El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 31-01-2013 08:25

Afbeelding

Prima run op 100hpa, vanaf dag 5 vorming van een rug op de Oceaan. Op 240u 'lagedruk' op het continent!

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 31-01-2013 09:56

Vraag blijft wat heb je aan die kennnis van de stratosfeer voor het weer aan de grond.

Antwoord daarop wordt recent nog eens gegeven in de publikatie in Nature Geoscience gedateerd 13 januari 2013 met als titel 'Enhanced seasonal forecast skill following stratospheric sudden warmings M. Sigmond1*, J. F. Scinocca2, V. V. Kharin2 and T. G. Shepherd1,3 ' http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/pdf/ngeo1698.pdf)

In een uitgebreid onderzoek van de invloed van SSW's op de drukverdeling en neerslag op het Noordelijk Halfrond over de periode 1970-2009 (20 SSW's) wordt door middel van ' 10 retrospective ensemble model forecasts' een beeld gegeven van de prestaties van modellen waar de stratosfeer zeer verfijnd in is opgenmomen.

In bijgaande figuur is in de publikatie een beeld gegeven van de invloed van SSW's en de prestatie van een verfijnd model 16-60 dagen na het onstaan van een SSW.

Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Vincent » 31-01-2013 14:25

karelvandenende schreef:
Afbeelding


Dat is duidelijke taal. Dank voor het plaatsen. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 04-02-2013 08:22

Afbeelding

Op 100hpa wordt een duidelijke rug getekend op de Atl. Oceaan.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 04-02-2013 09:23

Sebastiaan1973 schreef:

schreef:Op 100hpa wordt een duidelijke rug getekend op de Atl. Oceaan.


Op het Noordelijk Halfrond is ten noorden van 60N sprake van zonale rust en dat blijft de komende 10 dagen zo.
Opvallend is ook de sterke subtropische jetstream. Gunstig voor winterweer bij ons met de huidige uitgangssituatie.
We zitten nu op bijna twee weken van de afloop van de vorige winterperiode. De overgang heeft dus twee weken geduurd.

Afbeelding
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 05-02-2013 10:15

Zo! Weer terug van een week vakantie en heel interessant om te zien dat de 30/100 hPa verwachtingen van 1,5 week geleden ook uit zijn gekomen. Voornamelijk het op dit moment afzakken en afsnoeren van het hoogtelaag boven Europa en de verzwakking van de Atlantische west-oost straalstroom op 200-500 hPa zijn indrukwekkend precies verwacht.

Als ik nu kijk naar de 30/100 hPa verwachtingen voor de komende 10 dagen dan zouden we mogen verwachten dat Europa in een 'stiltegebied' terecht gaat komen met een lichte oostelijke stroming door het aanwezige afgesnoerde laag. Dit is op dit moment al goed te zien in de ECMWF verwachtingen voor de komende 10 dagen. Op dag 10 is het laag op 100 hPa echter nog aanwezig inclusief het 'stiltegebied' dus zou mijn verwachting zijn dat ons weer ook na 10 dagen er nog (licht?) winters uit zal zien. Dat zou goed nieuws zijn voor winterliefhebbers!

Is er nog ander stratosferisch nieuws?? Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 05-02-2013 20:51

Stolsma schreef:

schreef:Is er nog ander stratosferisch nieuws??


Stratosfeer is in rust. Het gebeurt nu in de troposfeer tot in de lente?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 05-02-2013 20:57

karelvandenende schreef:Stolsma schreef:

schreef:Is er nog ander stratosferisch nieuws??


Stratosfeer is in rust. Het gebeurt nu in de troposfeer tot in de lente?

'k was er ff niet (ziek)

Ik heb al eerder gezegd en ook mensen op het Engelse Strat-forum, dat dit een winter wordt met een (te) lange staart, een fris voorjaar en een matige zomer, dat laatste vooral door de PDO.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 06-02-2013 22:29

Voordat ik niet meer kan reageren wil ik jullie (Karel, Sebastiaan, Setov) nog bedanken voor de informatie over El Niño en de stratosfeerinvloed (inclusief het bijna real time commentaar/analyse van de invloed van een lopende SSW!!). Ik kan wel zeggen dat ik er veel van geleerd heb! Ik zal jullie natuurlijk wel blijven volgen en misschien dat ik in de toekomst toch nog eens terug kom, we zullen zien.... Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 07-02-2013 09:04

Laatste keer... Afbeelding

Is het toeval dat het 144H plaatje van EC00 en de 100hPa plaatje van 144H kwa verdeling van hoge en lage druk zo op elkaar lijken? (iets wat opvallend genoeg de laatste 2 weken wel elke keer uitkwam, i.e. EC trok elke keer weer naar de 100hPa verwachtingen toe). Als dit geen toeval is dan zouden we kunnen concluderen dat EC00 na 144H de verkeerde kant lijkt op te gaan met het naar het oosten terugtrekkende hoog... Maar goed we gaan het zien in de komende 4 runs! Afbeelding

(PS ik heb geen mogelijkheid om de echte plaatjes te plaatsen voor later, sorry....)

Plaats reactie