Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 19-11-2012 22:31

arjan_ schreef:
sneeuwbal schreef:
Remko schreef:
Er lijkt weer zo'n dikke Groenlandvinger te verschijnen, overeenkomsten met eind nov 2010.


Één belangrijk verschil: ditmaal wordt er waarschijnlijk geen kou mee in huis gehaald, hier althans. Afbeelding


Nog niet, maar kan zo veranderen. Kwestie van de thermostaat wat lager zetten Afbeelding


Jij weet dus hoe we al die extra - door menselijk handelen geproduceerde CO2 weer uit de atmosfeer moeten halen!? Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 19-11-2012 22:45

sneeuwbal schreef:
Jij weet dus hoe we al die extra - door menselijk handelen geproduceerde CO2 weer uit de atmosfeer moeten halen!? Afbeelding


Ik weet dat wel nu de rest nog Afbeelding Afbeelding

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 19-11-2012 22:56

'Als november 2010 zo en zo is en we kijken naar november 2012, mogen we hopen op een december 2012 die lijkt op december 2010.' Dit soort gedachten stoelen op de theorie van o.a. de Enkhuizer Almanak. Vaak genoeg is gebleken, dat deze theorie volkomen onbetrouwbaar is. Zelfs als het toevallig wel een keer uit zou komen, dan nog is het de meest wankele methode van seizoens-voorspellingen. Toch duikt het steeds weer op.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 19-11-2012 23:16

mien schreef:
Theo schreef:Als we dan toch aan de dieren denken tijdens de winter laat het dan gewoon heel zacht zijn ... wel zo prettig!

Er zijn altijd dieren die wel kou kunnen verdragen maar veel vogels, vissen, bijen en groot wild doet het niet goed!

Koude winters zijn meestal goed voor de natuur volgens mij, het maakt een einde aan de door de mens geimporteerde schadelijke exotische soorten terwijl de inheemse soorten wel degelijk goed bestand zijn tegen winterweer.

Zeer zacht weer zoals in 2007 ontregelt het hele systeem en brengt meer schade toe dan een koude winter(altans wellicht niet zo veel als een strenge 63' winter)


Ten eerste wonen we in Nederland met een kunstmatig in stand gehouden natuur dus ook met importbeesten zoals hekrunderen prewalski paarden e.t.c. Ben je nu al vergeten dat tijdens en na de vorst van de afgelopen februari er massaal vogelsterfte werd geconstateerd. En wat te denken van de taferelen van de oostvaarders plassen. Natuurlijk moet de natuur zijn gang gaan maar ik vind het niet ideaal. Als na een storm het halve bos omwaait is dat ook een natuurlijk proces maar daarmee nog niet goed voor de natuur en je wilt dat liever niet! Alleen als de natuur echt haar gang kan gaan zonder menselijk ingrijpen is het gemiddelde van alle extremen dat wat je ziet en dat wat het geworden is. In een park regelen wij de dingen, en daar wordt de boom die omwaait weggehaald, rond Schiphol de ganzen geschoten, op landerijen gemaaid en zieke zeehonden verzorgd. Met zo'n natuur is strenge vorst ook niet wenselijk!

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Richard » 19-11-2012 23:39

Theo schreef:Als na een storm het halve bos omwaait is dat ook een natuurlijk proces maar daarmee nog niet goed voor de natuur en je wilt dat liever niet! Alleen als de natuur echt haar gang kan gaan zonder menselijk ingrijpen is het gemiddelde van alle extremen dat wat je ziet en dat wat het geworden is. In een park regelen wij de dingen, en daar wordt de boom die omwaait weggehaald, rond Schiphol de ganzen geschoten, op landerijen gemaaid en zieke zeehonden verzorgd. Met zo'n natuur is strenge vorst ook niet wenselijk!
Wat mij betreft moet alles weer terug naar de natuur zoals die ooit bedoelt is. Eens even kijken waar ik m'n berenvel ook al weer neergehangen heb.Afbeelding Afbeelding

P.S. : Theo kun je een linkje plaatsen v.w.b. die massale vogelsterfte ? Je schrijft er steeds weer over, maar het staat mij niet echt helder voor de geest namelijk.*
Tijdens iedere vorstperiode zijn er ongetwijfeld vogels die het loodje leggen immers. Uiteraard gebeurt dit ook bij warme periodes. De uitdrukking 'de mussen vallen dood van het dak' heeft immers weinig met doodvriezen te maken, alswel het loodje leggen door de hitte.Afbeelding

* Sterker nog, even googelend kwam ik bij deze link uit http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=12730&start=40
Verder wel verschillende vogelsterftes, maar toch niet echt vanwege de februarikou.Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 20-11-2012 00:20

Ik zie nog niet zoveel bijzonders. Ja, een substantieel aandeel noordelijke hogen en hoogjes in het U(U)GKB van de div. Uitvoer, maar niets om me druk over te maken. Bij ons allemaal te cyclonaal en ten oosten van ons geen kou voorhanden.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 20-11-2012 00:42

op dinsdag 8 februari
Theo P schreef:

schreef:In een warme en droge zomer worden vaak de nadelen uitvergroot, en gezegd dat het zo schadelijk is voor natuur en landbouw maar dit vind ik ook erg:
Citaat:
Met bosjes liggen ze er, meerkoeten, ganzen, eidereenden, kapmeeuwen: prooi voor de predatoren.
Dan zie ik persoonlijk liever een paar verdroogde grassprietjes!


Het bericht en de foto is te lezen en te zien op weerwoord van ene Theo van een van de waddeneilanden!

Het is ook in de wintertopic 2011/2012 aan de orde geweest.
Er was toen nog de opmerking gemaakt dat de roofvogels er heel blij mee waren, een tamelijk domme opmerking want massaal gestorven vogels zijn na verloop van tijd of bevroren of bedorven en de meeste predatoren zijn geen aaseters ook al zullen ze van de honger wel eens aas eten. (Wat heb je aan alle appels in de herfst als je niet weet hoe je ze moet bewaren)

Overigens deze waarneming is gedaan door ene Theo op een van de waddeneilanden: voor de gemiddelde journalist geen feit van belang! Voor niemand niet geloof ik!

En verder 'de mussen vallen van het dak' is een uitdrukking en staat figuurlijk voor ' het is heel warm'. Ik heb nog nooit een mus van het dak zien vallen! Bovendien het ging me nu om vorst en de gevolgen of de beleving zo je wil. Andere problemen met ander weer zullen er vast zijn maar daar ging het nu niet over.

We leven in een gecontroleerde en zelf geschapen omgeving dat is niet terug te draaien. Wil je een berenvel aandoen zul je naar een gebied uit moeten kijken waar de natuur nog de natuur is.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 20-11-2012 01:32

Theo schreef:[
Ten eerste wonen we in Nederland met een kunstmatig in stand gehouden natuur dus ook met importbeesten zoals hekrunderen prewalski paarden e.t.c. Ben je nu al vergeten dat tijdens en na de vorst van de afgelopen februari er massaal vogelsterfte werd geconstateerd.

Hangt er van af wat je verstaat onder 'massale vogelsterfte'. Ja er zijn meldingen geweest van vogels die bezweken zijn door de kou wellicht vooral de oudere en zwakkere dieren zoals het altijd gaat in de natuur in zware omstandigheden. Ik betwijfel echter sterk dat de koudegolf van 2012 een meer dan minieve invloed had op de gezonde vogelpopulatie, laat ons niet vergeten dat in de 20ste eeuw zo'n koudegolf ongeveer om de 4 jaar voorkwam. Je gaat me toch niet wijsmaken dat er massale vogelsterften om de 4 jaar plaatsvinden?

De natuur in de lage landen is inderdaad kunstmatig maar de dierensoorten die hier in het wild leven (op uw dozijn Przewalskipaarden na dan) zijn hier niet geimporteerd maar zijn overblijfselen van de oorspronkelijke fauna van duizenden jaren geleden die in staat waren om zich aan te passen aan het sterk door de mens veranderde landschap.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Theo » 20-11-2012 02:38

Met bosjes liggen ze er, meerkoeten, ganzen, eidereenden, kapmeeuwen: prooi voor de predatoren.
@ Mien hoe noem jij dat? 'niet meer dan minieme invloed'.
schreef:De natuur in de lage landen is inderdaad kunstmatig maar de dierensoorten die hier in het wild leven (op uw dozijn Przewalskipaarden na dan) zijn hier niet geimporteerd maar zijn overblijfselen van de oorspronkelijke fauna van duizenden jaren geleden die in staat waren om zich aan te passen aan het sterk door de mens veranderde landschap.
Jij zult het wel weten! Afbeelding
Waar je die informatie vandaan haalt?
De volgende dieren kan ik je opnoemen: Eland, damhert, heckrund, hooglander, bever, otter, nerts, fret, wasbeer, wasbeerhond, huiskatten die verwilderen, konikpaard en vele soorten eekhoorn. Deels opnieuw geïntroduceerd en deels ontsnapt maar ook opzettelijk uitgezet. Hoe kun je met zo'n mix van exoten waaronder veel roofdieren van de natuur spreken! Maar ook het buiten de grenzen houden van groot wild waaronder de wolf heeft invloed! De wildstand en vogelstand is dermate verstoord dat vogels en zoogdieren die overlijden in de winter niet persé zwak, ziek of oud waren; leefgebied, voedselmogelijkheden en concurrentie is niet op elkaar afgestemd. Vorst is dan een onterechte scheidsrechter!

Als het om dierenleed gaat is de mens perfect in staat om de andere kant uit te kijken! Immer we slachten ook miljoenen varkens en koeien.
Oké, niemand kan er wat aan doen dat het gaat vriezen; over de gevolgen hebben we gelukkig wel een pasklaar antwoord 'het is de natuur'!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 20-11-2012 03:46

schreef:Met bosjes liggen ze er, meerkoeten, ganzen, eidereenden, kapmeeuwen: prooi voor de predatoren.
@ Mien hoe noem jij dat? 'niet meer dan minieme invloed'.

Als bij elke koudegolf dus om de gemiddeld om de 4 jaar een massale vogelsterfte plaatsvindt zoals u insinueert zou het onmogelijk zijn voor de vogelsoorten om hier te overleven. Zover ik weet vliegen ze hier nog steeds rond.
Tevens zou ik graag wat bronvermeldingen zien als ik 'Meerkoeten februari 2012' google vond ik enkel een artikel van één meerkoet die stierf ten gevolge van het ijs.

schreef:Als het om dierenleed gaat is de mens perfect in staat om de andere kant uit te kijken! Immer we slachten ook miljoenen varkens en koeien.

Ja allemaal zeer triestig maar hoe is dit nu relevant in een discussie over de invloed van koudegolven op vogelpopulaties?

Plaats reactie