El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 05-11-2012 20:37

Remco schrijft:

schreef: Blijkt dat er alleen meer sneeuw ligt als het er niet erg toe doet, namelijk in de drie donkere maanden.



Het is een Reviewed Article en het wordt echt warmer op het NH over de jaren.
Dat is een 'geruststelling'.

Cohen et al hebben het met hun Snow Advance Index op het NH over sneeuwbedekking ten zuiden van 60 graden NB en van 0 Graden Oost tot 180 graden OOST. Het grotere albedo en afkoeling zijn door Cohen en al aangetoond.
Zeker dit biedt geen garantie voor buitenschaatsen bij ons.

Wat heb je er dan aan?
Meriodionale stromingspatronen zijn interessant om te volgen en hebben met de barocliniteit daarin een opwarmend effect op de stratosfeer en een kalmerend effect op de troposfeer. Hopelijk blijft dat nog een aantal weken. De Beaufort Sea is nog niet dicht.

Oud-forumlid
Berichten: 22

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 05-11-2012 21:31

Ik denk dat het probleem over Cohen et al. (2012) ligt in die korte reeks 1988-2010. Van mij had hij er nog bijna 10 jaar meer bij mogen pakken, vanaf het begin van de satellietmetingen voor dus. De neergaande trend van het poolijs is al vanaf die tijd gaande, dus om een correlatie te kunnen ontdekken is dat geen bezwaar. Ik ben niet zo van het zelf rommelen met datasets, maar ik kan me niet voorstellen dat T op het NH in DJF over die langere periode ook nog een trend rond 0 zou hebben.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Richard » 05-11-2012 21:50

sebastiaan1973 schreef:Solarflux laatste dagen zelfs onder de 100(!). http://www.solarham.net/solarflux.htm

Hoe (on)mogelijk is het dat de zon z'n actiefste tijd alweer gehad heeft ? Iemand daar al eens over nagedacht ?
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Henk » 05-11-2012 23:15

Het minimum waarbij de huidige zonnecyclus 24 startte, is inmiddels 4 jaar geleden. De opgaande lijn van minimum naar maximum neemt meestal minder tijd in beslag dan de daaropvolgende neergaande periode naar een nieuw minimum.
Dus het kan zijn dat het maximum al bereikt is, maar evengoed kunnen er nog nieuwe pieken komen (niet ongewoon). Ik heb ergens gelezen dat het noordelijk halfrond van de zon al gepiekt heeft, maar het zuidelijk nog niet (weet niet meer waar).
Zoals ik in een andere draad al meldde: cyclus 24 lijkt nogal op cyclus 14 begin vorige eeuw.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 12:10

Afbeelding
http://web.mit.edu/~jlcohen/www/papers/ ... _GRL10.pdf -> bekijken of we aan de 6 stappen toekomen Afbeelding
Iemand een idee waar luchtdrukafwijkingen op NH te vinden zijn?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 06-11-2012 12:20

sebastiaan1973 schreef:

schreef:Iemand een idee waar luchtdrukafwijkingen op NH te vinden zijn?


Voor de maand oktober:http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/bulletin_tmp/fige8.shtml

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 12:45


Nou ziedaar. Waar ik me een paar weken geleden al aan begon te ergeren. Dat we tegenwoordig blijkbaar dienen te wennen aan de Nieuwe Hogedrukgordel, rond 70° NB. Wát een zot patroon zeg.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 12:47

Remko schreef:

Nou ziedaar. Waar ik me een paar weken geleden al aan begon te ergeren. Dat we tegenwoordig blijkbaar dienen te wennen aan de Nieuwe Hogedrukgordel, rond 70° NB. Wát een zot patroon zeg.


zeer interessante stelling Remko, hoe kwam je daar zo bij? Zie je dat als iets structureels?

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 06-11-2012 12:54

sebastiaan1973 schreef:
Remko schreef:

Nou ziedaar. Waar ik me een paar weken geleden al aan begon te ergeren. Dat we tegenwoordig blijkbaar dienen te wennen aan de Nieuwe Hogedrukgordel, rond 70° NB. Wát een zot patroon zeg.


zeer interessante stelling Remko, hoe kwam je daar zo bij? Zie je dat als iets structureels?

Wat een vraag. Ja, het begon me begin oktober op te vallen en de hele maand is me steeds meer gaan verontrusten.
Nee, het is niet structureel, het gaat om patronen die ik voor 't eerst gezien heb.
Zoals er ook geen orkanen bekend zijn die practisch dwars op de kust van New Jersey inland gaan. Geen. Nul.
Ja, het kon weleens structureel voor de najaarsmaanden gaan worden, omdat ik vermoedens heb over verband met het Arctisch zeeijs.
Vandaar dat ik dit allemaal met Argusogen schouw.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 06-11-2012 14:48

schreef:
Wat een vraag. Ja, het begon me begin oktober op te vallen en de hele maand is me steeds meer gaan verontrusten.
Nee, het is niet structureel, het gaat om patronen die ik voor 't eerst gezien heb.
Zoals er ook geen orkanen bekend zijn die practisch dwars op de kust van New Jersey inland gaan. Geen. Nul.
Ja, het kon weleens structureel voor de najaarsmaanden gaan worden, omdat ik vermoedens heb over verband met het Arctisch zeeijs.
Vandaar dat ik dit allemaal met Argusogen schouw.


Als het arctische zeeijs blijft krimpen in de zomer in de mate zoals nu gebeurd, dan lijkt me dat toch wel structureel?


Bron: Matt Hugo
Sterke hogedruk in het oosten van Europa. Lange termijn blijft staan hogedruk in het noorden, lagedruk in het zuiden.

The latest ECM 32 day model is similar to the previous runs which keeps low pressure dominant across the UK or to the NW for the foreseeable future. The primary difference is it is signalling a more pronounced area of higher pressure across E Europe which as a result allows for the potential development of milder S or SW'lies at times with temperatures around the middle of the month potentially slightly above average.

However and importantly, the final block which now takes us into the opening week of December maintains a trend for pressure to become lower to the south of the UK, whilst pressure becomes higher to the north, essentially creating a -NAO pattern and a signal for temperatures to become below average into early December. That is the reason why if you read the 15 to 30 day update on the UKMO site, they highlight potentially colder conditions long term and it is just to that signal within the ECM 32 day which has been there now consistently, so it'll be interesting to see what happens.

No suprise to see the longer range ECM signalling a rise in pressure to the North and lowering pressure to the south. This is not related to the stratosphere but the lead up to this around mid month (troposperically) will likely have a significant on the stratosphere during the first week December.

Stewarts reactie:
A strong build of pressure over Eastern Europe and Western Russia has a teleconnective influence on Wave 2 activity and I'd be very suprised if we didn't see strong wave 2 response in the stratosphere during early December (wave 2 being more responsible for vortex splits). That places us around late December for a stratospheric influenced pattern.

MetOffice
UK Outlook for Wednesday 21 Nov 2012 to Wednesday 5 Dec 2012:

As is usual, there are uncertainties in the forecast for this period, but there are signs that the changeable conditions will continue through the start of this forecast period. Rainfall amounts are more likely to be above the seasonal average rather than below, especially across England and Wales. There is also a signal for temperatures to be close to or just below the seasonal average. Towards the latter part of the period, there are some suggestions that conditions will turn drier with more in the way of sunshine, but also colder, with temperatures well below the seasonal average. This will give a greater risk of overnight frosts.
Updated: 1134 on Tue 6 Nov 2012

Plaats reactie