Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 03-11-2012 16:21

sebastiaan1973 schreef:
Immers als het publiek het weet en wij weten het ook, dan hoef je dat toch niet te zeggen. Zelfde zie ik vaak in discussies over kaarten op de LT, daar hoef je mijn inziens ook niet bij te zetten dat ze minder betrouwbaar zijn. Common knowledge toch!


Verstandige taal. Afbeelding
De lange termijn noemen we dan alles voorbij dag 5?
Of is de lange termijn alles voorbij dag 10?
De 14-daagse pluim is lange termijn. Afbeelding

Ik vind alles voorbij dag 7 lange termijn. Tot die tijd worden de hooflijnen toch aardig in beeld gebracht en vaak uitkomend.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 20:45

sebastiaan1973 schreef:

Remko, spreek je in deze niet wat tegen? (een holistische visie :D ). Immers als het publiek het weet en wij weten het ook, dan hoef je dat toch niet te zeggen. Zelfde zie ik vaak in discussies over kaarten op de LT, daar hoef je mijn inziens ook niet bij te zetten dat ze minder betrouwbaar zijn. Common knowledge toch!


Was het maar Common knowledge voor iedereen. Er zijn nog velen die verwachten dat elke verre toekomstvoorspelling (na +- 7 dagen) juist is. En als ze dan zien dat de voorspelling niet uitkomt, roepen ze dat meteorologen er niets van kunnen.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 21:04

John schreef:
sebastiaan1973 schreef:
Immers als het publiek het weet en wij weten het ook, dan hoef je dat toch niet te zeggen. Zelfde zie ik vaak in discussies over kaarten op de LT, daar hoef je mijn inziens ook niet bij te zetten dat ze minder betrouwbaar zijn. Common knowledge toch!


Verstandige taal. Afbeelding
De lange termijn noemen we dan alles voorbij dag 5?
Of is de lange termijn alles voorbij dag 10?
De 14-daagse pluim is lange termijn. Afbeelding

Ik vind alles voorbij dag 7 lange termijn. Tot die tijd worden de hooflijnen toch aardig in beeld gebracht en vaak uitkomend.


Tot dag 10 is wel te doen. Tenminste als je naar de trends kijkt. Maar zekerheid neen.
Ik kijk nu ook naar de lange termijn kaarten om te zien of we de eerste winterse trekjes gaan krijgen.
Enkel bij het CFS model bespeur ik ze ver in het verboden gebied.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 03-11-2012 21:13

John Kerkhoff schreef:

schreef:Ik vind alles voorbij dag 7 lange termijn. Tot die tijd worden de hooflijnen toch aardig in beeld gebracht en vaak uitkomend.


Een en ander hangt samen met de duur van de circulatietypen. De voorspellingstermijn heeft geprofiteerd van de toename van de langere duur van een eenmaal ingesteld circulatietype vanaf de negentiger jaren.
In Weerspiegel is daar zo'n 10 jaar geleden al over gepubliceerd.

Overigens geeft het ECMWF kaartjes uit over de toename van de voorspeltermijn voor het weer.
De overgang naar een termijn waarin het barocliniteitsproces in belangrijke mate gestuurd wordt door langzaam wijzigende randvoorwaarden zoal bijvoorbeeld zeewatertemperaturen, sneeuwdek, algemene toestand van de bodem, stratosfeer etc. behoort tot het 'klimaat'
Een voordracht van B.J. Hoskins van University of Reading/ Imperial College en van Grantham Institute for Climate Change over 'the seamlless weather-climate prediction problem' geeft de ambities aan van de meteorologische wereld. Zie bijgaande link http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDAQFjAC&url=ftp%3A%2F%2Fftp.ictp.it%2Fk%2Fkucharsk%2FWORLD%2Fsmr2356talk%2FENSO-Monsoon%2FICTP_IMO_talk.pptx&ei=-XaVULCpOarI0QWZ-4C4Bw&usg=AFQjCNFiumyAxvd4K1z2z2BgHD9VZebXEw&cad=rja

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 04-11-2012 12:16

Inderdaad en die gemiddelde duur is met twee dagen toegenomen de laatste decennia.
Een circulatietype houdt thans gemiddeld 6 dagen aan.

Dat draagt wellicht ook bij aan de algemene beleving dat het weer meer in blokken optreedt, met soms abrupte overgangen, zoals eind vorstperiode 12 januari 1997 en start en eind vorstperiode februari 2012. Beiden overigens ook ruim in de categorie koudegolf.
Niet eerder sinds 1901 in elk geval, zijn er dergelijke succesvolle extreme overgangen voorgekomen in een maand/ seizoen.

De simpele regeltjes:
-vandaag sneeuw, grotere kans ook morgen sneeuw.
-vandaag zonnig, grotere kans ook morgen veel zon.
-vandaag een sterk wisselend buienbeeld, grotere kans ook morgen buien.
- etc... .

Deze winnen aan kracht uitgaande van toename gemiddelde duur circulatietype.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 04-11-2012 13:21

'Recent zijn er aanwijzingen gevonden dat de hoeveelheid sneeuw in Siberië in oktober het winterweer in december zou kunnen beïnvloeden. Ook dit is in de waarnemingen vrij simpel na te rekenen. Sinds eind jaren '60 zijn er redelijk betrouwbare schattingen van de hoeveelheid sneeuw in Europa en Azië beschikbaar, hoewel de eerste jaren nog grotere onzekerheden hebben dan latere jaren. Inderdaad lijkt de hoeveelheid sneeuw in oktober verband te houden met de temperatuur in Nederland in december (Figuur 5, links). Echter, ook hier speelt de wet van de redelijk kleine getallen: als je 16 keer naar een verband zoekt in even lange reeksen waar geen enkel verband zit, dan vind je gemiddeld één keer iets dat hier op lijkt. Helaas is er geen lange meetreeks om een onafhankelijk toets te doen of het verband ook daar opgaat. Het is enigszins verdacht dat er geen duidelijk verband is met de temperatuur in november, je zou denken dat het weer één maand na oktober sterker beïnvloed zou worden dan twee maanden later in december. Het is op dit moment dus nog een open vraag of de hoeveelheid sneeuw in Siberië echt invloed heeft op het winterweer bij ons in december of dat het verband een toevallige samenloop van omstandigheden is. In ieder geval is het niet sterk genoeg om een zinvolle winterverwachting voor Nederland op te baseren'.
http://www.knmi.nl/cms/content/101735/w ... e_winter_3

Wellicht heeft Oldenborgh onderstaande artikel niet gezien. In deze slaan de opmerkingen op het verschil tussen het meest recente artikel en de weergave in het KNMI stuk. Aangezien hij een professional is en ik niet, heb ik uiteraard ook twijfels of ik het zelf wel goed zie Afbeelding

Voor de duidelijkheid niet om hem zwart te maken, maar wel om duidelijk te krijgen hoe het zit.

Als ik web.mit.edu/jlcohen/www/papers/CohenandJones_GRL11.pdf lees dan gaat het
1) niet om het effect op december zoals Oldenborgh hier stelt, maar over de winter en dan met name om de AO index
2) Hij refereert naar recent, maar op de site staat een artikel uit 1999, 13 jaar geleden, terwijl er dus veel meer onderzoek door Cohen is gedaan
3) itt wat Oldenborgh stelt dat het verdacht is dat er geen effect is op november, is dit volstrekt logisch, immers het proces zoals Cohen dat weer geeft speelt via de stratosfeer, zie het plaatje en dat proces speelt zich op wat langere termijn af. In November zouden we dan een meer meridionale stroming dienen te zien. Met in december een verzwakking van de poolwervel. Mogelijkerwijs met SSW (dat geen enkele garantie biedt!) en nadien beinvloedt de stratosfeer de onderliggende troposfeer.
4) het gaat ook niet om de sneeuwhoeveelheid maar om de snelheid waarmee de sneeuw zich uitbreidt
5) Hij gaat uit van sneeuwbedekking in het gebied van Euro-Azie. Dat is echter niet juist. De gebied van de SAI is ; 'the SAI is limited to latitudes equatorward of 60°N while the SCE index includes all of Eurasia, which has a significant amount of snow cover north of 60°N.'

Tenslotte deel ik wel met hem dat het nog onduidelijk is of dit wel echt van invloed is. In ieder geval wel in Rusland, delen van noordelijk Amerika. Onderzoek is nog volop in ontwikkeling. Vooralsnog is de bewijsvoering mager.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/28835 ... d18f84.gif

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 04-11-2012 18:02

Wat betreft de Snow Advance Index (SAI) voor de maand oktober.
Een goede toets voor dit sturend element is de negatieve waarde die de NAM/AO/NAO in de maanden december en januari zal hebben. Eerst moet er in november in de troposfeer een consequente verandering ('anomalous long wave tropospheric flow')doorwerken naar de stratosfeer. De anomalie in de november stratosfeer zal dan weer naar de troposfeer moeten neerdalen en doorwerken in december en januari en daarna verdwijnen.

De kans op meridionale circulatietypen ligt hoger bij een negatieve NAM/AO/NAO. Dat zijn noordcirculaties en zuidcirculaties. Voor de wintertemperatuur in Nederland is het erg belangrijk welk circulatietype bij ons de overhand heeft.

De waarnemingsperiode waarmee dit verband is afgeleid is inderdaad erg kort. Gelukkig blijkt uit berekeningen van Orsolini e.a met behulp van op dit verschijnsel toegespitste modellen deze circulatiekarakteristieken.

Tenslotte moet uit de komende berekeningen van de seizoenmodellen de beschreven cyclus ook min of meer naar voren komen. Er zijn echter veel meer randvoorwaarden van invloed die het beeld kunnen versterken of verzwakken. Uit verschillende onderzoekingen blijkt dat 60% of meer wordt bepaald door de atmosferische ruis. Het signaal is er, maar ondergeschikt aan deze ruis. Zoal bekend spelen er meer impulsen op de stratosfeer een rol. Wat doe je dan met de SAI ?

Uit de seizoen klimaatensembles komen net als bij de weerensembles een aantal clusters naar voren. Het ensemblegemiddelde geeft een goede samenvatting, maar misschien is er meer informatie in de clusters. Die met een negatieve NAM/AO/NAO in december en januari geven nu misschien het beste resultaat?

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jan Willem » 05-11-2012 06:51

vortex13 schreef:
JWR schreef:
Remko schreef:
En toen het 1 november 2011 was: hoe groot was toen de kans op zo'n koudegolf in de opvolgende winter?
Met andere woorden: wat betekent het precies dat de kans op zo'n koudegolf komende winter 'een stuk kleiner is'? Waar is dat op gebaseerd, en werd diezelfde basis gebruikt voor de inschattingen van een jaar geleden?


En hoe groot werd die kans ingeschat door zo'n beetje alle meteorologen en weeramateurs? Het lijkt me ook wel wat link om daar een stevige uitspraak over te doen, zeker als het gaat om een winterverwachting.


Is het dan een fout (lees: erg link) van AccuWeather geweest om nu (al) iets over de komende winter te zeggen (Zowel over extremen als gemiddelde temperatuur)?


Zolang iedereen maar weet dat er weinig houvast aan kan worden verleend.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 05-11-2012 19:36

Krijgen we toch nog een horrorwinter?
Laat de kans op een witte kerst, volgens de Enkhuizer- en Deventer Almanak nog ver weg zijn, er is toch nog hoop voor de echte winterliefhebber. Paragnost Jan C. van der Heide is uitgeroepen tot medium van het jaar 2006 en heeft in zijn voorspellingen voor 2012 aangegeven dat hij verwacht dat in we in de winter van 2012 - 2013 te maken krijgen met extreme kou. Jan C. van der Heide geeft op zijn website www.voorspellingen2012.nl het volgende aan: 'De winter van 2012 - 2013 wordt polair koud, sneeuwbergen. Kortom een ijsbeer zou zich thuis voelen in Nederland. Maar velen voelen zich als een pinguïn die vergeten is een extra bontjas aan te trekken. Het wordt bitterkoud, met ongekend lage temperaturen' Wie weet krijgen we dan toch nog een witte kerst in 2012. Alles over de winter van 2012 - 2013 leest u op de startpagina
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
We zullen zien..................

John

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 05-11-2012 20:07

John schreef:Krijgen we toch nog een horrorwinter?
Laat de kans op een witte kerst, volgens de Enkhuizer- en Deventer Almanak nog ver weg zijn, er is toch nog hoop voor de echte winterliefhebber. Paragnost Jan C. van der Heide is uitgeroepen tot medium van het jaar 2006 en heeft in zijn voorspellingen voor 2012 aangegeven dat hij verwacht dat in we in de winter van 2012 - 2013 te maken krijgen met extreme kou. Jan C. van der Heide geeft op zijn website http://www.voorspellingen2012.nl het volgende aan: 'De winter van 2012 - 2013 wordt polair koud, sneeuwbergen. Kortom een ijsbeer zou zich thuis voelen in Nederland. Maar velen voelen zich als een pinguïn die vergeten is een extra bontjas aan te trekken. Het wordt bitterkoud, met ongekend lage temperaturen' Wie weet krijgen we dan toch nog een witte kerst in 2012. Alles over de winter van 2012 - 2013 leest u op de startpagina
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°


Polair Koud!! Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie