Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 01-09-2012 12:58

Meteorologie is chaos, daarom heb ik nooit de overstap kunnen maken van weerenthousiast naar echte weeramateur, veel te veel ingewikkelde wis-en natuurkunde, veruit mijn slechtste vakken op de middelbare school. Het was een beetje een afknapper toen ik daar achter kwam.
Desalniettemin reikt mijn eigen 'weerarchief, c.q. -journaal terug naar 1979 en doe ik af en toe ook pogingen om verbanden te leggen.
Alleen lijkt de logica ver te zoeken, waarom houden sommige hete zomers aan tot in september of zelfs oktober (1947, resp. 1959)? Terwijl andere gewoon worden afgekapt, soms zelfs in het midden (beruchtste voorbeeld: 2006). Je zou een simpel verband verwachten: opgewarmd zeewater in een voorgaande warme zomer levert een verhoogde kans op extra buienactiviteit en kustonweders in het najaar op. Gaat ook niet altijd op. Gewoon chaos, om gek van te worden Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 01-09-2012 13:29

Chaos=(voor mij) (nog) onbegrepen structuur.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 02-09-2012 11:14

Als een brave Hendrik, zo tekent zich de eerste helft van september af.
Ideaal weer voor buiten zijn zonder jas. Mooie dagen of dagdelen liggen op de plank.

Adrie schreef:
Als gevolg van het versterkt broeikaseffect verkeert het systeem atmosfeer-oceaan niet meer in een evenwicht. Er komt meer warmte binnen als er uit gaat. Nu verkeert een dergelijk systeem vrijwel nooit in een perfect evenwicht, maar de verstoring is nu nogal groot. Omdat er geen evenwicht meer is, zijn de warmtestromen veranderd. De verandering van de warmtestromen zorgt ook voor een verandering van de atmosferische circulatie (een deel van het warmtetransport wordt door de de atmosfeer verzorgd, de rest door de zeestromen). Veranderingen in ijs- en sneeuwbedekking zorgen voor een verandering in stralingshuishouding. Ook dit beïnvloedt de warmtestromen.

Het is heel aannemelijk dat de algemene circulatie verandert en nog verder zal veranderen. Deze veranderingen dragen bij ons bij aan minimaal de helft van de waargenomen klimaatverandering. Ze veroorzaken een fluctuatie op de globale veranderingen.


Dick1965 schreef:
Al met al vond ik het een rommelige, maar ook best spannende zomer, met uitersten die je, volgens mij, maar zelden in één enkel seizoen beleeft, in tijd en ruimte Afbeelding


Er komen vaker uitersten binnen een seizoen of maand langs, zoals we eerder niet goed mogelijk hielden, mede op grond van waarnemingen sinds 1901.

Over winter 1997 en 2012 schreef ik al eerder.

Maar het grootste verschil en mogelijk nog toenemend, lijkt toch te zitten in het langer aanhouden van een eenmaal ingenomen stromingsregime.
Daarmee kwamen de idioot warme jaren als 2006 en 2007 tot stand.

De zeer warme aprilmaanden vloeien ook grotendeels voort uit een dominant stromingsregime.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 02-09-2012 11:39

sebastiaan1973 schreef:Chaos=(voor mij) (nog) onbegrepen structuur.

Ik ben van mening dat een mens helemaal geen chaos kan zien. Mens moet ordenen.
Kijk op een grindpad of zandvlakte. Chaos. Maar als je even kijkt zul je lijntjes, driehoeken of vijfhoeken of een andere geometrische structuur in de steentjes of zandkorrels zien. Of landkaarten in een vlekkenpatroon. Iets van orde zul je zien en anders niet.
Dus in feite ben ik het eens met je uitspraak.
Maar één ding staat vast. Als je een lijntje tussen drie overigens willekeurige steentjes legt, dan liggen die steentjes ook écht op één lijn. Realiteit.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Herfst 2012

Bericht door Gert » 02-09-2012 14:05

Ik ben benieuwd hoe de ontwikkeling gaat rond het komende weekend. In de oper gfs ( 6utc) en de Ecmwf run zie je een brede zuidelijke stroming met de aanvoer van zeer warme lucht voor de tijd van het jaar. De pluimen tenderen ook die kan op. Kortom het kon wel een knap warm gaan worden

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 02-09-2012 18:03

Remko schreef:
sebastiaan1973 schreef:Chaos=(voor mij) (nog) onbegrepen structuur.

Ik ben van mening dat een mens helemaal geen chaos kan zien. Mens moet ordenen.
Kijk op een grindpad of zandvlakte. Chaos. Maar als je even kijkt zul je lijntjes, driehoeken of vijfhoeken of een andere geometrische structuur in de steentjes of zandkorrels zien. Of landkaarten in een vlekkenpatroon. Iets van orde zul je zien en anders niet.
Dus in feite ben ik het eens met je uitspraak.
Maar één ding staat vast. Als je een lijntje tussen drie overigens willekeurige steentjes legt, dan liggen die steentjes ook écht op één lijn. Realiteit.


Zo'n ordening is dan in feite nep, een kunstmatige structuur en de chaos blijvend Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 02-09-2012 22:02

Wat ik onder chaos begrijp is dat een miniscule wijziging na een tijd een enorme verandering in een systeem veroorzaakt.

Dus als het zeewater 0,01°C warmer wordt of de ijsoppervlakte met meer dan 30% Afbeelding krimpt dan heeft dat hoe dan ook, op termijn, onberekenbare gevolgen.

Jos H.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2012 09:28

Dick1965 schreef: Gewoon chaos, om gek van te worden Afbeelding


Yep, weer en klimaat is de ongrijpbare dans der atmosferische moleculen op het ritme van -net als in een aquarel- in elkaar overvloeiende processen. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 04-09-2012 09:52

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/675871:1i0rhwxs]Afbeelding[/url:1i0rhwxs]
nog ver weg, wel interessant hoe een depressie flink kunnen 'uitdiepen', tussen vrij koude lucht in het noorden en warme meer naar het zuiden.

Is dit ook een ex-orkaan?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 10:10

sebastiaan1973 schreef:Is dit ook een ex-orkaan?

Ja. GFS heeft 'm ook al een tijdje. Schuift met elke run zes uur op. Ik zou 't nog niet serieus nemen.

Plaats reactie