:
Gelet op rijpvorming, inderdaad, het was niet te zien dat het vroor, maar die dag speelde voor mij andere signalen van kou een rol.
Zoals gezichten van mensen, coniferen die erg stram op de wind bewogen en toentertijd bewoonde ik een huis met enkel glas en dat leverde fantastische ijsbloemen op de ramen boven op. Met mijn blote hand tegen het ijsraam ontdooide mijn handafdruk, daarna genieten gewoon hoe snel de vingerafdrukken weer dichtgroeiden met ijsveren. Afbeelding


Een heel andere vorm van extreem winterweer (voor onze begrippen) dus. Deze verhalen klinken me meer februari 1929-achtig (al viel er ook toen gemiddeld meer sneeuw dan in januari 1987). Afbeelding

Die week in '87 kan zeker met de grote week van februari '29 worden vergeleken. Uitgedroogd, uitermate koud, waaierig steppenweer.

Ik trok mijn regenpak onder warme broek en jas aan voor dat gefiets (en dan zorgen dat je niet te veel zweet, maar daar was het eigenlijk te bruut koud voor überhaupt).

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 06-01-2013 21:57

De hele maand januari 1987 was behoorlijk winters. Rond de 14e waren er een aantal nachten met strenge tot zeer strenge vorst. Alleen in N.Ned. lag wat sneeuw, op de Waddeneilanden bijna een halve meter (polar low?) Op de 14e werd men via de radio aangeraden, niet naar buiten te gaan, als het niet strikt noodzakelijk was. Het bleef overdag rond de 10 graden vriezen, met daarbij een harde wind. Op de 15e werden schoolschaatswedstrijden om die reden afgelast, ook toen max. -9 bij harde wind. Dat was in Haastrecht, bij Gouda, in het noorden zal de kou nog wat heftiger geweest zijn. In Weerhistorie heb ik al eens gememoreerd, dat opnieuw een Elfstedentocht gehouden had kunnen worden. De Friese bevolking was niet enthousiast, gezien de schade die de bevolking had geleden in de vorige, een jaar daarvoor! Het publiek had veel schade veroorzaakt aan tuintjes, schuurtjes en andere particuliere eigendommen die langs de route lagen. Dus men ging op de rem staan, in de gedachte, dat er wel weer een kans kwam (dat werd dus pas 1997). Het zou wel uniek geweest zijn, 3 tochten achter elkaar. Het bleef dus bij 2, ook al wel bijzonder. De synoptische beschrijving van deze maand is her en der wel te vinden.


Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2013 22:39

jaapo schreef:De hele maand januari 1987 was behoorlijk winters. Rond de 14e waren er een aantal nachten met strenge tot zeer strenge vorst. Alleen in N.Ned. lag wat sneeuw, op de Waddeneilanden bijna een halve meter (polar low?) Op de 14e werd men via de radio aangeraden, niet naar buiten te gaan, als het niet strikt noodzakelijk was. Het bleef overdag rond de 10 graden vriezen, met daarbij een harde wind. Op de 15e werden schoolschaatswedstrijden om die reden afgelast, ook toen max. -9 bij harde wind. Dat was in Haastrecht, bij Gouda, in het noorden zal de kou nog wat heftiger geweest zijn. In Weerhistorie heb ik al eens gememoreerd, dat opnieuw een Elfstedentocht gehouden had kunnen worden. De Friese bevolking was niet enthousiast, gezien de schade die de bevolking had geleden in de vorige, een jaar daarvoor! Het publiek had veel schade veroorzaakt aan tuintjes, schuurtjes en andere particuliere eigendommen die langs de route lagen. Dus men ging op de rem staan, in de gedachte, dat er wel weer een kans kwam (dat werd dus pas 1997). Het zou wel uniek geweest zijn, 3 tochten achter elkaar. Het bleef dus bij 2, ook al wel bijzonder. De synoptische beschrijving van deze maand is her en der wel te vinden.


Klopt. Het ijs was dikker dan in 1985 en 1986 over het gehele traject. Dubieuze redenen werden gegeven zoals veel zand op het ijs gewaaid en dergelijke. Ook ik denk dat de organisatie het wel welletjes vond na 1985 en 1986.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2013 23:55

Janwarnaar schreef::( Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding


Die stijging waar jij op doelt is er morgen al weer uit, let maar op.
Waarom zeg ik dat? Is niet binnen de 5 dagen en alles wat daar buiten valt is onzeker.
Jaapo heeft daar wel gelijk in.
Ook John heeft daarover een mooie bijdrage geschreven vind ik.

Dus niet getreurd. Dinsdagavond is voor mij een ijkpunt. A3 kwam daar ook mee. Afbeelding
Toch ziet het er allemaal nog wel hoopvol uit hoor. Op dit moment iets meer dan 50 procent kans van slagen voor winterweer.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 07-01-2013 00:30

Remko schreef:
John schreef:Op 14 januari 1987 was het ook bepaald geen -20 graden, toch een boeiende dag in de weerhistorie. Afbeelding

Tsk, je kon toen nergens aan zien dat het vroor.
Dat ik nog steeds een gevoelig linker oorlelletje heb van het fietstochtje naar school, 20 km (Kantens-Groningen), die ochtend en toen dus een kleine bevriezing opliep, och Afbeelding


Dat is flauwekul, er lag wit spul, al was het niet veel, en dat ligt er meestal niet als het boven nul is. Je kunt sowieso niet zien of het 1 of 30 graden vriest. Je kunt het wel horen, en vooral voelen en natuurlijk meten.

Plaats reactie