Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 24-12-2012 14:49

Ik verbaas mij erover, dat een min of meer flauwe discussie tussen winterliefhebbers en winterhaters zo hoog opgenomen wordt. Evenzeer is het verbazingwekkend, dat dit gedoe eindeloos doorgaat, ook vorig jaar al en in de zomertopics. Je kunt toch volstaan met heel af en toe erop te wijzen, dat je wel of niet van winterweer houdt en je verder te beperken tot inhoudelijke discussies? Zo kost het weinig moeite om nu al 150 pagina's bij één topic bij elkaar te flansen. Een groot deel is niet de moeite waard. Wat mij betreft gaat het echt over het (winter)weer en verder nergens over, of je zou het in off-topic nog even kunnen proberen. Een nieuw begin maken kan ook al met Kerst, daar hoef je niet tot 1 jan. mee te wachten. Aldus geschreven op deze zeer zachte 24e dec. In 1977 was het op deze dagen nog iets warmer. En er zijn meerdere jaren, denk ik. Hoe ging de winter toen verder? Wie opent hiermee? (Of misschien beter in het onderdeel Weerhistorie).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2012 16:58

jaapo schreef:Ik verbaas mij erover, dat een min of meer flauwe discussie tussen winterliefhebbers en winterhaters zo hoog opgenomen wordt.

Daar kijk ik ook elke keer weer van op Afbeelding
Het doet soms denken aan bepaalde geopolitieke onderwerpen maar dit gaat dus echt helemaal nergens over...
Gelukkig houd ik zoveel van totaalwinter dat ik er gewoon boven sta Afbeelding

Intussen komen er gewoon weer een paar boeiende weken aan. On topic boeiend, dus. Namelijk een rivierenoverstromingenbeeld.
En in Engeland moeten ze echt gaan denken aan Noah, want die zitten er al totaal onder en ze gaan ontzettend de volle laag krijgen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 24-12-2012 17:21

Inderdaad, het is de vraag hoeveel sneeuw er de komende weken in de Alpen gaat smelten en wat dit, samen met de regen die er nog aankomt, gaat betekenen voor het debiet van onze rivieren. Wordt het misschien een herhaling van eind '93 of zelfs begin '95 Afbeelding
Nog een reden waarom ik vurig hoop dat de wind om gaat en het toch nog gaat vriezen. Niemand zit toch te wachten op die ellende van (dreigende) overstromingen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2012 17:28

Dick1965 schreef:Inderdaad, het is de vraag hoeveel sneeuw er de komende weken in de Alpen gaat smelten en wat dit, samen met de regen die er nog aankomt, gaat betekenen voor het debiet van onze rivieren. Wordt het misschien een herhaling van eind '93 of zelfs begin '95 Afbeelding
Nog een reden waarom ik vurig hoop dat de wind om gaat en het toch nog gaat vriezen. Niemand zit toch te wachten op die ellende van (dreigende) overstromingen Afbeelding

Ik denk ook aan die jaren, maar die depressietreinen, vooral '95, waren echt wel ruig en als ik het wel heb lag er toen in de Alpen nog een pak meer sneeuw dan nu.
Wat ik me niet meer herinner is of toen in de aanloop om zo te zeggen de rivieren al hoog stonden.
Staat allemaal tegenover dat het afgelopen winter, na die recorddroge november, toch ook wel heel makkelijk ging, met zes weken later al hier en daar ronduit dreigend hoogwater.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 24-12-2012 17:29

Dick1965 schreef:Inderdaad, het is de vraag hoeveel sneeuw er de komende weken in de Alpen gaat smelten en wat dit, samen met de regen die er nog aankomt, gaat betekenen voor het debiet van onze rivieren. Wordt het misschien een herhaling van eind '93 of zelfs begin '95 Afbeelding
Nog een reden waarom ik vurig hoop dat de wind om gaat en het toch nog gaat vriezen. Niemand zit toch te wachten op die ellende van (dreigende) overstromingen Afbeelding


Als maritiem subtropische lucht ook het Alpengebied te pakken neemt, dan hebben ze ook daar het warmst mogelijke scenario in een wintermaand te pakken. Algemene dooi tot zeker 2500 meter meter is aanzienlijk.
Dankzij de vele webcams is het goed te volgen, de bewegingen van vorst- en sneeuwgrens in de Alpen.
Franse Alpen en Zwitserland zijn kwetsbaarder dan Oostenrijk.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2012 17:33

John schreef:
Dick1965 schreef:Inderdaad, het is de vraag hoeveel sneeuw er de komende weken in de Alpen gaat smelten en wat dit, samen met de regen die er nog aankomt, gaat betekenen voor het debiet van onze rivieren. Wordt het misschien een herhaling van eind '93 of zelfs begin '95 Afbeelding
Nog een reden waarom ik vurig hoop dat de wind om gaat en het toch nog gaat vriezen. Niemand zit toch te wachten op die ellende van (dreigende) overstromingen Afbeelding


Als maritiem subtropische lucht ook het Alpengebied te pakken neemt, dan hebben ze ook daar het warmst mogelijke scenario in een wintermaand te pakken. Algemene dooi tot zeker 2500 meter meter is aanzienlijk.
Dankzij de vele webcams is het goed te volgen, de bewegingen van vorst- en sneeuwgrens in de Alpen.
Franse Alpen en Zwitserland zijn kwetsbaarder dan Oostenrijk.

Ja. Rijn. Donau heeft afgelopen tijd flink huisgehouden maar zal nu rustiger wezen denk ik.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2012 17:56

Dick1965 schreef:Van zo'n verregend weekend, zelfs met 12 tot 14 graden wordt toch niemand vrolijk, alleen 'verstokte' regenliefhebbers als Spike Afbeelding


Absoluut! Een weekend met in totaal 38 millimeter, prima alternatief als het niet wil vriezen. Afbeelding Tevens komt december in de top 10 van natste decembers ooit, ook een mooie prestatie. Alhoewel we desondanks nog lang niet in de buurt komen van de recordhouder 1965 met 190 millimeter. Zit nu zelf t/m gister op ruim 130 millimeter, benieuwd of daar de laatste week tot aan oudjaar nog veel bij gaat komen.

Mijn natste december had ik trouwens in 1993 met 187 millimeter, dat was ook tevens de overstromingswinter. De rivieren Mark en Aa of Weerijs die samenkomen in Breda zetten destijds grote delen rondom het Ginneken en omstreken onder water. Eind januari / begin februari 1995 hetzelfde liedje. Met zoveel hemelwater in 1 keer zoals afgelopen weekend deed me daaraan terugdenken. Alleen viel er toen die hele december al veel meer hemelwater met als klapper op de vuurpijl de 30ste en 31ste in totaal tegen de 60 millimeter.

Ben heel benieuwd hoe winter 2013 nu verder gaat. Blijft het zacht en zeer nat of gaat het roer in januari toch om naar flink kouder met sneeuw zoals velen om me heen ook al vermoeden. Boeiende regenwinter tot nu toe! Ook al gun ik de overstromingen met bijbehorende ellende uiteraard niemand, vind het wel een mooi gezicht om te zien dat water zo enorm hoog kan staan.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 24-12-2012 19:36

Luchtdruk hier gezakt naar 998, vanmorgen nog 1007. Wind trekt weer wat aan, was weer een zonloze dag, temp opgelopen naar 11,2; is vooralsnog Tx.
Op dagen als deze voel ik totaal geen aandrang er op uit te trekken.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 24-12-2012 20:00

http://mscha.org/knmi/winter.cgi?statio ... 0&month=12
De Bilt 111.2mm, 6e plek voor 1-23 december, mocht er niets meer vallen, dan plek 16. 125.7mm nodig voor plek 10. 190.3 is het record in 1965.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2012 20:27

Het sneeuwt in Dordrecht...wow en dat op kerstavond,geweldig....o nee,nee toch niet,i,m dreaming of a white christmas. Afbeelding Maar desondanks wens ik jullie een hele fijne kerst toe.Groetjes vanuit groen en zacht Dordrecht.

Plaats reactie