Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-11-2012 20:08

Ziet dat er even een stuk beter uit Afbeelding Hopen dat het er in blijf zitten de komende runs

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 30-11-2012 20:14

bochove schreef:Ziet dat er even een stuk beter uit Afbeelding Hopen dat het er in blijf zitten de komende runs


Wat mij betreft is het écht spannende de ontwikkelingen op de Noordpool. In dit opzicht op 120/144u overeenstemming van de drie grote modellen. 120/144u is nog wel ver weg, dus minstens tot zondagavond wachten of dat sowieso wel doorgaat. Daarna krijgen we wellicht ook wat meer duidelijkheid over de luchtdrukstijging boven Scandinavië.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 30-11-2012 20:19

sebastiaan1973 schreef:
bochove schreef:Ziet dat er even een stuk beter uit Afbeelding Hopen dat het er in blijf zitten de komende runs


Wat mij betreft is het écht spannende de ontwikkelingen op de Noordpool. In dit opzicht op 120/144u overeenstemming van de drie grote modellen. 120/144u is nog wel ver weg, dus minstens tot zondagavond wachten of dat sowieso wel doorgaat. Daarna krijgen we wellicht ook wat meer duidelijkheid over de luchtdrukstijging boven Scandinavië.


Kaarten vallen dus in herhaling? Kijken of het nu wel gaat lukken.Geduld tot zondag dus Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 30-11-2012 20:56

Ik zou van het wachten helemaal knettergek worden, iedere keer opnieuw wachten!
Nee hoor ik wacht op het voorjaar en weet je die komt gewoon: nog 3 mnd en ook ik moet er op wachten maar dan zonder deze emotionele 8-baan. Door de kaarten en de pluimen iedere keer op het verkeerde been gezet worden dat zou me toch te veel worden! Lekker genieten van het huidige weer is er voor mij niet bij dus ik reken nergens op. Ik tel af zonder misleidt te worden!

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 01-12-2012 01:55

De vogels: In deze tijd van het jaar zie je regelmatig groepjes ganzen. Niet altijd naar het zuiden vliegend; soms ook naar het westen of oosten. Ze zijn dan op zoek naar een andere plek, met misschien wat gunstiger omstandigheden. Pas interessant wordt het, als je gedurende enkele uren achter elkaar groepen ganzen zuidwaarts ziet (en hoort) trekken. Dat betekent altijd invallende kou, al zegt het niets over de duur van de koude-periode. Maar dat was dan voorspelbaar voor een dag of twee, drie vooruit. Tegenwoordig met de computer-voorspellingen letten we er niet meer op. Dit jaar, vlak voor de koudegolf van begin febr. was er een verhoogde ganzentrek en ook een massale trek van wilde zwanen, uit het IJsselmeergebied naar Zeeland of verder.
Kieviten hebben weinig kou-voorspellende waarde. Ze houden zich op rond het gebied, waar het overdag nog maximaal een graad of 7, 8 wordt. In de nacht kan het dan wel enkele graden vriezen. Worden de maxima lager, dan verkassen ze naar het zuiden of het westen. in heel zachte winters kun je in bepaalde delen van ons land de hele winter kieviten waarnemen. Merkwaardig, dat bijv. grutto's of zwaluwen die temperatuurgevoeligheid niet hebben. Die gaan gewoon weg en ver ook. Zal wel met daglengte te maken hebben. Overigens, meestal worden late zwaluw-waarnemingen (bijv. ver in oktober) gevolgd door een zachte winter. Helaas neemt het aantal zwaluwen voortdurend af, zodat er sowieso minder herfstwaarnemingen zijn. Dit jaar heb ik zeker geen oktober-waarnemingen, maar dat zegt niet alles, misschien waren ze er wel, maar elders. In mijn jeugd waren bovenstaande vogel-voorspellers behoorlijk betrouwbaar. Nu zijn de mensen, ook de boeren en buitenlui heel veel uren kwijt aan de pc en de tv, waardoor de buiten-waarnemingen minder worden en ook in waarde dalen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 01-12-2012 09:09

Piets voorspelling.

Wintervoorspelling 2012-2013
Vuile, grillige winter en op schaatsen!

De 3 belangrijkste karakterpunten voor de komende winter zijn: een vuile, soms grillige winter, we komen op schaatsen en waarschijnlijk een koude december.
Elk jaar kom ik voor 1 december met mijn definitieve wintervoorspelling. Voordat de meteorologische winter op 1 december begint. Dus is het nu zover. Ik laat de wintervoorspelling leesbaar staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid. Het verschil met de voorlopige voorspelling is niet groot.

De komende winter zal vuil en soms grillig verlopen. Dit betekent vaak overlast voor het verkeer door sneeuw, ijzel, maar ook regen en soms stormachtig weer. Is het niet het een, dan is het wel het ander. Een karakter waarvan je ook kan zeggen dat deze winter een kwakkelend karakter zal hebben. Daar heb ik niet voor gekozen, want ik verwacht toch ook een of twee langere koude perioden met voldoende vorst om op natuurijs te gaan schaatsen. De perioden vanaf halverwege december tot en met begin januari en die van eind januari en het eerste deel van februari komen hiervoor het meest in aanmerking. Het zal duidelijk zijn dat exactheid (wanneer precies) op dit moment nu nog niet mogelijk is.

Andere bijzonderheden:
December kan wel eens gemiddeld koud verlopen. Verder wordt het spannend in de buurt van kerst. Ik denk aan de kans op een winterse of witte kerst. Die kans is voor mij nog altijd niet uitgesloten. Over het algemeen zal deze winter wat temperatuur betreft uitkomen in de buurt van wat normaal is. Zo gemiddeld rond 3,5 graden.

-> Ik sluit me graag aan bij Piet, ik sluit een Witte Kerst (op dit moment) ook zeker niet uit Afbeelding Afbeelding


Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 01-12-2012 09:26

Jaapo schreef:

schreef: Maar dat was dan voorspelbaar voor een dag of twee, drie vooruit.


De ECMWF, UKMO, GFS doen ook hun best maar redden het momenteel ook niet zo goed met het vooruitdenken.
Hogedruk in het Poolgebied maakt het moeilijk.

Maakt het ook interessant. Gelukkig grote kansen voor sneeuwsituaties boven Europa. Immers de sneeuwgrens ligt in het Laagland op 55 graden Noorderbreedte en moet nog flink naar het zuiden gaan zakken wil het met de winter wat worden (rond Moskou inmiddels tussen 30-40cm verse sneeuw).

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-12-2012 10:18

karelvandenende schreef:Jaapo schreef:

schreef: Maar dat was dan voorspelbaar voor een dag of twee, drie vooruit.


De ECMWF, UKMO, GFS doen ook hun best maar redden het momenteel ook niet zo goed met het vooruitdenken.
Hogedruk in het Poolgebied maakt het moeilijk.

Maakt het ook interessant. Gelukkig grote kansen voor sneeuwsituaties boven Europa. Immers de sneeuwgrens ligt in het Laagland op 55 graden Noorderbreedte en moet nog flink naar het zuiden gaan zakken wil het met de winter wat worden (rond Moskou inmiddels tussen 30-40cm verse sneeuw).


Inderdaad dat valt mij ook op. Tot 120 uur gaat het goed en daarna wordt er vaak weer wat anders voorgeschoteld of het wordt naar achteren geschoven. Wel blijft er potentie voor echt winterweer. Tenminste als we niet aan het lijntje worden gehouden Afbeelding

We zitten ook nog vroeg in het seizoen, misschien is het wel beter zo en dan net voor kerst gaat het beginnen. [size=50:3cyqqbn1]Hoop ik.[/size:3cyqqbn1]

Hieronder de ensembles van het GFS model 00 uur.
Interessant om te zien is er wat er tussen 6 en 10 december gaat gebeuren.
Plaatje wil niet uploaden zie ik, kijk zelf maar even zou ik zeggen Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 01-12-2012 11:36

De buien die verwachten worden geven diep landinwaarts kansen op ook wat natte sneeuw. Een typisch kenmerk van onstabiele polaire zeelucht, die niet voldoende koud is.

Bij een instroom van maritiem arctische lucht, zien we vaak dat ook aan de kust de buien neerslag in vaste vorm geven. De verticale vorstgrens ligt vaak nog wat lager en dauwpunten ruim beneden nul zijn ook helpend dan. Nattebol ligt wat hoger, maar toch ook globaal tussen +1 en - 1 graad als basis.

Lange termijn:
De pluim EC 00 utc kiest voor de nullijn. Het is prachtig te zien dat we in een ware worstelperiode zitten.

Plaats reactie