Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 01-01-2013 16:56

Met alle respect: Geven we Pruiksma niet te veel krediet? Er zijn in zijn voorspellingen wel een paar treffers geweest, maar ook enkele die niet klopten. Bovendien, begrijp ik uit voorgaande postings, heeft hij enkele malen zelf een eerdere voorspelling herroepen. Ik ken deze weerman te weinig om er meer over te zeggen, maar het blijkt wel, dat zijn poging, onweersdagen in november te verbinden aan de komende winter, niet heel succevol waren. Evenzeer zijn andere vermeende relaties succesvol gebleken, ook niet altijd van de professionals zoals Röder of Bauer (alweer historisch). Al met al blijf ik respectvol kijken naar ieder die verbanden zoekt, tegelijkertijd concluderende, dat de echte verbanden nog altijd niet gevonden zijn. Ook de mijne niet. De vorige winter kwam redelijk uit, deze winter is de vroege kou van begin dec. wel enigszins genoemd, maar ik moet bekennen, dat mijn methode in ca.40% van de gevallen ook niet veel waarde had, toch in meerderheid dus wel min of meer. Beperken wij ons maar liever tot 14 dagen vooruit, (al lastig genoeg), voor een beetje zekerheid. Tot 10 jan. dus geen winter?

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 01-01-2013 18:04

jaapo schreef:Beperken wij ons maar liever tot 14 dagen vooruit, (al lastig genoeg), voor een beetje zekerheid. Tot 10 jan. dus geen winter?


Inderdaad tot 10 januari geen winter, ook al is de termijn voorbij 7 dagen. De globale ontwikkeling zit al dagen ongewijzigd in de modellen tenslotte.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gert » 01-01-2013 20:08

schreef:Gerard schreef
Met meer hogedrukinvloed en zuidelijke aflandige wind, komen er weer ander fenomenen tevoorschijn:
inversies op diverse hoogten.

Dat kan leiden tot mist en smog, overschrijdingsdagen v.w.b. fijn stof.

Dat kan leiden tot klachten van mensen die in hun omgeving met houtkachels - en dan vooral met de pluimen en slecht stoken - te maken hebben.


Mee eens. In de loop van het weekend komt de hoogterug en de kern aan de grond wel heel dicht bij Nederland. De lucht is van oorsprong afkomstig van de zuidelijk Atlantische Oceaan dus met een inversie en weinig stroming kan het wel eens somber worden met een relatieve slechte lucht kwaliteit

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-01-2013 08:17

gertv schreef:dus met een inversie en weinig stroming kan het wel eens somber worden


Mooi zo! Dan hoef ik niet te vrezen dat ik niet aan m'n zonloze dagen kom! Januari telt er hier gewoonlijk 11 dus kom maar op. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-01-2013 10:04

Pruiksma is vooral een leuk verhaal uit de oude doos. Verbanden waar enkele uitzonderingen op zijn zijn geen verbanden. Het is al meermaals bewezen dat er tussen herfst en winter geen verband bestaat.

Ik herinner me ook de regel van Baur die een verband zag tussen het temp.verloop in november en de daarop volgende winter ... daar waren ook verschillende uitzonderingen op.

Mensen zoeken graag naar signalen en 'tekens', dat stamt al uit de prehistorie. Pruiksma zal zeker zijn kwaliteiten gehad hebben, maar een waterproof 'weerregel' heeft hij zeker niet uitgevonden.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 02-01-2013 12:49

Jef schreef:Pruiksma is vooral een leuk verhaal uit de oude doos. Verbanden waar enkele uitzonderingen op zijn zijn geen verbanden. Het is al meermaals bewezen dat er tussen herfst en winter geen verband bestaat.

Mensen zoeken graag naar signalen en 'tekens', dat stamt al uit de prehistorie. Pruiksma zal zeker zijn kwaliteiten gehad hebben, maar een waterproof 'weerregel' heeft hij zeker niet uitgevonden.


Dat zoeken naar signalen blijkt ook maximaal in dit topic. Afbeelding

Ik heb de relatie tussen de onweersfrequentie in het najaar en de winter die volgt, nooit goed kunnen volgen.
Om relatief veel onweersdagen in november te krijgen is er niet eens een afwijkend stromingspatroon nodig. Elk najaar zijn er perioden dat er over de oceaan relatief koude maritiem polaire lucht naar het zuiden stroomt. Deze lucht bereikt ons of rechtstreeks uit het noordwesten, dan wel gemengd in westcirculatie, maar regelmatig ook in getransformeerde vorm, via het zuidwesten.
Bovenluchttemperaturen rond -30 graden kunnen al genoeg zijn voor donder en bliksem.
Wanneer de depressies in een novembermaand meer op afstand blijven of het polaire front vooral noord van Nederland blijft, zal er weinig of geen onweer zijn.

Ik bespeur toenemende opwinding vanwege de splitsing der poolwervel. Inderdaad tekent zich op termijn op 10hPa een markante splitsing af. De uitwerking naar beneden toe is totaal ongewis.

Laten we eerst maar 5 tot 10 dagen 'genieten' van een plakkerd van hogedruk, geheel volgelopen met zachte en vochtige lucht. Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 02-01-2013 12:49

Jef schreef:Pruiksma is vooral een leuk verhaal uit de oude doos. Verbanden waar enkele uitzonderingen op zijn zijn geen verbanden. Het is al meermaals bewezen dat er tussen herfst en winter geen verband bestaat.

Mensen zoeken graag naar signalen en 'tekens', dat stamt al uit de prehistorie. Pruiksma zal zeker zijn kwaliteiten gehad hebben, maar een waterproof 'weerregel' heeft hij zeker niet uitgevonden.


Dat zoeken naar signalen blijkt ook maximaal in dit topic. Afbeelding

Ik bespeur toenemende opwinding vanwege de splitsing der poolwervel. Inderdaad tekent zich op termijn op 10hPa een markante splitsing af. De uitwerking naar beneden toe is totaal ongewis.

Laten we eerst maar 5 tot 10 dagen 'genieten' van een plakkerd van hogedruk, geheel volgelopen met zachte en vochtige lucht. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-01-2013 16:13

Koekoek, ik heb wat gevonden, nee niet uit de oude doos maar uit de nieuwe doos Afbeelding

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/99/winterrrr.png/:2r4gr0aq]Afbeelding[/url:2r4gr0aq]

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-01-2013 16:23

arjan_ schreef:Koekoek, ik heb wat gevonden, nee niet uit de oude doos maar uit de nieuwe doos Afbeelding

Niveau ideaaltjes tekenen van de achtjarige weeramateur Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 02-01-2013 17:23

Remko schreef:
arjan_ schreef:Koekoek, ik heb wat gevonden, nee niet uit de oude doos maar uit de nieuwe doos Afbeelding

Niveau ideaaltjes tekenen van de achtjarige weeramateur Afbeelding


Afbeelding vast niet van Meteocil, eerder Infantiel. Afbeelding

Plaats reactie