Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 11-12-2012 17:25

Over de daglengte: volgens mij is pas op 14 dec. het vroegste zonsondergang-punt bereikt, tenminste voor Midden-Nederland. Dan lengen de dagen 's avonds weer, aanvankelijk met wat seconden tegelijk. En met meer seconden korten ze 's morgens nog. Daardoor dus echt wel de kortste dag rond 21 dec. Met Kerst kun je het 's avonds bij helder weer al zien, dat de zon weer later ondergaat. 's Morgens pas zichtbaar na 5 jan. De weerspreuk: Als de dagen lengen, gaat de vorst strengen, is in grote lijnen wel waar. Na half januari, als je het heel duidelijk gaat zien, is er dikwijls meer kou dan ervóór.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 11-12-2012 17:42

Adrie schreef: De enige manier om kou te krijgen is dat het hoog boven Rusland zich westwaarts verplaatst als gevolg van anticyclonale impulsen vanaf de Oceaan richting Scandinavie. Die zijn er echter niet. De kou-advectie op de Oceaan is veel te oostelijk en noordoostelijk gericht. Wanneer deze meer zuidoostelijk gericht zou zijn, zouden de randstoringen van de Oceaan een zuidelijker koers kunnen volgen. Maar dat gebeurt niet, het patroon op de Oceaan is strak zonaal, zonder de minste meandering. De meanders bij de Amerikaanse oostkust dempen uit ipv te versterken. Dit soort zuidelijke circulaties kunnen best lang (enkele weken) aanhouden. In, volgens mij was het 1977, heeft zoiets een keer de hele maand januari en februari geduurd, na ook enige winterse inleidingen in december. Maar goed, dat is maar een voorbeeld, de atmosfeer is te onvoorspelbaar om daaruit conclusies te kunnen trekken.


Ik heb bericht ten dele ook hier geplaatst. Het past prima in dit wintertopic tenslotte.
En kan een onnuchterende werking hebben op forumleden die ontwikkelingen willen zien, die er niet zijn.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 11-12-2012 18:10

Jaapo, stichting de Koepel heeft om de site de volgende gegevens staan: 14 december gaat de zon weer 1 minuut later onder n.l. om 16.28 uur, alleen 11, 12 en 13 december om 16.27 uur!
Dat is wat ik ook schreef: het wordt vanaf vandaag niet vroeger meer donker! (de dag wordt nog wel iets korter in totaal)

Voor mij zijn dat boeien( bakens) in het donker zeg maar de data in december. 1, 5, 11, 14, 21, 25 december en 1 januari daarna minder van deze punten om aan vast te klampen: er volgt dan nog een hele lange januari en iets minder lange februari.
Februari vind ik als wintermaand de minst erge omdat de temperatuur soms al voorjaarsachtig is en omdat het licht weer aangaat. Het is dan soms dagen zonnig en daar geniet ik dan weer van!

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 11-12-2012 18:43

John schreef:
Adrie schreef: De enige manier om kou te krijgen is dat het hoog boven Rusland zich westwaarts verplaatst als gevolg van anticyclonale impulsen vanaf de Oceaan richting Scandinavie. Die zijn er echter niet. De kou-advectie op de Oceaan is veel te oostelijk en noordoostelijk gericht. Wanneer deze meer zuidoostelijk gericht zou zijn, zouden de randstoringen van de Oceaan een zuidelijker koers kunnen volgen. Maar dat gebeurt niet, het patroon op de Oceaan is strak zonaal, zonder de minste meandering. De meanders bij de Amerikaanse oostkust dempen uit ipv te versterken. Dit soort zuidelijke circulaties kunnen best lang (enkele weken) aanhouden. In, volgens mij was het 1977, heeft zoiets een keer de hele maand januari en februari geduurd, na ook enige winterse inleidingen in december. Maar goed, dat is maar een voorbeeld, de atmosfeer is te onvoorspelbaar om daaruit conclusies te kunnen trekken.


Ik heb bericht ten dele ook hier geplaatst. Het past prima in dit wintertopic tenslotte.
En kan een onnuchterende werking hebben op forumleden die ontwikkelingen willen zien, die er niet zijn.


Yep, ik heb het gelezen en ben nu heel droevig Afbeelding

Maar mijn eisen zijn niet zo hoog. Kwakkelweer met sneeuw is ook prima. Liever totall winter natuurlijk Afbeelding
We gaan eens bekijken wanneer er weer wat in het vat zit Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 11-12-2012 21:01

Verlopig is december andere halve graad te koud de trend geef geen boter zacht weer op(10 plus) met een denderende wc,en de auto,s hebben de hele dag onder de rijp gezeten.Bovendien liggen er nog hier en daar sneeuw resten van vrijdag en er lig ijs in de sloten,kortom voor mij is het al winter genoeg,lig er een beetje aan hoe hoog je de lat leg.Het is wel eens beroerder geweest de eerste dagen van december toch?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 11-12-2012 21:20

Theo schreef:
Misschien komt het door dat ik uit Mexico kwam maar ik vond het de afgelopen 4 weken vaak erg donker en grauw, een dag als vandaag kan er mee door maar het is wel veel te koud. Nog 5 weken dan zit voor mij de winter er op. Dan mogen jullie hier de 11 steden vieren, russen op bezoek hebben beren op je pad e.t.c.


Zit je niet op het verkeerde forum? Hier zitten liefhebbers van sterke hogedrukgebieden boven Scandinavië/Rusland/Groenland die vrieskou aanvoeren, liefst met een bulderende oosterstorm inclusief sneeuwstorm. S-nachts strenge en liever nog zeer strenge vorst is wat we willen hebben. Overdag als het kan lager dan minus 5.

Wat je de afgelopen dagen hebt meegemaakt verdient de naam winterweer nog niet eens. Als je dat al veel te koud vind.............

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 11-12-2012 21:28

bochove schreef:Verlopig is december andere halve graad te koud de trend geef geen boter zacht weer op(10 plus) met een denderende wc,en de auto,s hebben de hele dag onder de rijp gezeten.Bovendien liggen er nog hier en daar sneeuw resten van vrijdag en er lig ijs in de sloten,kortom voor mij is het al winter genoeg,lig er een beetje aan hoe hoog je de lat leg.Het is wel eens beroerder geweest de eerste dagen van december toch?


Inderdaad, het begin van December was toch wel een enerverende. Er zijn jaren geweest waarin geheel december wisselvallig en mild verliep.
De winter is nog lang, dus nog genoeg om naar uit te kijken; er kan nog veel gebeuren!
Morgen nog kans op sneeuw, een cm of 2 is niet uitgesloten.

Bron:http://www.meteociel.fr/modeles/wrfnmm.php?ech=3&mode=1&map=0

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 11-12-2012 21:41

Janwarnaar schreef:
Theo schreef:
Misschien komt het door dat ik uit Mexico kwam maar ik vond het de afgelopen 4 weken vaak erg donker en grauw, een dag als vandaag kan er mee door maar het is wel veel te koud. Nog 5 weken dan zit voor mij de winter er op. Dan mogen jullie hier de 11 steden vieren, russen op bezoek hebben beren op je pad e.t.c.


Zit je niet op het verkeerde forum? Hier zitten liefhebbers van sterke hogedrukgebieden boven Scandinavië/Rusland/Groenland die vrieskou aanvoeren, liefst met een bulderende oosterstorm inclusief sneeuwstorm. S-nachts strenge en liever nog zeer strenge vorst is wat we willen hebben. Overdag als het kan lager dan minus 5.

Wat je de afgelopen dagen hebt meegemaakt verdient de naam winterweer nog niet eens. Als je dat al veel te koud vind.............

Ja winter in Nederland is vrijwel nooit wat jij daar omschrijft en al helemaal in Vlaardingen niet dus misschien zit jij ook niet helemaal goed. Vijf graden boven nul is voor jou ook te koud daarom draag je kleren en woon je in een verwarmd huis! Je vindt vorst alleen maar prettig omdat je weer naar binnen kan!

Liefhebbers van een westcirculatie mogen hier niet voorbij komen? Hoge druk op het Europese continent i.s.m. laag boven Ierland is dat geen bespreking waard?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 11-12-2012 22:11

Theo schreef:Je vindt vorst alleen maar prettig omdat je weer naar binnen kan!


????????????

Vlaardingen, december 2010:
Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 11-12-2012 22:14

bochove schreef:Verlopig is december andere halve graad te koud de trend geef geen boter zacht weer op(10 plus) met een denderende wc,en de auto,s hebben de hele dag onder de rijp gezeten.Bovendien liggen er nog hier en daar sneeuw resten van vrijdag en er lig ijs in de sloten,kortom voor mij is het al winter genoeg,lig er een beetje aan hoe hoog je de lat leg.Het is wel eens beroerder geweest de eerste dagen van december toch?


De trend is boterzacht genoeg om de gemiddelde temperatuur binnen de kortste keren op of boven normaal te krijgen

Plaats reactie