Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 06-01-2013 13:39

Bericht van UKMO.
UKMO will continue, rightly, with cautious phraseology re potential outcomes of cold spell for now. Currently lean towards EC solution but as of 00z, MOGREPS not aboard (more mobile by d10 after retaining ridging). Next 2 days will be critical in terms of how public forecasts are tilted/emphasised thereafter.

Taw UKMO (wat wij zien op meteociel enz) doesn't represent significantly modified version being used in 4-5 d publIc forecasts. Important to stress this. http://forum.netweather.tv/topic/75459- ... try2466203

Mogreps is hun eigen model en zo te lezen hard toe aan verbetering Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2013 14:04

Remko schreef:Het ziet er net zo hopeloos uit als tijdens bepaalde lange weken een jaar geleden.
Ik zie woensdag volgende week pas als een minuscuul keerkansje, dan nog (en de kans is hooguit het klimaat op dit moment wat mij betreft) gaat het in de meeste Uitvoer noodzakelijk mis. A3 maakte eind vorig jaar een opmerking over uitdempende ruggen. Nou.

Nou, kansje (gezien 3 januari 20:19) lijkt voor verzilvering vatbaar zowaar Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 06-01-2013 14:19

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... arten.html

Koude pluim

Op basis van de pluim is een temperatuurdaling na donderdag 100 % zeker. Dat betekent natuurlijk nog niet automatisch winterse temperaturen, want we komen van hoog. Nader bekeken kunnen we concluderen, dat de kans op minimumtemperaturen onder nul in het weekend stijgt tot om en nabij de 90 %. Na het weekend is een verscherping van de kou in eerste instantie niet zo waarschijnlijk. De wind kan gemakkelijk weer vanaf zee gaan waaien en dat zou de vorst al snel temperen. Maar na een aarzelende periode met kwakkelweer zien we in de lange termijn berekeningen van het ECMWF een duidelijk signaal op een consolidatie van het koudere januariweer.

Schaatsijs

Of dat schaatsijs met zich mee zal brengen, is nog maar helemaal de vraag. Het kan net zo goed zijn, dat de koudere fase van januari geregeld vergezeld gaat van winterse neerslag. Op dit moment zijn er in ieder geval geen concrete aanwijzingen voor een periode met droge vorst onder invloed van bijvoorbeeld een sterk hogedrukgebied boven Scandinavië. Maar nog steeds kunnen we zeggen: de winter is nog jong. Tot ver in februari heeft de winter de gelegenheid om ons massaal op de schaats te krijgen. Vorig jaar was het tweede weekend van februari de schaatstopper toen naar schatting miljoenen mensen de ijzers hebben onder gebonden.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 06-01-2013 16:44

Nog niets geleerd? Ik doe nu een aantal jaren mee hier en elke keer weer bleek, dat de 10 dagen-vooruitzichten er na 5 dagen weer helemaal anders uitzagen. Zowel in de winter als in de zomer. In ons land, zo dicht gelegen bij puur zeeklimaat, maar ook vlakbij landklimaat, is alles na ongeveer 5 dagen gewoon een gokspelletje. Dat het soms uitkomt, is mooi, maar even vaak komt het niet uit. Ik hecht er pas waarde aan, als gedurende 2 jaar blijkt, dat minstens de helft van alle 10-dagen-pluimen heel aardig klopt. Nou, daar komen we lang niet aan. Prima, natuurlijk, anders zou de vereniging niet zo veel leden hebben, en zouden niet zoveel professionele meteorologen een goede baan hebben. Intussen vind ik het bijzonder grote aantal pagina's wat gewijd wordt aan winterverlangens, c.q. prognoses wel een beetje over the top. En de almanak-methode helpt ook al niet( als we naar 2000 kijken en naar 2001 en 2012 lijkt erop, dan zal 2013 op 2001 lijken; fictief voorbeeld). Niet dus. Al eerder vroeg ik om een overzicht van een paar jaar, hoeveel 10-daagsen regelmatig goed klopten, of waren ze na 5 dagen weer volledig anders? Met de hyuidige computertechniek moet dit te doen zijn, maar niemand waagt zich er kennelijk aan. Toegegeven, zelf ben ik er te lui voor, mat als excuus, dat ik zwaar geïnteresseerd weerhistoricus ben, maar niet beschik over de middelen om dit uit te zoeken. Ik ben een bijzonder lid: het minste instrumentarium (en ook de minste computervaardigheid), maar wel weer journaals vanaf 1960 en ook het dichtst bij het KNMI wonend. Nou jullie weer.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 06-01-2013 16:48

John schreef:Twee opmerkingen:

1. Die paars pluk hoeft nu niet direct tot ons te komen. Voor de schaatsliefhebbers is het zelfs beter van niet.
In een tot op grote hoogte koude atmosfeer is er altijd gevaar voor het ontstaan van kleine of grotere verstoringen boven warm zeewater.
Beter een warm 500hPa.

2. Bij elke tendens naar kouder weer, denken we direct aan winters weer: sneeuwdek, vorst (ijsdagen).

Ook gewone omslagen naar een kouder weertype (te koud voor de tijd van het jaar) worden bekeken alsof het potentiële winterinvallen zijn.
Dat vind ik echt iets van de laatste tijd (jaren).
De meeste omschakelingen van zacht weer naar te koud weer vinden plaats zonder uit te lopen op een echte winterperiode (sneeuwdek, negatieve etmaalgemiddelden oplopend tot vorstperiode, etc...)

Een overgang naar te koud weer voor een aantal dagen lijkt intussen aannemelijk.
Daarna grote onduidelijkheid (zoals het hoort Afbeelding Afbeelding ) over positionering sturend hoog. EC en GFS -oper hebben elk hun eigen oplossingen.


John, ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op iets als begin januari '85: veel sneeuw en veel koude gecombineerd. Voor mij is dat het 'ideale' winterweer. Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 06-01-2013 17:01

Sneeuwbal, dan kunnen we elkaar de hand schudden. Afbeelding

Inderdaad was januari 1985 een ideale wintercombinatie van sneeuwval en vorst van betekenis.

Dat lukte niet in februari 1986 en ook niet in januari 1987.
In februari 1991 lukte het weer wel, die combinatie.

Zoals bekend is ook de combinatie vorst van niveau en sneeuw het beste winterweer.
Kale vorst, hoe intens ook, in droge continentaal arctische lucht, vind ik teleurstellend. Vaak niet eens rijp op landschap of auto's, dus je ziet niet eens dat het vriest.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 06-01-2013 17:09

jaapo schreef:Nog niets geleerd? Ik doe nu een aantal jaren mee hier en elke keer weer bleek, dat de 10 dagen-vooruitzichten er na 5 dagen weer helemaal anders uitzagen. ).


Jaapo, je lijkt me te somber gestemd. In toenemende mate ervaar ik de hoofdlijnen der modellen als betrouwbaar tot een volle week vooruit. De wijzing in het stromingspatroon in het komend weekend 12 en 13 januari zit al een enkele dagen in de modellen. De laatste 36 uur hebben alleen maar tot meer bevestiging geleid.
De tendens is een serieus neerwaarts temperatuurbeeld.
Dat is het verhaal, niets meer, niets minder en we hebben het over het temperatuurbeeld gerekend vanaf nu, voor 6 tot 8 dagen vooruit, dus tot en met maandag 14 januari.
En die dag blijft het kwik lager dan +5 graden, zoveel vertrouwen heb ik er wel in. Afbeelding

Maar het is kijken op hoofdlijnen. De synoptische afwerking bepaalt uiteindelijk uit welke hoek de grondwind waait of dat er geen wind staat. Natuurlijk kan dat zomaar 5 graden schelen. En natuurlijk kan Nederland net in een maritieme grondaanvoer blijven zitten, terwijl nabij, Demarken of het noorden van Duitsland, koud continentaal hebben. Maar dan nog vind ik op hoofdlijnen dat de modelberekeningen succesvol zijn geweest.

Vergelijk situatie begin januari 2009, toen pakte uiteindelijk de synoptische afwerking dat het vooral in zuidoostelijk Nederland steviger uitpakte qua winterweer, dan eerder voorzien, maar de trend naar kouder was ingegeven.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 06-01-2013 17:39

John schreef:Sneeuwbal, dan kunnen we elkaar de hand schudden. Afbeelding

Inderdaad was januari 1985 een ideale wintercombinatie van sneeuwval en vorst van betekenis.

Dat lukte niet in februari 1986 en ook niet in januari 1987.
In februari 1991 lukte het weer wel, die combinatie.

Zoals bekend is ook de combinatie vorst van niveau en sneeuw het beste winterweer.
Kale vorst, hoe intens ook, in droge continentaal arctische lucht, vind ik teleurstellend. Vaak niet eens rijp op landschap of auto's, dus je ziet niet eens dat het vriest.


Maar in 1991 vroor het geen 20 graden. Afbeelding

4 februari jl. kwam meer in de buurt volgens mij.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 06-01-2013 18:04

Op 14 januari 1987 was het ook bepaald geen -20 graden, toch een boeiende dag in de weerhistorie. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 06-01-2013 18:34

Soms gaat 'bedrijfsbelang' boven 'eigenbelang'. Komende week moet ik met een deel van mijn collega's aan een spoedklus: handmatig slootwerk in de deelgemeente Prins Alexander, Rotterdam. Kan niet met machines worden uitgevoerd, is haast bij ivm de 'schouw' door het hoogheemraadschap. Zelfs een nachtvorstje zou het al lastig maken, een vorstperiode zou gewoon roet in het eten gooien. Afbeelding Kortom, in dit geval ben ik wel blij dat het (nog) niet gaat vriezen. Na volgende week mag het los gaan, want voor het overige zaag- en maaiwerk in dit seizoen maakt ijs het alleen maar (veel) makkelijker. Dan vallen bedrijfs- en privébelangen weer samen Afbeelding

Plaats reactie