Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 20:31

Vandaag hier weer vrijwel de hele dag zon. Het is dat de zon extreem laag staat maar anders ging ik nog denken dat het koud voorjaarsweer was. Zacht weer op komst? Mooi zo! Meestal gaat dat gepaard met bewolkte dagen met wat regen. Als de winter dan toch niet doorzet heb ik nog liever dat! In januari zien we dan wel weer verder.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 21:26

Hij kan dan wel een winterhoper zijn....maar ik vind hem de beste weerman van Nederland.
Ik heb geregeld contact met hem, al van af 1990 , hij is een sympathieke man. Altijd even tijd voor een praatje.
Nee daar kunnen heel wat andere weerlieden c.q weerbureaus nog het een en ander van leren..


John

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 21:29

arjan_ schreef:Slechtste kaarten van de winter gezien vanavond.
Tijd om te gaan klaverjassen. Afbeelding

De kansloosheid is inderdaad opvallend.
Niettemin denk ik dat januari of februari nog enkele nachtvorsten kennen zal.
Ook een paar uurtjes een sneeuwdekje zit er vast nog weleens in.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 22:07

Remko schreef:
arjan_ schreef:Slechtste kaarten van de winter gezien vanavond.
Tijd om te gaan klaverjassen. Afbeelding

De kansloosheid is inderdaad opvallend.
Niettemin denk ik dat januari of februari nog enkele nachtvorsten kennen zal.
Ook een paar uurtjes een sneeuwdekje zit er vast nog weleens in.


2 a 3 dagen geleden zag je het al aankomen. A3 kondigde het ook al aan. Maar ja dan ben je toch
een beetje eigenwijs en hoop je dat er nog wat op de kaarten te bespeuren valt wat op winter lijkt.
Dat was ook zo, alleen elke dag een beetje minder. Vanavond is het hopeloos. Hebben we dat in ieder geval gehad.

Dus kan alleen maar weer beter worden de komende dagen. Ja ben vaak erg positief ingesteld.
Dat is natuurlijk een goede eigenschap als je die eigenschap kunt beheersen Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 12-12-2012 22:19

De dames en heren meteorologen op t.v. verkondigen zonder blikken of blozen dat winterweer er niet in zit tot de Kerst. Reinier had nog een kleine kwinkslag bij een foto van een trein in een sneeuwerig Winterswijk: ' de winter wordt op een zijspoor gerangeerd'. De schavuit, woordgrapjes maken bij zoiets ernstigs Afbeelding
Nou ja, een koude nacht voor de boeg en morgen lekker tintelfris winterweer. Probeer een buffertje op te bouwen voor de regen van vrijdag a.s. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 22:36

Overwegend zacht weer in de pluim: beetje Mexicaans weer Afbeelding

Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 12-12-2012 22:44

Janwarnaar schreef:Overwegend zacht weer in de pluim: beetje Mexicaans weer Afbeelding

Afbeelding


Nou, dan is Theo weer in zijn nopjes Afbeelding

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 12-12-2012 22:46

De nieuwe loot aan de forum-stam @pan.nl weet nu al, dat het geen witte kerst wordt. Het zou zeer bijzonder zijn, omdat we er al twee achter elkaar hadden, maar het kan nog best. Zulke stellige uitspraken over 13 dagen later zijn riskant. Voor 5 dagen vooruit mag je stellig zijn, daarna is het gokwerk. Die straalstroom: soms loopt hij 2 weken langs de zelfde route, soms 6 weken, maar vroeg of laat gaat hij slingeren en dan komt er een nieuwe positie, voor een onbepaalde tijd. Nergens nog wetenschappelijke zekerheid over hoe het komt, die ongelijke perioden en over waarom juist dan ineens die slingering begint. Wie hier helderheid in brengt, is spekkoper. Iets voor jou, pan.nl?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 12-12-2012 22:52

De kans op structureel winterweer rond en na deze periode (eigenlijk vanaf dinsdag/woensdag) is maximaal 60-70% geweest in die EC Eps Uitvoer. Nu is de kans in die EC1212 Eps Uitvoer op structureel antiwinterweer 100% voor de eerste dagen, na pakweg 10 dagen is dat 90%. Toch kan dit binnen een paar dagen weer veranderen, al zie ik dat niet zo snel gebeuren, dit soort zonale stromingen hebben in het algemeen een vrij grote persistentie en zijn meestal wel goed voorspelbaar.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-12-2012 22:59

Adrie schreef:De kans op structureel winterweer rond en na deze periode (eigenlijk vanaf dinsdag/woensdag) is maximaal 60-70% geweest in die EC Eps Uitvoer. Nu is de kans in die EC1212 Eps Uitvoer op structureel antiwinterweer 100% voor de eerste dagen, na pakweg 10 dagen is dat 90%. Toch kan dit binnen een paar dagen weer veranderen, al zie ik dat niet zo snel gebeuren, dit soort zonale stromingen hebben in het algemeen een vrij grote persistentie en zijn meestal wel goed voorspelbaar.


Dan zou je ook kunnen zeggen: toen de EC uitvoer 70% kans op structureel winterweer gaf, wordt het toch gewoon zeer zacht(zie pluim).

Nu de EC uitvoer 90% anti winterweer verwacht dan zou het wel eens koud kunnen worden.

Plaats reactie