El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Adrie » 01-11-2012 01:07

PDO heb ik in het verleden wel eens gecorreleerd met van alles en nogwat, kun je makkelijk zelf doen met Climate Explorer. Kan me niet herinneren dat er ook maar iets uitkwam voor het deel van de wereld hier waar dit landje hier aan die etc etc ligt.

Van de AMO zou je iets meer verwachten, die heb ik nog niet onderzocht, misschien leuk om eens te doen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 01-11-2012 09:06

Adrie Huiskamp schreef:

schreef:Van de AMO zou je iets meer verwachten, die heb ik nog niet onderzocht, misschien leuk om eens te doen.


Uit een overzicht van de AMO uit Wikipedia die gebaseerd is op de Climate Explorer en de Oldenburghmethodiek blijkt de huidige fase van de AMO te vergelijken met de periode 1885-1900. Een interessante periode wat winterweer betreft.
Dat lijkt inderdaad op de afgelopen 10 jaar.

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2012 11:42

ja, erg interessante periode !
Kamchatkan ridge still in full control of the hemispheric pattern right now, more than facilitating our mid Atlantic ridge to remain despite the wobbles of NWP. No real prospect of rapid change, these changes expected to come off the back of a strengthening Siberian High / Pacific low which actually won't change things too much. We are progressing nicely through that logical progression following a rapid advancement of Eurasian snowcover.

GEFS day 11-15 mean depicts this nicely:

Afbeelding
For those who look at the hemispheric view, this general trend in modelling hasn't changed. The models are struggling to deal with rising AO index value (tight negative height anomaly restricted to the Arctic Ocean with little cooperation outside of this), and this influences the placement of the mid Atlantic ridge, but it will not remove it.

Over the next few weeks, we should see a 10 day periodicity in the waxing and waning of blocking signal (placement further north of the mid Atlantic ridge) tied into mountain torque activity. The next MJO wave entering the western hemisphere will signal a step change in the blocking signal, full Greenland block or more signifivant amplification expected (late November).

Such a strong anomaly (tied into Rossby Wave activity in the western Pacific interacting with the mid and high latitude meridional flows) that its effectively setting the downstream wavelength pattern of ridges and troughs.

Might be worth keeping an eye on CFS v2 week 4 forecast update today to see if picks the ridge developing around Greenland / Iceland end of the month which is the expected response in the atmosphere as we head into December. forum.netweather.tv/topic/74817-model-output-discussion-2610-2012/page__st__300#entry2394749

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2012 12:13

No big gains today in the Siberia snow cover. So I think 2012 will finish #3 behind 1976 and 2009 for most gain in Siberian snow cover during the month of October. I'll have to double check 2002, but I think we beat it.

Regardless...a great month in the snow cover department. Now we wait to see what November brings....the final week of October saw a lot of warming in the stratosphere too over Siberia. One has to think there is definitely a connection there with snow cover as the paper by Cohen suggests

http://www.americanwx.com/bb/index.php/ ... try1837421

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 01-11-2012 12:38

sebastiaan1973 schreef:Afbeelding

Rotsvast, de blokkade in volkomen verboden gebied - cRR kent het patroon niet eens.
Deze kon weleens tot voorbij Kerst duren gaan.
Speculatie op basis van het Arctisch zeeijs.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2012 16:02

Gebaseerd op wat meer dan dat Afbeelding

Dieter geeft deze verwachting
Ik heb even de tijd genomen om de verscheidene langetermijnverwachtingen op verschillende forums te lezen. Ik heb alleen rekening gehouden met verwachtingen gebaseerd op statistisch significante resultaten. Wat ik daaruit distilleer, is een negatieve ao en nao in december en januari, met een sterk verzwakte zonale flow. Voorkeur voor Groenland/IJsland blokkades (die statistisch gezien persistenter zijn dan scandis, maar meestal ook wat minder koud!).
December geeft grootste kans op Groenland/ijslandblokkades. In januari zou een Russisch hoog zich ook tot over West-europa kunnen uitbreiden, met uitlopers tot Ijsland/Groenland en de creatie van een hogedrukgordel tussen 60°NB en 90°NB over de gehele noordelijke hemisfeer.

Voor de gehele winter zou de subtropische hogedrukgordel ook sterk verzwakt zijn.

Op het eerste zicht lijken we dus op een winter met kou van betekenis af te stevenen.

Toch hou ik voorlopig nog een sterke slag om de arm. De stratosfeer koelt fors af en is momenteel te koud voor de tijd van het jaar. Als dit doorzet, zal er toch ergens boven 60°NB ook troposferisch diep geopotentiaal bestaan. Dat zou de scherpte van de ruggen kunnen afkalven, waardoor ze makkelijk overlopen worden. Soms kan de troposfeer een koude stratosfeer counteren (winter 1996), maar enkel bij hoogste uitzondering!

Voorlopig tendeer ik voor december naar een periode met Oceaan/Groenlandblokkade met diep geo boven Scandinavië. Koud weer voor Noord-Europa, Schotland, Polen, Baltische Staten ... de lage landen echter op de grens tussen koud en zachter met ook altijd de verzachtende invloed van de Noordzee. Sneeuw zal bijna zeker vallen, maar van schaatsen op open water zal voorlopig weinig in huis komen.
Naar januari toe lijken de kansen op continentale droge aflandige stromingen groter, met een sterk signaal voor een Russisch hoog met kern nabij Baltische Staten/Nova Zembla.

Voor februari is er eigenlijk geen signaal.

Algemeen: koude eerste helft winter, tenzij de stratosfeer eind november te koud is en de troposferische poolwervel hierdoor te sterk wordt en een groot deel van december toch zonaal verloopt. Januari zou goed moeten zijn voor een perode met hogedrukinvloed en aflandige stroming, dus temp onder normaal;
Tweede deel van de winter zullen de scherpste kantjes eraf gaan. Geen grote blokkades meer, maar ook geen grote stormachtigheid of zo, eerder normale temperaturen. De temperatuur in het tweede deel blijft echter een vraagteken. Met een koude voorgeschiedenis heeft men geen grote indrukwekkende drukpatronen meer nodig om kou te handhaven. Anderzijds kan een noordzeewindje de wintergrens makkelijk enkele honderden kilometers naar het oosten schuiven en zitten we voor twee weken met temps rond 5/6°C opgescheept.

Signalen voor een westenwindwinter zijn er niet!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 01-11-2012 16:15

sebastiaan1973 schreef:Gebaseerd op wat meer dan dat Afbeelding
[..]
Op het eerste zicht lijken we dus op een winter met kou van betekenis af te stevenen.
[..]
Toch hou ik voorlopig nog een sterke slag om de arm. De stratosfeer koelt fors af en is momenteel te koud voor de tijd van het jaar. Als dit doorzet, zal er toch ergens boven 60°NB ook troposferisch diep geopotentiaal bestaan. Dat zou de scherpte van de ruggen kunnen afkalven, waardoor ze makkelijk overlopen worden. Soms kan de troposfeer een koude stratosfeer counteren (winter 1996), maar enkel bij hoogste uitzondering!
[..]
Signalen voor een westenwindwinter zijn er niet!

Spijt me wel maar ik verklaar dit allemaal voor nonsens. Allemaal.
Ten eerste kón je al nooit een zinnige winterverwachting maken. Ten tweede lijkt het er wel degelijk op dat de boel heel anders begint te lopen dan we gewend waren in de 130.000 jaar ofzo dat er constant minimaal drie meter ijs over het grootste deel van de Noordelijke IJszee lag.

Laat Dieter et al maar eens nadenken over de semipersistente hogedruk boven de Cold Wall.
Niet dat ze daar uit gaan komen, maar misschien komt er een heel klein beetje notie van de nieuwe moeilijkheden van.

O ja, deze hier (enige andere potentiële voorbeeld dat ik ken) is niet hetzelfde:
Afbeelding
Dat hoogje was in transit.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2012 16:52

Remko, je bent wel te verleiden om mee te doen straks in de Hellmanncompetitie ? Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 01-11-2012 17:18

sebastiaan1973 schreef:Remko, je bent wel te verleiden om mee te doen straks in de Hellmanncompetitie ? Afbeelding

Jazeker Afbeelding
Doet me eraan denken dat W12 tóch verrekte koud was Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door John » 01-11-2012 19:33

sebastiaan1973 schreef:

Signalen voor een westenwindwinter zijn er niet!


Een overzichtelijke samenvatting van al je bevindingen tot nu toe. Afbeelding

Dan ga ik alvast uit van een winter die kouder is dan +5 graden. Afbeelding
Ik vind het al heerlijk als de luchtdrukverdeling van dien aard is dat de subtropische lucht ons in de wintermaanden niet kan bereiken.

Plaats reactie