Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 31-12-2012 12:56

UKMO begint ´wakker te worden´.

So far as UKMO are concerned, the suggestion of a broadscale change of type & cooling trend around & after day 15 remains their MR view. They note the 'very marked' EC signal for a SSW event / reversal of zonal flow and the effects of this likely becoming manifested on the ground around mid-month, albeit current model signals for this remain somewhat tenuous/elusive. This isn't surprising in the turnaround circumstances. However, with a number of ENS members hinting at the cooler type it's the preferred solution from Exeter presently albeit with many obvious current uncertainties. http://forum.netweather.tv/topic/75412- ... try2460172

Ik vermoed dat A3 weer een paar slapeloze nachten tegemoet gaat Afbeelding [size=50:1c7aurj4](grapje, hij heeft vaak nachtdiensten)[/size:1c7aurj4]

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 31-12-2012 17:08

Dick1965 schreef:@ Harrie
Als ik jouw verhaal over Lolke Pruiksma volg was hij niet zozeer een 'weerprofeet' als iemand die serieus verbanden onderzocht. En nuchter bekeken lijken er verbanden te zijn tussen het optreden van onweer in november en het weersverloop in de daaropvolgende winter. De vraag is alleen hoe sterk die verbanden zijn. Bovendien spelen nog andere factoren een rol die die verbanden kunnen versterken, of juist verzwakken. Dat zou het wisselende succes van zijn voorspellingen, deels, kunnen verklaren.


Lolke Pruiksma was een zeer serieuze weervoorspeller. Hij baseerde zijn voorspellingen op het verband tussen het al dan niet optreden van onweer en het weer dat daarop zo'n twee maanden later volgde. Het verband was hem opgevallen tijdens zijn jarenlange ervaring als landarbeider. De frequentie van onweer was wel de kern van zijn theorie. Daarnaast speelde echter ook een brok gevoelsmatigheid of intuïtie mee. Ook aan bepaalde verschijnselen in de levende natuur (met name de fauna) werd betekenis toegekend. Zijn voorspellingen werden altijd met groot ontzag geciteerd door weerman Hans de Jong. De term 'weerprofeet' is in dit verband als eretitel bedoeld.
Pruiksma begon vanaf 1952 regelmatig met termijnverwachtingen te experimenteren. Hij zat er in de praktijk zelden naast. Wel was de bevinding dat zijn wintervoorspellingen het beter deden dan de zomervoorspellingen.

Het vreemde is, dat mijzelf van kinds af aan ook een tweemaandelijks verband in het weer is opgevallen. Zo houd ik zelf altijd rekening met een link tussen het weer in mei en dat in juli en van augustus met het karakter van het weer in de voorafgaande junimaand. Mutatis mutandis geldt hetzelfde in het winterhalfjaar (november-januari, december-februari).

Onweer hoeft niet altijd een negatief effect op het weer te hebben. Zo kende Pruiksma positieve waarde toe aan onweer in de 2e helft van de 3e decade van juni. Ook in het volksgeloof in Friesland wordt daarin een verband gezien met daaropvolgend een periode met bestendig zomerweer in juli. Het verschijnsel komt in de praktijk regelmatig voor. Ik herinner mij dat deze regel opgeld deed in onder meer 1967, in 1973 en in 1994.

Curieus is dat septemberonweer juist een rol zou kunnen spelen bij een versterkte frequentie van winterweer. Ik heb hierin een bevestiging gezien in de casussen van 1962-1963 en 1978-1979.

Ik wil nog opmerken, dat het één en ander soms kennelijk wel heel subtiel ligt. Onweer in november duidt namelijk op scherpe kouinvallen in de hogere luchtlagen boven onze omgeving. Dit zou funest zijn voor de opbouw van een bestendige wintertoestand in de navolgende wintermaanden. Ik vond het daarom opmerkelijk onlangs in een verslag van weerman Jan Visser te lezen, dat juist tijdens de koudeperiode rond 20 november 1962 er boven ons land sprake is geweest van extreem koude bovenluchten. Het ging echter niet gepaard met markant onweer, hoewel de luchtaanvoer toen wel over zee is geweest. Wel is in die fase de enige onweersdag van november 1962 opgetekend. Daarnaast moet vermeld worden, dat het zo schijnt te zijn geweest dat tot op de laatste dag van oktober 1962 wél sprake was van pittige onweersklappen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 31-12-2012 17:56

John schreef:GFS ens laat weinig bijzonders zien.
EC binnen 240 helemaal niets.

En als beiden aardig zijn, dan is het nog UKMO binnen 144 aan boord krijgen. Afbeelding

Er komt heel wat bij kijken, *zucht*. Afbeelding

Sebastiaan schrijft:
Okay, goed gezien dus. Als mijn inschatting goed is, dan ergens tussen 1-5 januari zien we op de LT de koudere scenario's verschijnen.

Is je inschatting gefundeerd op de splitsing in de poolwervel?


Mee eens, er is niets te zien in die div. Uitvoer wat wijst op maar enigszins winters weer. (En dan heb ik het niet over de fantômes in het UUGKB van die GFS Uitvoer, die net zo makkelijk weer verdwijnen als ze verschijnen). Het is een nogal anti-winters beeld met een doorstroomde hoogterug op de verkeerde plaats.

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Willem » 31-12-2012 21:54

Reactie nav. Pruiksma ...

Ja als we het niet meer zien zitten grijpen we maar eens terug in de oude doos.
En ondanks/dankzij veel studeren in het weer blijf ik die Pruiksma (en Hans de Jong overigens) heb ik beide heren steeds heel hoog als het gaat om vooruit kijken.
Onweer en cycli van 2 maanden ...
Ik heb er ooit in WM wat over geschreven en enig geheugen heeft het weer inderdaad (oa. oktober --> januari, september --> december).
Onweer: inderdaad, koude bovenlucht kan fout, maar ook goed zijn. Zelf heb ik de neiging liever een koude bovenkamer te zien in Scandinavie/Moskou dan een warme, met de (te veel) geprezen bijbehorende hogedruk aan de grond. Zie de het recente superhoog.
Maar ... hoe het nou precies zit, kan ik hier en nu ook niet melden; het is nu nl. tijd voor oliebollen.
Ik drink straks dus ook maar een glaasje ter nagedachtenis aan genoemde weerheren !

Wim Leeuwestein

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 31-12-2012 22:48

Leeuw schreef:Reactie nav. Pruiksma ...

Ja als we het niet meer zien zitten grijpen we maar eens terug in de oude doos.
En ondanks/dankzij veel studeren in het weer blijf ik die Pruiksma (en Hans de Jong overigens) heb ik beide heren steeds heel hoog als het gaat om vooruit kijken.
Onweer en cycli van 2 maanden ...
Ik heb er ooit in WM wat over geschreven en enig geheugen heeft het weer inderdaad (oa. oktober --> januari, september --> december).
Onweer: inderdaad, koude bovenlucht kan fout, maar ook goed zijn. Zelf heb ik de neiging liever een koude bovenkamer te zien in Scandinavie/Moskou dan een warme, met de (te veel) geprezen bijbehoreden hogedruk aan de grond. Zie de het recente superhoog.
Maar ... hoe het nou precies zit, kan ik hier en nu ook niet melden; het is nu nl. tijd voor oliebollen.
Ik drink straks dus ook maar een glaasje ter nagedachtenis aan genoemde weerheren !

Wim Leeuwestein


Als we het niet meer zien zitten grijpen we naar de oude doos?

Ben ik dan niet duidelijk genoeg geweest....?

De oude doos was namelijk erbij gehaald ter adstructie van de verwachting dat we de rest van deze winter waarschijnlijk maar weinig opwindend winterweer meer zullen krijgen....

En Pruiksma is wat mij betreft nog altijd veel actueler dan je met al die moderne methoden zou verwachten. Hoe anders te verklaren dat er vorige winter met zijn theorie in de hand er terdege rekening zou moeten worden gehouden met een kans op een onverholen koudegolf die er naderhand inderdaad is gekomen?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 01-01-2013 10:27

Volgens de KNMI-website is er in De Bilt in december 147 mm gevallen, dat is net voldoende voor een 5e plek. Die natte uitsmijter van 2012 heeft wat dit betreft zijn vruchten afgeworpen. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-01-2013 13:24

Ted schreef:De winterneerslag (december) staat op 200mm. Deze helwinter heeft er voor gezorgd dat in Assendelft 1200mm regen is gevallen. Dit komt op de afgrijselijke 2e plaats sinds 1930. Alleen 1998 blijft overeind met 1278mm. De jaren 1965 en 1966 zaten op 1150 en 1153mm.

Zijn er meer plaatsen met een 1200+ dit jaar. Als ze er zijn liggen ze waarschijnlijk tussen Alkmaar, Zaandam em Purmerend.


Helwinter? Afgrijselijk? Volgens mij heb je een hekel aan veel neerslag die in de buurt van een record komt? Afbeelding Al snap ik je in die zin wel, omgekeerd zou ik (bijna) hitterecords verafschuwen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 01-01-2013 14:05

Ik ervaar veel rust in de prognoses, al dagen eigenlijk.
Het globale beeld is onveranderd.
Meer hogedrukinvloed dan depressies voor onze omgeving. Met een gerust hart (je mist niets) hoef je maar eens per 48 uur naar de uitvoer der modellen te kijken. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-01-2013 14:40

John schreef:Ik ervaar veel rust in de prognoses, al dagen eigenlijk. Met een gerust hart (je mist niets) hoef je maar eens per 48 uur naar de uitvoer der modellen te kijken. Afbeelding


Enerzijds snap ik je, anderzijds levert het bij mij juist ook onrust op. Vergelijkbaar met een zomerliefhebber die wacht op zomerweer terwijl het wekenlang niet komt.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Gerard » 01-01-2013 16:23

Met meer hogedrukinvloed en zuidelijke aflandige wind, komen er weer ander fenomenen tevoorschijn:
inversies op diverse hoogten.

Dat kan leiden tot mist en smog, overschrijdingsdagen v.w.b. fijn stof.

Dat kan leiden tot klachten van mensen die in hun omgeving met houtkachels - en dan vooral met de pluimen en slecht stoken - te maken hebben.

Plaats reactie