El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2012 20:10

John schreef:
sebastiaan1973 schreef:

Signalen voor een westenwindwinter zijn er niet!


Een overzichtelijke samenvatting van al je bevindingen tot nu toe. Afbeelding

Dan ga ik alvast uit van een winter die kouder is dan +5 graden. Afbeelding
Ik vind het al heerlijk als de luchtdrukverdeling van dien aard is dat de subtropische lucht ons in de wintermaanden niet kan bereiken.


Dat is de mening van Dieter.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Karel » 02-11-2012 16:29

El Niño, stratosfeer en de impact op ons weer. Hoe is de stand nu?
The latest weekly SST departures are:
Niño 4 0.7ºC
Niño 3.4 0.5ºC
Niño 3 0.1ºC
Niño 1+2 0.0ºC
Een zwakke Central Pacific El Niño

QBO in de oostfase met een solar flux omstreeks 100.

Snow Advance Index bijna even hoog als in 2009.
Wat is de betekenis?

Volgens de wetenschappelijke literatuur opwarming stratosfeer met een kleine 10K met asymmetrie in de ozonverdeling.

Wat voor invloed heeft dat nu op het ozonniveau vergeleken met 2009?
Afbeelding

Afbeelding

Zonale asymmetrie in de ozonverdeling bleek in november 2009 de waarschijnlijke aanleiding voor de meridionalisering van de stroming in de troposfeer in de maand december met een recordlage NAM/NAO .
Conclusie: De asymmetrische ozon-ontwikkeling is gaande maar minder sterk als in 2009. Op 15 november een volgende toets.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Vincent » 02-11-2012 16:35

Ik vind de Zuidpool er nu veel interessanter uitzien!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 16:39

'We examine 53 years of reanalysis data and find, as expected, that SSWs are nearly twice
as frequent during ENSO winters as during non‐ENSO winters. Surprisingly, however, we also find that SSWs occur with equal probability during El Niño and La Niña winters.'

Snap ik niet. Komt misschien doordat hier nogal geknoeid wordt met het begrip EN/SO. Er bestaan helemaal geen non-ENSO-winters...

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Vincent » 02-11-2012 16:42

Remko schreef:'We examine 53 years of reanalysis data and find, as expected, that SSWs are nearly twice
as frequent during ENSO winters as during non‐ENSO winters. Surprisingly, however, we also find that SSWs occur with equal probability during El Niño and La Niña winters.'

Snap ik niet. Komt misschien doordat hier nogal geknoeid wordt met het begrip EN/SO. Er bestaan helemaal geen non-ENSO-winters...


En nog iets: W'89 kende de krachtigste NH-SSW in de meetreeks. Daar hebben/hadden we wat aan... Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 16:59

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:'We examine 53 years of reanalysis data and find, as expected, that SSWs are nearly twice
as frequent during ENSO winters as during non‐ENSO winters. Surprisingly, however, we also find that SSWs occur with equal probability during El Niño and La Niña winters.'

Snap ik niet. Komt misschien doordat hier nogal geknoeid wordt met het begrip EN/SO. Er bestaan helemaal geen non-ENSO-winters...


En nog iets: W'89 kende de krachtigste NH-SSW in de meetreeks. Daar hebben/hadden we wat aan... Afbeelding

Die winter 24 Atlantische depressies kerndruk <950 hPa in drie maanden nooit gezien zo afgrijselijk vernoordelijkt-zonaal. Ik heb vreselijke herinneringen aan W89.
Het was trouwens die winter dat ik volledig overtuigd was van GW (de A begon ik pas veel later aan). De 'G' staat voor 'Global', dat wist ik toen ook, maar ik ben toen nog maar eens heel goed naar de trends in de rest van de wereld gaan kijken, natuurlijk. Waarbij mij bijvoorbeeld ook al trof dat onze mooie 1985 mondiaal knap warm was. Toen - als 2013 de temp van 1985 zou repliceren, is het totaaltriomf voor het klimaatrevisionisme en zou de hele klimatologie zich de haren uit 't hoofd trekken waar zo'n waanzinnig koud jaar nou ineens vandaan komen mag...

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 17:02

karelvandenende schreef:Zonale asymmetrie in de ozonverdeling bleek in november 2009 de waarschijnlijke aanleiding voor de meridionalisering van de stroming in de troposfeer in de maand december met een recordlage NAM/NAO .

Nee. Het gaat er bij niet in. De energie en impuls van de atmosfeer zit onderin, niet in die zone van drie atomen en een molecuul per kubieke meter op 40 km hoogte. Ik chargeer maar moge het duidelijk zijn. Een zo grote invloed van de stratosfeer op de stromingen beneden kan gewoon niet bestaan. Het is dus gewoon andersom.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Jan Willem » 02-11-2012 17:06

sneeuwbal schreef:Ik vind de Zuidpool er nu veel interessanter uitzien!


Dat klopt. Maar goed, de vraag is of dat echt interessant is hier... Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 02-11-2012 17:11

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:'We examine 53 years of reanalysis data and find, as expected, that SSWs are nearly twice
as frequent during ENSO winters as during non‐ENSO winters. Surprisingly, however, we also find that SSWs occur with equal probability during El Niño and La Niña winters.'

Snap ik niet. Komt misschien doordat hier nogal geknoeid wordt met het begrip EN/SO. Er bestaan helemaal geen non-ENSO-winters...


Wat ze bedoelen met ENSO winter is een situatie waarbij of El Nino er was of La Nina. Rest is non-ENSO.
Niet zo moeilijk toch? Afbeelding (dat het wellicht niet correct is, ben ik alvast met je eens)

En nog iets: W'89 kende de krachtigste NH-SSW in de meetreeks. Daar hebben/hadden we wat aan... Afbeelding


SSW is idd. geen garantie, misschien zelfs verre van. Hou je er wel rekening mee, dat de SSW van 1989 op 13 februari viel en het effect van een SSW 2/3 weken later komt.

Karel heeft het ook niet zozeer over een SSW maar over opwarming.

sneeuwbal schreef:Ik vind de Zuidpool er nu veel interessanter uitzien!


Tja, die ozon is de verkeerde kant op gegaan.
Belang van ozon is groot. Zie dit geweldige artikel. http://www.giub.unibe.ch/klimet/docs/cl ... nnetal.pdf

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: El Niña, stratosfeer en de impact op ons weer

Bericht door Vincent » 02-11-2012 17:15

sebastiaan1973 schreef:
SSW is idd. geen garantie, misschien zelfs verre van. Hou je er wel rekening mee, dat de SSW van 1989 op 13 februari viel en het effect van een SSW 2/3 weken later komt.

Karel heeft het ook niet zozeer over een SSW maar over opwarming.


Ja, maar ook later had het geval totaal geen effect. Ik denk dat winterweer hier gewoon een kwestie van puur geluk is. Altijd kan het hier totaal misgaan, en dat gebeurt meestal dus ook. Zeker als we ook nog eens AGW erbij gaan halen. Één uitzondering: strak ONO, wekenlang (al lijkt dat ook minder makkelijk te lukken tegenwoordig Afbeelding ).

Plaats reactie