Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2012 19:02

John schreef:Op het kaartje hierboven zal de meeste nieuwe neerslag gegeneert worden noord en oost van occlusiepunt ten zuidwesten van Ierland.
Op radar en sat.24 zien we dit beeld actueel (rond 1700 uur) ook terug.

Occlusiepunten zijn idd vaak de natste zones in een volwassen depressie ja, al zwiepen ze meestal tamelijk snel over.
Nu bevat in dit geval het ding dat John op het kaartje aanwijst nog iets van Nadine zaliger en dat is dan nog veel natter.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 05-10-2012 20:50

Leuk hoor, al dat geanalyseer en getheoretiseer, maar denk ook eens aan de praktijk. Om precies te zijn aan tobbers ( Afbeelding ) als ondergetekende die de elementen moeten trotseren Afbeelding Zowel gister- als vanmorgen tikte de regen kittig tegen mijn slaapkamerraam toen de wekker afliep Afbeelding Dan schommelt mijn gemoed toch tussen wéérzin en weer zín. Als 'groene' buitenwerker betekent dat toch weer glibberen in de bagger en zweten in je regenpak. Afbeelding
Dat onstuimige weer van vorige maand heeft in het Rotterdamse overigens redelijk wat stormschade opgeleverd, ook voor ons werk aan de winkel Afbeelding Vandaag ook windkracht 7 of zo na de regen en daarna de opklaringen met stoere wolkenstraten. Dat zonnetje is dan de beloning voor al die nattigheid. Toch onWEERstaanbaar zo'n herfstdag, heerlijk aan den lijve ondervonden Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 06-10-2012 12:44

Het was vanochtend op afstand al te zien, de scherpe begrenzing der bewolking aan achterzijde polair front.
Actueel diep blauwe bovenlucht te zien langs de gehele westelijk en noordelijke hemel.

Afgelopen nacht in het zuiden van het land tijdelijk enkele graden stijging van het kwik aan warme kant van het polaire front. Meeste regenval afgelopen 24 uur in een strook noord hiervan, over geheel midden Nederland.

De verwachtelijke ontwikkelingen meenemend, lijkt het 20-graden seizoen in het midden van Brabant te zijn geëindigd op 24 september 2012.
Vorig jaar eindigde dit seizoen in mijn regio op 3 oktober 2011. Het werd die dag nog 25 graden.

Uit eerdere jaren nog wel eens warmer dan 20 graden in laatste oktober. Tot 20 graden in november ben ik nooit gekomen.
19 graden in de eerste week van november 1984 is het maximaal gehaalde, reeks 1971-2011.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 06-10-2012 15:01

John schreef:

Gerard schreef:Voor morgen wordt echter aan de zuidkant van de kern de meeste neerslag verwacht en dat is logischerwijs over het algemeen ook zo, omdat aan die kant het meeste vocht in de lucht zit.


Warmtesectoren brengen meestal niet echt veel neerslag in mijn regenmeter. Afbeelding Afbeelding

Nee inderdaad, maar zowel warmtefront als koufront zitten zuidelijk van de kern normaliter, ook bij zo'n storing. Maar je bedoelde het ook niet geheel serieus leidt ik uit de icoontjes af.

Zo'n tegendraadse storing - van oost naar west trekkend - genereert inderdaad vaak de meeste neerslag ten noorden en westen van de kern. Dan ligt er echter ook een geoccludeerd front daar, al dan niet in de backbent vorm.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 06-10-2012 15:06

Ter controle nog even de neerslagkaart: de kern ging over de Waddenzee. De meeste neerslag is aan de zuidzijde van de kern gevallen.
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 06-10-2012 15:35

John schreef:Tot 20 graden in november ben ik nooit gekomen.
19 graden in de eerste week van november 1984 is het maximaal gehaalde, reeks 1971-2011.


Tien jaar daarna was het ook raak, wat mij zelfs meer bij gebleven is dan 1984. Op 4 november 1994 werd het hier bijna 20 graden, 19,7 graden om precies te zijn.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 06-10-2012 18:25

Spike schreef:
John schreef:Tot 20 graden in november ben ik nooit gekomen.
19 graden in de eerste week van november 1984 is het maximaal gehaalde, reeks 1971-2011.


Tien jaar daarna was het ook raak, wat mij zelfs meer bij gebleven is dan 1984. Op 4 november 1994 werd het hier bijna 20 graden, 19,7 graden om precies te zijn.


Mijn 'novemberrecords' zijn 18 graden (kwikthermometer), gemeten op 1 november 1984 te Nieuw-Lekkerland en 17,9 gr, gemeten op 4 november vorig jaar hier in Capelle.
Het is vandaag aardig opgeklaard na de regen van vanmorgen. Hoop dat je genoten hebt Spike Afbeelding , je komt de laatste dagen aardig aan je trekken met die nattigheid.
Maandsom 52 mm, tot nog toe.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Herfst 2012

Bericht door Adrie » 07-10-2012 00:43

Gerard schreef:Ter controle nog even de neerslagkaart: de kern ging over de Waddenzee. De meeste neerslag is aan de zuidzijde van de kern gevallen.
Afbeelding



Hier snap ik helemaal niets van. De kern is over Zuid-Holland-Gelderland getrokken, en geheel conform het conceptueel model van een frontale golf is de meeste neerslag net ten noorden van de kern gevallen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 07-10-2012 01:18

Dat heb je het toch niet goed gevolgd Adrie, ik heb op de dag zelf zowel de luchtdruk als de windrichting gevolgd omdat het zo stormachtig was (hier en daar zelfs storm Bft 9).
Op de Wadden bleef de wind oostelijk, de laagste luchtdruk was bij Leeuwarden.
Het model heeft het dan wat te zuidelijk gegeven.

Er werd zowel bij IJmuiden als bij Houtribdijk Zuidwest 9 gehaald.

In de neerslagverwachting van GFS was overigens een tweedeling in verwachte neerslag, zowel noord als zuid van de trekrichting van de kern zou er veel neerslag vallen.
Dat klopt ook voor Noord-Holland/Schoorl, daar viel veel neerslag voordat de winddraaiing een feit was.

Volgens mij was de trekrichting van de kern:

IJmuiden <> Leeuwarden
of met wat speling daar omheen:
zuidelijk Noord-Holland <> Friesland/Groningen

In ieder geval beaam je wat John aangaf: normaliter of gemiddeld genomen is de meeste neerslag juist noordelijk van de trekroute.
Deels klopt dat dan voor Noord-Holland.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 07-10-2012 09:26

Dick1965 schreef:Het is vandaag aardig opgeklaard na de regen van vanmorgen. Hoop dat je genoten hebt Spike Afbeelding , je komt de laatste dagen aardig aan je trekken met die nattigheid.
Maandsom 52 mm, tot nog toe.


Het waren fraaie herfstdagen ja! Afbeelding Ook al viel er elders nog meer, Breda bleef nou eens een keertje niet echt achter. Ook hier 52 mm in de meter tot nu toe.

Plaats reactie