Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Sebastiaan » 19-08-2012 11:35

Ik deel vooralsnog de visie van John, welke trouwens ook de visie van het KNMI is (zie artikel over Russische hittegolf van 2010).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 11:37

John schreef:
Remko schreef:
John schreef:Er is geen enkele aanwijzing dat we de komende decennia vaker rondom of voorbij 38 graden komen.

Die is er natuurlijk wel, al moet je voor die aanwijzing nog wel even naar het buitenland. Al vaker de aandacht proberen te vestigen op de speciale manier waarop de warmteextremen tegenwoordig uit de hand beginnen te lopen. Nederland is natuurlijk niet immuun.
Ergens wel jammer dat de drie seizoenen die in NL inmiddels de spuigaten uitliepen nog niet de zomer hebben betroffen.


Als dat wel gebeurd, dan reken ik op veel zomerse en tropische dagen en mogelijk ook een recordlange reeks aan tropische dagen, zoals ook in Moskou gebeurde zomer 2010.
Zoals je weet betekent aanhoudende tropische warmte niet dat het vanzelf dagelijks warmer wordt.
Diverse hittegolven in Nederland laten dat ook zien.
Dus de vanzelfsprekendheid dat de absolute maxima eraan gaan, die haal ik er telkens af. Afbeelding
Daarin verschillen jij en ik van opvatting, voor het overige totaalbeeld niet.

Omgekeerd blijkt een heel gematigde zomer - een zomer die tot dan toe een halve graad achterbleef bij die van 2012 - nog altijd het landelijk hitterecord in handen te hebben.
De aanhoudende hitte van juli 2006 maakte ook een landelijk julirecord. Dat overigens veel te laag staat. Tja, een beetje 'toeval' blijft een factor bij records.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Dick » 19-08-2012 11:45

De warmterecords van de individuele zomermaanden zijn al gebroken en het is een kwestie van tijd en dan gaat het zomerrecord van 1947 er zelf ook aan ( als ik me niet vergis was 2003 op een aantal stations al warmer? ). In 2003 was het in De Bilt op een haar na gelukt, in 2006 was een 'normale' augustusmaand afdoende geweest. We 'hikken' er nog tegen aan, boven de 37 graden is het de voorgaande 10 jaar al een aantal malen geweest, boven de 38 (nog) niet. Dat record van de langste hittegolf is net niet geëvenaard. Een zomer à la 2003, met een julimaand à la 2006 en de buit is binnen. Op termijn zie ik het er wel van komen, maar voor mij blijft het koffiedik kijken Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 11:51

Intussen kunnen we Ell ook afschrijven als bruikbaar station.
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1668825&tid=1668825
Alleen Warnsveld geldt nog, en vanzelfsprekend Terschelling. Als we zo doorgaan.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Dick » 19-08-2012 12:02

Ik zou zeggen, vergelijken met metingen weeramateurs in de omgeving en weerstations over de beide grenzen. Anders een nieuwe draad ' Twijfel Ell' openen. Begint op een samenzwering te lijken Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door John » 19-08-2012 12:02

Remko schreef:Intussen kunnen we Ell ook afschrijven als bruikbaar station.
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1668825&tid=1668825
Alleen Warnsveld geldt nog, en vanzelfsprekend Terschelling. Als we zo doorgaan.


Het heeft weinig zin om tijdens de dag naar momentopname te kijken. Er is veel verticale menging. Telkens zijn er op meetmomenten variaties in 'hotspots' Telkens stroomt weer iets koelere omgevingslucht toe als een bel warme lucht van de grond is gekomen. Afbeelding
Geleken naar de optredende maxima gisteren en de spreiding hierin, kan ik me prima vinden met Ell.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 12:04

Dick1965 schreef:Ik zou zeggen, vergelijken met metingen weeramateurs in de omgeving en weerstations over de beide grenzen. Anders een nieuwe draad ' Twijfel Ell' openen. Begint op een samenzwering te lijken Afbeelding

Meestal is de Bilt op WW het haasje. En soms Hoek van Holland. In februari moest Lelystad het ontgelden. Het schijnt dat extremen verboden zijn.
Gezien het gedoe denk ik dat ik Arcen weer helemaal erken. Wat ik al deed, hoor.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Edward » 19-08-2012 12:08

Ell ligt wat mij betreft goed representatief voor de omgeving, hieronder een foto in zuidelijke richting (windrichting van vandaag):

Afbeelding

Er is zeker 600 tot 800 meter vrij terrein, de warmte komt door de zandgrond. Kleine Brogel (België) ligt volgensmij wel iets beschutter op een militair vliegveld.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Dick » 19-08-2012 12:11

Remko schreef:
Dick1965 schreef:Ik zou zeggen, vergelijken met metingen weeramateurs in de omgeving en weerstations over de beide grenzen. Anders een nieuwe draad ' Twijfel Ell' openen. Begint op een samenzwering te lijken Afbeelding

Meestal is de Bilt op WW het haasje. En soms Hoek van Holland. In februari moest Lelystad het ontgelden. Het schijnt dat extremen verboden zijn.
Gezien het gedoe denk ik dat ik Arcen weer helemaal erken. Wat ik al deed, hoor.


Op de draad over Arcen wordt een heel heldere verklaring gegeven. De laatste dagen geeft Arcen helemaal geen afwijkende waarden te zien. Ell was gisteren maar net iets warmer dan Gilze-Rijen en Woensdrecht, dus waar gaat de hele discussie over Afbeelding

Plaats reactie